Gå til innhold

Hovedkort og CPU

svingen666

Anbefalte innlegg

Tror jeg kan ha funnet årsaken til at P4 2.6 GHz gikk kun på 1.3. Saken er at min nevø å kompisene bygger PC, å joda de var nøye med å sjekke CPU opp mot HK. Jeg gikk litt nærmere i sømmene og fant ut at det var en P4 2.6, 512 cache og busshastighet på 800MHz. Hoved kortet er et ABIT BH7-E og støtter kun opp til 533MHz. Jeg endret FBU i bios, og etter dette får jeg ikke maskinen opp igjen(helt død"ikke noe boote lyder"). Kan feil CPU i forhold til HK skade CPU èn eller kan jeg ha skadet den når jeg satte for høy FBU. Er det noen som har noen tips eller kommentarer...??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta ut batteriet i ca 30-60 sek og sett det inn igjen...

Du har nok ikke ødelagt noe som helst

Hvorfor sier alle ta ut batteriet når du skal clear cmos? Har aldri sett at du skal gjøre det i noen manualer. Så kan noen forklare meg hvor dere har det i fra.

Til tråd starter: Les manuale din anngående clear cmos, men husk å ta ut strømmen fra veggen før du gjør det.

Neste gang du skal fikse i bios, vil eg lese litt i manualen før du gjør det, eller på internet.

Er ikke vont ment, men er bedre å lese litt for mye enn litt forlite.

Om du ikke er sikker om skjermkortet er kaputt så kan du prøve det i en annen pc.

Lenke til kommentar

Hvorfor sier alle ta ut batteriet når du skal clear cmos? Har aldri sett at du skal gjøre det i noen manualer. Så kan noen forklare meg hvor dere har det i fra.

Er nå det det står i de fleste Asus manualer ihvertfall - de har jo ikke jumper for Clear CMOS.

Og tilbake til topic: gjør som Kjetil Lura sier. Prøv hver enkelt komponent i en annen PC så burde du kunne klare å lokalisere problemet (sikkert en kompis eller noen du kjenner som du kan spørre). Du har ikke et gammelt pci-skjermkort liggende?

Lenke til kommentar
Er nå det det står i de fleste Asus manualer ihvertfall - de har jo ikke jumper for Clear CMOS.

Joda, Asus skal ha jumper for å tømme minnet i CMOS. I hvertfall hadde mitt gamle Asus-kort det (P4T-E). Dette er standard. Det skal aldri være nødvendig å ta ut batteriet, med mindre det er dødt. Selv min aller første maskin, en P133 fra 95 hadde jumper for å resette CMOS.

Lenke til kommentar

Ok, da vet eg det også :mrgreen: Har aldri prøvd asus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...