Gå til innhold

Vifter som dør


MrHorgen

Anbefalte innlegg

Heisann

 

En bekjent av meg har et noe merkelig problem med vifter som dør som han ikke klarer å finne ut av. 

 

Han bruker en Swiftech H240-X AIO vannkjøling på prosessor, sammen med flere Noctua vifter. Disse er (inklusive pumpa) er alle koblet sammen gjennom en Swiftech 8-veis PWM splitter. I denne kombinasjonen så slutter viftene å spinne i ny  og ne, og slutter å funke helt veldig fort også. Fjerner han vannkjølingen så går viftene som de skal uten noen problemer. så langt han har testet ihvertfall. 

 

Noen som har noe peiling på hvorfor han ikke kan ha de koblet sammen? AIO skal bare motta et PWM signal som brukes til å styre turtallet på pumpa, viftene mottar både PWM og strøm fra splitteren. Splitteren igjen får strøm fra en SATA power connector og PWM signal fra hovedkortet. Viftene er av ulike slag, alle Noctua. (NF-A14 vanlig, NF-A14 3000 RPM edition, og NF-S12A)

 

Han har byttet ut PSU, noen, om ikke alle, vifter, splitter og kabler. For øyeblikket tror jeg han venter på ny AIO fra Swiftech. 

 

TL;DR

Swiftech AIO og Noctua vifter koblet sammen via en 8-veis PWM splitter gir problemer og viftene dør. Fjerner man AIO så forsvinner problemet. Hvorfor? Hvordan kan man fikse det?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Um, det jeg spør meg er om disse komponentene skal ha samme PWM-signal, dvs. samme turtall.

 

Antar splitteren fungerer som en repeater, der hovedsignalet dikterer signalet til utvidelseskanalene. Da må jo være at du overbelaster viftene.

 

En pumpe trekker jo gjerne mye mer strøm enn en vifte... Og strømforbruket per rpm er vel ikke det samme på en vifte og en pumpe. Rent elektrovitenskaplig hvordan dette blir er jeg ikke sikker på. Men er sikker på det er noen her som har såpass peiling.

Lenke til kommentar

Det høres jo iallfall ut som du har funnet problemet.

 

Mener  å ha lest at med PWM pumper så bør de kobles på en separat kanal, og at man bør sette en flat profil på denne. Altså at man bruker PWM signalet på pumpen til å få den til å gå med et lavere turtall, men at dette ikke skal endres på. Sett f.eks en flat 70% profil på pumpen på en av PWM punktene på HK, og ikke bland noe annet inn på dette punktet. Gitt at du kan sette separate profiler på de ulike pwm kontakene på hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar

Det kjøres en veldig flat profil som jeg har forstått. Har ikke fått svar på nøyaktig rpm han bruker, men tror det er 20-25% området for 3000 rpm viftene. Splitteren skal jo bare duplisere signalet, og pumpa får ikke strøm fra splitteren. Den har egen kontakt for det.

 

Oppsettet skal forøvrig gå fint om det brukes swiftech sine vifter som fulgte med AIOen.

Lenke til kommentar

Med PWM splitter ser viftekontroller kun hastighet til en av viftene/pumpene, hvilken er det i ditt tilfelle? Viftene går nok i stykker når de får strøm, men akkurat ikke nok til at de klarer å spinne. Normalt vil viftekontrolleren oppdage om en vifte stopper og umiddelbart sette opp hastigheten. Du må altså sette minimumshastigheten høy nok til at ingen av viftene  kan stoppe.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Med PWM splitter ser viftekontroller kun hastighet til en av viftene/pumpene, hvilken er det i ditt tilfelle? Viftene går nok i stykker når de får strøm, men akkurat ikke nok til at de klarer å spinne. Normalt vil viftekontrolleren oppdage om en vifte stopper og umiddelbart sette opp hastigheten. Du må altså sette minimumshastigheten høy nok til at ingen av viftene  kan stoppe.

Ja det er tilfellet. De får 12V, tror ikke de begynner å spinne før en 10,2V eller mer. Men det forklarer ikke hvorfor noen av dem skal slutte helt å fungere. PWM splitteren skal jo bare duplisere et PWM signal fra en kanal til 7 andre kanaler. Hvorfor skal ikke det gå med Noctua sine vifter? Det er jo veldig rart. 

Lenke til kommentar

Viftekontroller/hovedkort vil alltid gi ut 12V. Hastighetendringen skjer ved at vifta skrur av og på 12v spenninga inn til motoren i et forhold styrt av PWM-signalet. Etter det jeg kjenner til har vifter ingen beskyttelseskrets som overstyrer PWM-signalet dersom viften er i ferd med å stoppe. Det er normalt viftekontrolleren som forsøker å øke hastigheten om vifta er i ferd med å stoppe. Men hovedkortet kan bare lese hastigheten til en av viftene på splitteren og vil derfor ikke merke om noen andre vifter stopper.

 

Jeg lurer derfor på hvilken vifte du har koblet på den ene spitterutgangen der alle fire pinnene er koblet opp?

 

Hvis du har mulighet til å sette en minimumshastighet så bør du sette den med en sikkerhetsmargin over hastigheten der viftene kan stoppe.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Viftekontroller/hovedkort vil alltid gi ut 12V. Hastighetendringen skjer ved at vifta skrur av og på 12v spenninga inn til motoren i et forhold styrt av PWM-signalet. Etter det jeg kjenner til har vifter ingen beskyttelseskrets som overstyrer PWM-signalet dersom viften er i ferd med å stoppe. Det er normalt viftekontrolleren som forsøker å øke hastigheten om vifta er i ferd med å stoppe. Men hovedkortet kan bare lese hastigheten til en av viftene på splitteren og vil derfor ikke merke om noen andre vifter stopper.

 

Jeg lurer derfor på hvilken vifte du har koblet på den ene spitterutgangen der alle fire pinnene er koblet opp?

 

Hvis du har mulighet til å sette en minimumshastighet så bør du sette den med en sikkerhetsmargin over hastigheten der viftene kan stoppe.

Ikke mitt system. Han jeg spør for kan ikke norsk =/ Jeg skal spørre han hvilke viftehastigheter han har de på. Tror det er 800 eller høyere. En hastighet som er rask nok for de raskeste viftene ihvertfall. Men pumpa krever kanskje høyere hastigheter igjen. 

 

Får en gnagende følelse av at noe er seriekoblet her..............

Skal nevne det for han. Om han har koblet noe i serie uten å tenk over det kan jo være en mulighet. 

Lenke til kommentar

Ikke for å kverulere, men hvorfor skulle det ta knekken på viftene? 

 

Glemte forresten å svare på: Men hvorfor skal pumpa gå på samme hastighet som viftene ? Forstått som at han vil at pumpa ikke skal gå på maks og at CPU viftekontakten er den anbefalte for den splitteren han bruker. Mulig det er hans eneste PWM kontakt på hovedkortet. Ikke vet jeg. 

Lenke til kommentar

Det er langt over hva han er villig til, samt ikke alle viftene går så høyt. 

 

Men selv om han går lavere. Viftene bør jo ikke dø. Det er pumpa som har høyeste minste RPM. Noctua sine 3K RPM vifter skal gå ned 750RPM. 

Tror ikke du har forstått hvordan PWM-signalet fungerer. Det er riktig at det samme signalet splittes til alle kontaktene, og at hovedkort bare kan lese hastigheten til en av motorene. Men signalet sier ingenting om antall RPM motoren skal ha.

 

Signalet er bare en firkantpuls som sier når motoren skal være tilkoblet for fullt, og når den skal være frakoblet. Firkantpulsen har hele tiden en frekvens på 25kHz som betyr at motoren skrur seg av og på 25000 ganger per sekund. Tida motoren skal være tilkoblet styres av forholdet mellom lengden av bølgetopp og bølgebunn. Desto lavere andel av tida motoren er tilkoblet, desto saktere vil vifta svive..

 

Men blir andelen for liten kan vifta stoppe. Det merker ikke hovedkortet som vil fortsette å sende samme PWM-signal. Dermed vil vifta fortsatt slå av og på motoren i samme forhold selv om den ikke sviver. Vifta trekker mest strøm i oppstartsfasen. Og med dette oppsettet har vifta 25000 mislykkede startforsøk per sekund. Mesteparten av energien vil gå til varme som fører til at isolasjonen rundt viklingene i motoren smelter og kortslutter.

 

3000rpm viftene klarer seg nok grunnet sterkere motor. Dermed klarer motoren å gjøre mer arbeid i løpet av den samme korte tiden den er tilkoblet for hver puls, nok til å holde vifta i bevegelse.

 

Jeg vet ikke så mye om (PWM)pumper. Men tipper det er lurt å forsikre seg at det er pumpa som er tilkoblet den ene kontakten med hastighetssensor. Så må du sette en profil som er bra for pumpa (flat og riktig hastighet). Hvis du ikke klarer å kombinere det med at viftene både har god nok sikkerhetsmargin og akseptabelt lydnivå, så bør han kanskje investere i en ekstra viftekontroller.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er langt over hva han er villig til, samt ikke alle viftene går så høyt. 

 

Men selv om han går lavere. Viftene bør jo ikke dø. Det er pumpa som har høyeste minste RPM. Noctua sine 3K RPM vifter skal gå ned 750RPM. 

Tror ikke du har forstått hvordan PWM-signalet fungerer. Det er riktig at det samme signalet splittes til alle kontaktene, og at hovedkort bare kan lese hastigheten til en av motorene. Men signalet sier ingenting om antall RPM motoren skal ha.

 

Signalet er bare en firkantpuls som sier når motoren skal være tilkoblet for fullt, og når den skal være frakoblet. Firkantpulsen har hele tiden en frekvens på 25kHz som betyr at motoren skrur seg av og på 25000 ganger per sekund. Tida motoren skal være tilkoblet styres av forholdet mellom lengden av bølgetopp og bølgebunn. Desto lavere andel av tida motoren er tilkoblet, desto saktere vil vifta svive..

 

Men blir andelen for liten kan vifta stoppe. Det merker ikke hovedkortet som vil fortsette å sende samme PWM-signal. Dermed vil vifta fortsatt slå av og på motoren i samme forhold selv om den ikke sviver. Vifta trekker mest strøm i oppstartsfasen. Og med dette oppsettet har vifta 25000 mislykkede startforsøk per sekund. Mesteparten av energien vil gå til varme som fører til at isolasjonen rundt viklingene i motoren smelter og kortslutter.

 

3000rpm viftene klarer seg nok grunnet sterkere motor. Dermed klarer motoren å gjøre mer arbeid i løpet av den samme korte tiden den er tilkoblet for hver puls, nok til å holde vifta i bevegelse.

 

Jeg vet ikke så mye om (PWM)pumper. Men tipper det er lurt å forsikre seg at det er pumpa som er tilkoblet den ene kontakten med hastighetssensor. Så må du sette en profil som er bra for pumpa (flat og riktig hastighet). Hvis du ikke klarer å kombinere det med at viftene både har god nok sikkerhetsmargin og akseptabelt lydnivå, så bør han kanskje investere i en ekstra viftekontroller.

 

Det er 3000rpm viftene som dør... Jeg skal nevne en gang til for han at han bør muligens skaffe seg en viftekontroller til. Ser ut som eneste løsning. Hvis nå det ikke er slik at det er noe galt med pumpa (venter fortsatt på RMA fra Swiftech såvidt jeg forstår). 

 

Tusen takk for en forklaring på hvordan PWM vifter/motorer fungerer. Personlig mer fan av å styre gjennom volt regulering så jeg holder meg til 3 pins vifter, ikke 4 pins. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...