Gå til innhold

Varmestyring (Tellstick eller Z-wave)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg driver litt med hjemmeautomasjon på hobbybasis. Jeg har et rom i et kollektiv hvor jeg styrer lys, mediasenter, tv osv.

I det siste har jeg hatt planer om å koble til en bordvifte som slår seg på om det blir for varmt og et varmeapparat som kan styre temperaturen om det blir kaldt (som slår seg av når det er så og så varmt). Jeg har tenkt på en oljevarmer som står på gulv eller en elektrisk vifte.

Produktene jeg har til styring er en tellstick og en Aeon Labs Z-Stick (EU) - kjøpt fra ebay. Dette er begge 2 usb produkter som sitter i min hjemme PC som står på 24/7.

Er det noen med erfaring eller ideer om hvordan jeg kan gjøre dette? Altså styring av at varmeapparat (slå av og på - automasjon at den slår seg på når det er under feks 18 grader og slår seg av når det er over 22 grader) - Det samme gjelder viften (slår seg på over en viss grad og slår seg av når det er så og så kaldt)

Takk for all hjelp, om jeg ikke forklarte godt nok, bare spør!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, 

takk for svar! Jeg vet om denne løsningen, men da vil jeg ikke få muligheten til å styre temperatur osv trådløst og lurte på om det var noen muligheter for dette - altså et smart varmeapparat - helst som står på gulv, kan gjerne ha mulighet til kjøling også på denne enheten.

Lenke til kommentar

Du kan bruke et termometer fra f.eks Oregon scientific sammen med en z-wave on/off modul og programmere det til å slå på/av varme/vifte ved gitte temperaturer.

Så sant det er mulig med programvaren du bruker.

Jeg hadde brukt z-wave siden de gir tilbakemelding om at kommandoen er mottatt og du er da sikker på av ovnen faktisk har slått seg av. Koster litt mer, men man føler seg mye tryggere.

Hilsen en som angrer på at han ikke gikk rett på z-wave.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Okei, denne løsningen høres bra ut! Takk for svar - jeg bruker "Eventghost" men er usikker på om dette fungerer til dette - jeg vet ikke om det er laget en plug-in for Aeon labs sin USB-stikke. Dermed lurer jeg på å skifte.

Er det et spesielt termometer fra Oregon scientific du anbefaler? Eller kan jeg kjøpe alle så sant de bruker z-wave? Og hvilke on/off modul anbefaler du for z-wave? Samt programvare?

Jeg spør mye nå, men er usikker på dette feltet.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Det er rett, Telldus har støtte for Oregon, Viking og div andre.

Har selv flere (mange) Viking og Oregon temp-givere og et par Oregon værstasjoner,

Dette fungerer greitt med TelldusNet. 

Hvis du har en enkel Tellstick så kan den ikke ta imot signaler fra temp-givere.

Da må du ha en Telldus -Duo eller -Net.

Eller altså Z-Wave og relevant software.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...