Gå til innhold

HDD døde. Noe jeg kan gjøre for å redde dataene?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Seagate Barracuda 2000 GB HDD som tok kvelden. PC'n ville ikke engang starte opp så lenge den var tilkoblet, så det tok en stund før jeg fant ut det var den som var problemet. Jeg prøvde å koble den til en HDD dock, men Windows rapporterte at det var en ukjent feil med tilkoblet medium.

Er det noe som helst jeg kan gjøre for å redde innholdet? Det er ikke der jeg har lagret de mest personlige datene, men har en masse musikk, bilder og video som ikke lar seg erstatte.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt ann på hva som faktisk har skjedd, det kan være flere ting, men professjonell restore er ofte dyrt (les 8.000+)

Ser du disken i disk management?

Som jeg nevnte så ville ikke PC'en starte så lenge HD'n var tilkoblet. Dvs. den hang under POST ved IDE detect. Jeg kom meg ikke inn i BIOS-innstillingene en gang for å se om den viste der.

Lenke til kommentar

Dataene er nok intakt på platene og motoren virker (så muligens har kke lesearmen skrapet opp diskplatene) .

Her er nok kontrollerkortet i disken eller deler av dette som har fått defekt.

Ibas løser datarekontruksjon i slike saker med å

1) erstatte kontrollerkort(om identisk kalibrert er å oppdrive)

2) ta ut harddisk platene fra disken i støvfritt lab miljø og lese dem i spesial rigg.

Dette vil naturligvis koste endel penger.

Regner med at kabel og kontakt på både satapower og signalering er sjekket ut ok , samt selve porten/kontrolleren på hovedkort siden.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Dataene er nok intakt på platene og motoren virker (så muligens har kke lesearmen skrapet opp diskplatene) .

Her er nok kontrollerkortet i disken eller deler av dette som har fått defekt.

Ibas løser datarekontruksjon i slike saker med å

1) erstatte kontrollerkort(om identisk kalibrert er å oppdrive)

2) ta ut harddisk platene fra disken i støvfritt lab miljø og lese dem i spesial rigg.

Dette vil naturligvis koste endel penger.

Regner med at kabel og kontakt på både satapower og signalering er sjekket ut ok , samt selve porten/kontrolleren på hovedkort siden.

Jeg har allerede installert en ny HD på samme kabler som den defekte brukte. Alt funker fint med den nye.

Det mest aktuelle virker å være et nytt kontrollerkort. En Seagate Barracuda burde ikke være vanskelig å få tak i. Spørsmålet er om det er verdt pengene å kjøpe en HD jeg skal plukke fra hverandre, potensielt uten resultater.

Lenke til kommentar

Det med bytte kretskort tror jeg du kan slå fra deg.

Elektronikkpresisjon er like viktig som mekanisk. Back-in-time kunne et bytte av kretskort på like harddisktyper være en rask måte å omgå et defekt kretskort. Dagens elektronikk er mer komplisert, og teknologiinnovasjoner de siste 15 årene har effektivt satt en stopper for kretskortbytte som løsning.

http://www.ibas.no/harddisk-recovery/#teknologi

Myth #52 :

You can rescue your data from a dead hard disk drive by moving its platters to an identical "donor" hard disk drive.

Truth :

Data recovery is expensive, no doubt. Hence, the Internet abounds with numerous DIY methods to save money. One of them involves buying an identical hard disk drive, and transplanting the platters from the dead drive into the new drive. This is a rather logical solution to a very expensive problem. Unfortunately, it wouldn't work with modern hard disk drives.

Every hard disk drive is now factory-calibrated, and the drive's unique calibration data (also called adaptive data) is often stored on its PCB. Transplanting the platters alone to a new drive will not allow you to read the data, even if the new drive is from the same batch. This is because the calibration data for each drive is unique.

Read more at http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=84&pgno=6#RUzbb6jRArMGgYJj.99

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...