Gå til innhold

Bærbar til studier.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er på utkikk etter en bærbar til studiene jeg starter på neste uke (Anvendt datateknologi), og trenger hjelp av dere til å ta en avgjørelse på hvilken maskin jeg bør velge.

Kriteriene er at den har 8GB ram, ssd og i5/7 prosessor. Har ikke behov for dedikert skjermkort da den ikke skal brukes til gaming. Budsjett er 10k, men kan strekke meg litt om nødvendig.

Her er to jeg vurderer:

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LE80JH0072MT/lenovo-yoga-3-2-i-1-14-solv?scid=Pricecomparison2989#tab-more-info (Tilbud ut dagen)

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/13-14-tommer/lenovo-u31-70bdw/219252.10996/ (Ser bra ut, men finner ingen anmeldelse av maskinen på nett(?))

Andre forslag?

En annen mulighet er jo å vente på skylake, men usikker på hvor lenge jeg er villig til å vente  :hmm:

Hva tenker dere? Klarer virkelig ikke å bestemme meg. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tenkt å ta notater på den under forelesning eller skal den brukes mer til oppgaver/innleveringer/prosjekt som krever pc?

Om det siste er prioritet, så ville jeg ja gått for 15,6" eller større og bra tastatur.

- camxer

Endret av Sheepdog
Lenke til kommentar

Vet du om studiet krever bruk av spesielt tunge programmer? Begge maskinene du linker til er flott for gjennomsnittstudenten, men noen trenger mer kraft enn en U-prosessor kan gi.

Er selv veldig glad i yoga-serien til Lenovo og vil anbefale den.

Lenke til kommentar

Hvor avhengig er du av at PCen fungerer? Hvis svaret er at du til enhver tid må ha en fungerende PC, og at evt. feil må rettes fort bør du droppe forbrukerskrotet som selges på Elkjøp og Netonnet.

Edit: bruke 10000 kr på forbruker-ræl er galskap.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Tror du er litt for kritisk til kvalitet på forbrukerelektronikk. Går helt fint an å ha en forbrukerlaptop som holder i mange år. En student har tilgang til pc på universitetet uansett, så tror ikke det er altfor krise om det skjer noe. Bare for å nevne noe så har jeg blitt sviktet av en elitebook to ganger. Skjermkortet røk på begge.

-camxer

Lenke til kommentar

Takk for rask respons :)

Når det gjelder bruksområdet vil jeg anta at den blir mest brukt på forelesninger. Oppgaver etc. kan jeg gjøre hjemme på stasjonær eller pc-labb på skolen. Tror heller ikke jeg har behov for noen tunge programmer.

Spørsmålet er hva jeg bør velge etter de kriteriene jeg oppga  ;). Er veldig mye å velge i... 

Lenke til kommentar

Tror du er litt for kritisk til kvalitet på forbrukerelektronikk. Går helt fint an å ha en forbrukerlaptop som holder i mange år. En student har tilgang til pc på universitetet uansett, så tror ikke det er altfor krise om det skjer noe. Bare for å nevne noe så har jeg blitt sviktet av en elitebook to ganger. Skjermkortet røk på begge.

-camxer

All grunn til å være kritisk til forbrukerprodukter. Målgruppen er gjerne lite betalingsvillig, prispresset er høyt, derfor må også produsentene skvise ut det de kan for å tilby produktene billigst mulig, og gi forbrukerne opplevelsen av å få "mye for pengene". Det er noe av grunnen til at man gjerne ser laptoper proppet med drittvare, i noen tilfeller skadevare. Et veldig godt eksempel er Lenovo, med både Superfish-skandalen, men også den siste, der en viktig Windows 10 systemfil blir overskrevet med en modifisert utgave fra maskinens fastvare. Sånne ting ser man ikke på produkter ment for bedriftsmarkedet.

Lenke til kommentar

-camxer

All grunn til å være kritisk til forbrukerprodukter. Målgruppen er gjerne lite betalingsvillig, prispresset er høyt, derfor må også produsentene skvise ut det de kan for å tilby produktene billigst mulig, og gi forbrukerne opplevelsen av å få "mye for pengene". Det er noe av grunnen til at man gjerne ser laptoper proppet med drittvare, i noen tilfeller skadevare. Et veldig godt eksempel er Lenovo, med både Superfish-skandalen, men også den siste, der en viktig Windows 10 systemfil blir overskrevet med en modifisert utgave fra maskinens fastvare. Sånne ting ser man ikke på produkter ment for bedriftsmarkedet.

Du får komme med forslag kontra å klage over ting oss fleste kan leve med...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding stigfjel, men som jada-jada sier så kommer du ikke med konkrete forslag. Om jeg skulle kjøpe en såkalt "proff" bærbar med de kriteriene jeg har, så koster det fort 15 - 16k for maskinen. Det er ihvertfall min erfaring etter å ha letet i markedet over tid.

Setter fortsatt stor pris på alle forslag som kommer:)

Lenke til kommentar

Du får komme med forslag kontra å klage over ting oss fleste kan leve med...

Takk for tilbakemelding stigfjel, men som jada-jada sier så kommer du ikke med konkrete forslag. Om jeg skulle kjøpe en såkalt "proff" bærbar med de kriteriene jeg har, så koster det fort 15 - 16k for maskinen. Det er ihvertfall min erfaring etter å ha letet i markedet over tid.

Setter fortsatt stor pris på alle forslag som kommer:)

Forslag, klart jeg har det. Privat har jeg en Dell Latitude E7440 som har fungert meget godt siden desember 2013. På jobben har jeg nå en E7250. Begge er Forøvrig toppspesifiserte, med Intel Core i7, 1080p skjerm, 256 GB SSD og 8-16 GB RAM. Serviceordningen som følger med er også meget god, særlig med ProSupport.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...