Gavekort Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 (endret) Stusser litt over dette med moms på tjenester i utlandet når jeg er en privatperson. Leser på Skatteetaten, men ble ikke noe klokere på dette. http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Merverdiavgift/Om-merverdiavgift/Merverdiavgift---kjop-av-tjenester-fra-utlandet-Svalbard-og-Jan-Mayen/?chapter=3719#kapitteltekst Det er bare næringsdrivende eller stat og kommune (offentlige institusjoner) som skal rapportere og innbetale merverdiavgift ved kjøp av tjenester fra utlandet. Privatpersoner og ideelle organisasjoner og foreninger som ikke driver næringsvirksomhet omfattes ikke av ordningen. Kan noen bekrefte om jeg som privatperson er fritatt for moms på en tjeneste (VPS, altså en server) i utlandet eller ikke? Fant dette: http://www.cw.no/artikkel/it-bransjen/husk-moms-pa-it-kjop-internett Endret 15. august 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 (endret) En privatperson er aldri pliktig til selv å beregne og betale merverdiavgift på tjenesteimport fra utlandet. Det er ikke det samme som at tjenesten ikke er mva-pliktig. Næringsdrivende og det offentlige skal beregne avgift av de tjenester som er avgiftspliktige, jfr. mval. § 3-30 annet ledd og § 11-3 første ledd. Når det som her er snakk om en fjernleverbar elektronisk tjeneste skal leverandøren beregne og betale merverdiavgift også ved salg til privatpersoner, jfr. mval. § 3-30 fjerde og femte ledd og § 11-3 annet ledd. Privatpersonen selv skal imidlertid hverken beregne eller betale merverdiavgift til staten, bare til leverandør. Endret 15. august 2015 av krikkert 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 Takk for hjelpen! Jeg antok at jeg måtte betale mva slik som du sier. Leverandøren har nylig begynt å legge til mva på tjenesten, men var litt usikker på om dette var riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå