Gå til innhold

Hvilken vogn skal man sitte i når man kjøper billetter på automatene?

Fallacious

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har aldri jeg heller skjønt. At billetten man allerede HAR kjøpt er ugyldig til en konduktør har stemplet den er totalt ulogisk. Og det tror mange andre også. Har sett mye rart de 10 årene jeg har tatt lokaltoget i oslo området. Folk misforstår men blir behandlet som kjeltringer. NSB har nulltoleranse. Det kan ha noe med falske billetter å gjøre, men jeg vet ikke.

I Oslo må billetten også stemples for bruk til overgang.

Fallacious: Hvis dette er like uklart for deg foreslår jeg at du sender en mail til NSB. Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det har aldri jeg heller skjønt. At billetten man allerede HAR kjøpt er ugyldig til en konduktør har stemplet den er totalt ulogisk. Og det tror mange andre også. Har sett mye rart de 10 årene jeg har tatt lokaltoget i oslo området. Folk misforstår men blir behandlet som kjeltringer. NSB har nulltoleranse. Det kan ha noe med falske billetter å gjøre, men jeg vet ikke.

Hvor ulogisk det er har mye med reisestrekningen å gjøre også. Det er ulike takstsystem og -regler som gjelder rundt omkring. Reiser du i Oslo og Akershus er ikke billetten knyttet til noen bestemt avgang, ustemplet billett gjelder for valgfri avgang på kjøpsdato (eller reisedato, hvis du har kjøpt billett for en dato frem i tid). Om man skulle godta ustemplet billett kunne man brukt den flere ganger, eller sendt den på rundgang blant flere hvis du var litt fingernem. Falske/kopierte billetter, tja. Det er vel også en mulighet, men billetten trykkes på eget papir med vannmerker og det skal noe til for å lage en god kopi.

Reiser du med lokaltog utenfor Oslo og Akershus står det gjerne et tognummer på billetten. Billetten er likevel ikke låst, den gjelder på andre tog også, men man kunne jo tenkt seg at den gjaldt bare på det toget som står på billetten. Da ville stempling vært unødvendig. At den likevel må stemples er vel for at NSB vil være fleksible mot kunden, og at det skal virke som det er et system i galskapen.

Har toget ditt plassreservering, dvs. at du har fått tildelt et sete på en bestemt avgang, så gjelder billetten bare for angitt avgang.

Kjøper du Minipris gjelder billetten bare på angitt avgang.

NSB og billettregler krever sin mann å holde styr på. Ta det fra en som har jobbet på kundeservice. :)

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Billettsystemet i Oslo og Akershus er nylig endret. Nå må ikke lenger billetten stemples, men den er gyldig fra tidspunktet den skrives ut. På en måte er det lettere fordi man kan gå rett på ubetjent vogn, men på den andre siden kan du ikke vente lenge før du bruker den. Man taper i praksis tid på overgangen.

Og ja, billettsystemet kan være vanskelig å forstå, men det er i det minste lettere nå enn før. Mamma kurset billettørene i NSB for 20 år siden og har fortalt skrekkhistorier om mange soner, innviklede sonesystemer og ulike overgangsregler på vei inn og på vei ut av Oslo.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Må være et styr for en ny konduktør å sette seg inn i, vil jeg tro..når en gubbe som ikke har tatt toget på 25 år begynner å argumentere mot at hun skal ta ett klipp ekstra på klippekortet fordi han beveger seg inn i en annen sone enn det han pleide å gjøre i 1990.

Nå som appen er i full bruk er hvertfall det greit. Da kan man sitte hvor man vil i hele toget så lenge man kan vise billett på appen hvis de spør.

Edit: bortsett fra Komfortvogner da.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...