Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. august 2015 Del Skrevet 16. august 2015 Har sett litt mye krim her nå og lurer forsåvidt på dette med advokat. La oss si man har begått en kriminell handling og trenger advokat. Forteller man da advokaten sannheten eller tier man om selve den kriminelle handlingen så får advokaten jobbe ut fra fakta som legges frem? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 16. august 2015 Del Skrevet 16. august 2015 Advokaten har taushetsplikt. Fortell ham ALT. Han har tatt jobben som forsvarer fordi han ønsker og skal ha deg frikjent, eller redusere straffen din til et absolutt minimum. Jo mer han vet om deg, jo lettere er det for ham å forsvare deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. august 2015 Del Skrevet 16. august 2015 Utfallet kan jo være at advokaten synes det er forkastelig og gir deg ett dårlig forsvar? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 16. august 2015 Del Skrevet 16. august 2015 Utfallet kan jo være at advokaten synes det er forkastelig og gir deg ett dårlig forsvar? For advokater som går inn for å gjøre en dårlig jobb er jo kjent for å få mange jobber. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 16. august 2015 Del Skrevet 16. august 2015 Utfallet kan jo være at advokaten synes det er forkastelig og gir deg ett dårlig forsvar? Det er bare å sette på TV og følge med. Folk som jeg ville ha kjørt over med tanks, får også gode forsvarere. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. august 2015 Del Skrevet 16. august 2015 (endret) I og med at det er flere parter i en rettssak som også skal gjøre jobben sin, bør ikke en forsvarer ha dårlig samvittighet for å forsvare. Endret 16. august 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. august 2015 Del Skrevet 16. august 2015 Greit å vite om man noen gang skulle trenge advokat og havne i en slik situasjon. Men jeg ville nok tenkt meg grundig om før jeg fortalte advokaten ALT. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 16. august 2015 Del Skrevet 16. august 2015 En god advokat skjønner fort om du holder tilbake noe. En veldig god advokat kan tilmed skjønne HVA du holder tilbake. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. august 2015 Del Skrevet 16. august 2015 Ja, ja - da får man bare legge skjebnen i andres hender om uhellet er ute. Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 16. august 2015 Del Skrevet 16. august 2015 Enig i at man burde fortelle den fulle sannheten. Man ser jo stadig folk på CSI o.l. som holder tilbake ting de burde fortalt. Nå er jo det en serie da, men likevel. Om man burde holde noe tilbake, kommer vel an på alvorlighetsgraden og skyldspørsmålet, tenker jeg. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Du får bare se på Suits! 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 En (god) forsvarer vil ikke vite om det dersom du faktisk er skyldig. Det sier seg egentlig selv at man da vil få en forsvarer som gjør en dårligere jobb. I alle fall er muligheten i større grad til stede. Dette er hva en advokat fortalte meg for en tid tilbake. I grove saker er det langt fra utenkelig at en forsvarer ville ha følt det som så belastende å prosedere for frifinnelse i en sak hvor han visste klienten var skyldig, at han ville frasagt seg oppdraget. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Ser for meg at en dyktig advokat ville satt pris på å kjenne alle fakta i en sak om han skulle stå som forsvarer. Det burde jo blant annet hjelpe han/henne til å unngå eventuelle overraskelser i en rettssak. Ser for meg en situasjon der du ikke har fortalt forsvareren din alt, og så kommer det opp noe (om deg, om saken, ikke i din favør) fra aktoratet i rettssaken som setter din advokat ut av spill, som han ikke kjenner til og ikke fikser å argumentere mot. Merk at jeg har INGEN erfaring her, dette er kun gjetning.. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Kjenner advokater som har som prinsipp at de skal vite alt, og at de dropper saken dersom klienten viser seg å ha løyet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Kjenner advokater som har som prinsipp at de skal vite alt, og at de dropper saken dersom klienten viser seg å ha løyet. Det har man slettes ikke alltid anledning til å gjøre, spesielt i straffesaker. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Kjenner advokater som har som prinsipp at de skal vite alt, og at de dropper saken dersom klienten viser seg å ha løyet. Det har man slettes ikke alltid anledning til å gjøre, spesielt i straffesaker. Nei, men man vil vel neppe ha en advokat som ikke ønsker å forsvare en. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Det kan vel skje uansett viss ein har gjort ein alvorleg nok handling? Advokatar er vel berre menneske dei og, og viss ein tilstår til han so kan det vel hende at han tykkjer at dette er sopass gale at han ikkje vil ha noko med deg å gjere. Litt OT, har det skjedd at advokatar har drept klienten sin? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Ja, ja - da får man bare legge skjebnen i andres hender om uhellet er ute. Øøøøh, uhellet? Du spør om advokat ved en kriminell handling, er ikke akkurat noe "uhell" om man gjør ulovlige ting spør du meg Du mener kanskje om man blir tatt for handlingen, som ikke er et uhell det heller, bare dårlig planlegging og sin egen feil. Lykke til med å rane en bank eller hva du har tenkt å gjøre Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 har advokaten taushetsplikt dersom man sier at "jeg har kjøpt en atombombe fra et gammelt russisk lager og planlegger å sprenge new york om noen dager, du må bare få meg ut av denne knipa hvor jeg ikke har betalt moms på innføring av atombomben"? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 har advokaten taushetsplikt dersom man sier at "jeg har kjøpt en atombombe fra et gammelt russisk lager og planlegger å sprenge new york om noen dager, du må bare få meg ut av denne knipa hvor jeg ikke har betalt moms på innføring av atombomben"? Nei. Se blant annet straffeloven § 139. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå