H?rselsvern Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Har vært på ferie i utlandet og brukt BankID på mobil for å sjekke nettbank og bekrefte e-faktura krav. Men når jeg kommer hjem ser jeg at mobiloperatøren min har belastet meg for SMS jeg ikke har sendt, det eneste jeg kan komme på er at det må være BankID`en som har blitt belastet som SMS. Er det noen som kan bekrefte at dette er tilfellet? Trodde at BankID kun var datatrafikk. Lenke til kommentar
Zimba Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 BankID bruker ikke datatrafikk. Usikker på om det teknisk går som SMS, men jeg tror det. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Hvilken operatør? Har du sjekket spesifisert forbruk/faktura så du ser hva som egentlig er belastet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 hvorfor skulle bankID ha noe med sms å gjøre? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Fordi de bruker SMS. Ja, det har noe med saken å gjøre. Men det er mulig at det likevel er feil om det er du som må ta kostnaden ved det. Endel tilbydere har jo gratis bankid på mobil. Andre tar betalt MER enn sms. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 (endret) Hvilken operatør har du? Hvor har du vært? Hvilket nummer er sms sendt til? Hvor mye har du blitt belastet per sms? Og for å være sikker: snakker du om vanlig bank id, eller bankid på mobil? Jeg kan ikke noe om dette, men de som gjør det, behøver disse opplysningen for å svare. Endret 15. august 2015 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 (endret) Jeg bruker chess og det er snakk om BankID på mobil, har vært i land innen europa, men utenfor EU. På fakturaen står det SMS: i land xxx kroner xxx og jeg er helt sikker på at jeg ikke har sendt SMS i det landet. edit: har vært tilkoblet WiFi hver gang jeg har benyttet meg av BankID på mobil. Endret 15. august 2015 av H?rselsvern Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Jeg bruker chess og det er snakk om BankID på mobil, har vært i land innen europa, men utenfor EU. På fakturaen står det SMS: i land xxx kroner xxx og jeg er helt sikker på at jeg ikke har sendt SMS i det landet. edit: har vært tilkoblet WiFi hver gang jeg har benyttet meg av BankID på mobil. Hvilket land, og beløpet? Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Bank-id på mobil brukes sms for verifikasjon ja, går 2-3 sms hver gang. Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 Har vært i flere land, men blant annet Serbia, er ikke snakk om store summer, men oppimot 80 kroner. Men ble mest overrasket over at det det var regnet som SMS, trodde det gikk over Wifi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Bank-id på mobil brukes sms for verifikasjon ja, går 2-3 sms hver gang. Utgående sms? Nå bgynner jeg å bli nysjerrig... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Har vært i flere land, men blant annet Serbia, er ikke snakk om store summer, men oppimot 80 kroner. Men ble mest overrasket over at det det var regnet som SMS, trodde det gikk over Wifi. Med all respekt, vi prøver å hjelpe deg, kan du være snill å svare på det vi spør om? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 dere som mener det bruker SMS, får dere meldinger osv i sms appen, eller kommer det opp automatisk en verifiserings greie? jeg har netcom og Norda, bruker ikke sms til BankID Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 (endret) Har vært i flere land, men blant annet Serbia, er ikke snakk om store summer, men oppimot 80 kroner. Men ble mest overrasket over at det det var regnet som SMS, trodde det gikk over Wifi. Med all respekt, vi prøver å hjelpe deg, kan du være snill å svare på det vi spør om? Jeg skjønner ikke hva jeg ikke har svart på her? Landet er Serbia, beløpet er ca. 80 kroner i det landet. edit: 78.75 øre for å være helt nøyaktig. Endret 15. august 2015 av H?rselsvern Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Hvilket nummer er sms sendt til, og hva har du betalt per sms? Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 Hvilket nummer er sms sendt til, og hva har du betalt per sms? Jeg kan ikke se hvilket nummer SMS`en har blitt sendt til, tror ikke chess har denne muligheten. Har betalt 3.75 kroner per sms. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Kanskje Chess priser det som Netcom? Hva koster det med BankID på mobil? Bruk av BankID på mobil i Norge koster kr 0,-I utlandet blir du belastet for de SMS'ene telefonen sender til BankID-systemet https://netcom.no/kundeservice/bankid/faq 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 hmm, netcom appen min registerer ihvertfall ikke sms`er ved bruk av BankID på mobil Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 Chess bruker jo netcom sitt nett, men jeg kan ikke finne prising i utlandet noe sted på chess sine hjemmesider Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 I følge nettsidene til Chess koster utgående sms 3,75 per stykk, så da blir teorien min at bank id på mobil baserer seg på utgående sms. Med tanke på at Telenor har utviklet dette produktet, så passer det godt inn i deres credo om å melke kundene for alt hva det er verdt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå