Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må jeg som privatperson betale moms på en tjeneste i utlandet?

Gavekort

Anbefalte innlegg

Stusser litt over dette med moms på tjenester i utlandet når jeg er en privatperson. Leser på Skatteetaten, men ble ikke noe klokere på dette.

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Merverdiavgift/Om-merverdiavgift/Merverdiavgift---kjop-av-tjenester-fra-utlandet-Svalbard-og-Jan-Mayen/?chapter=3719#kapitteltekst

Det er bare næringsdrivende eller stat og kommune (offentlige institusjoner) som skal rapportere og innbetale merverdiavgift ved kjøp av tjenester fra utlandet. Privatpersoner og ideelle organisasjoner og foreninger som ikke driver næringsvirksomhet omfattes ikke av ordningen.

Kan noen bekrefte om jeg som privatperson er fritatt for moms på en tjeneste (VPS, altså en server) i utlandet eller ikke?

Fant dette: http://www.cw.no/artikkel/it-bransjen/husk-moms-pa-it-kjop-internett

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En privatperson er aldri pliktig til selv å beregne og betale merverdiavgift på tjenesteimport fra utlandet. Det er ikke det samme som at tjenesten ikke er mva-pliktig. 

Næringsdrivende og det offentlige skal beregne avgift av de tjenester som er avgiftspliktige, jfr. mval. § 3-30 annet ledd og § 11-3 første ledd. 

Når det som her er snakk om en fjernleverbar elektronisk tjeneste skal leverandøren beregne og betale merverdiavgift også ved salg til privatpersoner, jfr. mval. § 3-30 fjerde og femte ledd og § 11-3 annet ledd. Privatpersonen selv skal imidlertid hverken beregne eller betale merverdiavgift til staten, bare til leverandør. 

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...