Mr D Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 (endret) Finner det ikke igjen, men mener å ha lest at BankID bruker SMS fordi det ligger i SIM-kortet og er hengt opp mot telefonnr. Men det er ikke vanlige SMS-er som synes på vanlige oversikter/tellere. Testet selv nå, og BankID på mobil funker selv om data og WiFi er avslått. Ser at det ikke står noe om pris på BankID på mobil hos Chess. TS burde sende en klage til Chess og få avklart alle detaljer. Endret 15. august 2015 av Mr D Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Da har jeg testet litt. Den gamle bankid kommuniserer med banken via dataoppkobling, mem kodem kommer via sms. Bankid på mobil kommuniserer vmed banken ved å sende ut sms. I Norge blir man ikke belastet for disse utgående smsene, men det skjer altså i utlandet. Det er det TS har opplevd. Dette er informasjon man må lete etter hos operatørene, noe som er kritikkverdig. Men, mobiltelefoni er og blir et landeveisrøveri hvis man ikke passet på. Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 16. august 2015 Forfatter Del Skrevet 16. august 2015 Har lett opp og ned hos chess, men finner ikke noe om utenlandspriser, de reklamerer bare med: "Selvfølgelig helt gratis" noe jeg finner villedende. Det er ikke snakk om store summer, men her er det snakk om prinsipp. Når det ikke står opplyst (jeg kan ihvertfall ikke finne det), så syns jeg det er feil at jeg blir fakturert for det. Hadde heller benyttet meg av bankbrikken som jeg også hadde med meg om jeg hadde visst dette. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 16. august 2015 Del Skrevet 16. august 2015 Jeg brukte en del tid på å finne utenlandsprisene, og de var godt gjemt! Det du må gjøre er å bestemme deg for ett av abonnementene deres, og klikke deg frem til der hvor du skal legge inn personalia. DER finner du en masse twistere nederst på siden. https://www.chess.no/abonnement/mobilabonnement/sjakkmatt-normalbruk#st1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 (endret) Eg vil tru at det må vere mogeleg å laste ned samtalespesifikasjon frå "mine sider" hos Chess slik det er hos One Call. Der vil eg tru at det står klokkeslett og pris for tekstmeldingane, og desse vil nok samsvare med kor tid bankId vart brukt. Elles er det vel mykje rart som eigentleg er sendt som SMS, men som ikkje skal dukke opp i innboksen. Oppsett for wap, mms og mobilt breiband er vel eksempel på dette. Oppdatering av sim-kort (f. eks. når ein operatør skiftar mobilnett) er vel også eksempel på dette. Telenor hadde tidlegare noko som heitte mobilhandel (usikker på om dette framleis eksisterer) der ein kunne fylle på kontantsaldo frå kredittkort via mobilhandel-konto, og også denne kommunikasjonen gjekk vel eigentleg som SMS? Alt dette er kanskje mia_tuk ekspert på? Endret 17. august 2015 av torbjornen Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Hvis det fortsatt skulle være tvil, dette er en kopi fra Min side hos Talkmore: SMS - BankID på Mobil 16 00 1 Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 17. august 2015 Forfatter Del Skrevet 17. august 2015 Chess har ikke spesifisert BankId på mobil på denne måten. Har uansett snakket med chess og kundebehandleren kunne bekrefte at bankid på mobil bruker 3-4 sms hver gang man logger seg på. Han var også enig at dette ikke var noe som var annonsert på chess sine hjemmesider, og at informasjonen ikke var tilstrekkelig. Derfor tilbød han og refundere kostandene jeg hadde hatt for utgifter knyttet til bankid på mobil. Strålende fornøyd med kundeservicen, og håper at de retter opp dette på hjemmesidene deres. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Bankid benytter seg av SIM toolkit for å sende sms kryptert/binært for å ivareta PKI Identifisering og Signering og BankAxept. 1 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Chess har ikke spesifisert BankId på mobil på denne måten. Har uansett snakket med chess og kundebehandleren kunne bekrefte at bankid på mobil bruker 3-4 sms hver gang man logger seg på. Han var også enig at dette ikke var noe som var annonsert på chess sine hjemmesider, og at informasjonen ikke var tilstrekkelig. Derfor tilbød han og refundere kostandene jeg hadde hatt for utgifter knyttet til bankid på mobil. Strålende fornøyd med kundeservicen, og håper at de retter opp dette på hjemmesidene deres. Jeg har nettopp hatt samme samtalen med OneCall. De har heller ikke opplyst noe om dette paa sine sider, borsett fra at "Tjenesten er kostnadsfri". Jeg har brukt BankID paa mobil flittig i utlandet siden Januar, og ble bare oppmerksom paa det etter aa ha sjekket regningen etter siste ferietur. Kundebehandleren skulle komme tilbake til meg, saa spent paa hva de konkluderer med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå