Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Samsung Ultrabook 5: Lang boot-time

Anbefalte innlegg

Har en Ultrabook 5 jeg ikke blir klok på. Når jeg starter pc'en fra cold state, viser den splash-screen (der du har muligheten til å gå inn i BIOS) i bortimot 10 minutter, før den fortsetter å loade OS. Når den først er komt over denne fartshumpen, booter OS som normalt uten problem.

Har tidligere hatt W7, og da opptrådde dette fenomenet bare fra cold state. Etter oppgradering til W10, skjer dette også når pc'en har vært i hvilemodus.

Uten at jeg er for skråsikker på dette, mener jeg disse pc'ene har en eller annen form for flash-minne på hovedkortet (altså, mini SSD) der det er tiltenkt at OS skal boote fra. Såvidt jeg husker fungerte dette bra når pc'en var ny, og bootet "superduperultramegafast" som tiltenkt. Nå kan det virke som pc'en ikke skjønner at dette er ute av drift, og prøver å boote fra denne SSDen helt til den går lei og i stedet booter smertefritt fra HDDen.

Har sett igjennom diverse i BIOS (som forøvrig er jævlig vanskelig å komme inn i) men original-BIOSen har ikke de helt store mulighetene.

Noen som kjenner til denne problematikken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fjern IntelliMemory servicen til Samsung.

http://superuser.com/questions/538151/how-to-speed-up-windows-8-on-samsung-laptop

I faststart Intel rapid start er det og partisjon og guid oppsett som må stemme.

Dette krever oppsatt partisjon , ref http://download.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/rapid_start_technology_user_guide_for_uefi1.pdf

I windows 8.1/10 er det faststart tilbudt av windows selv (må enables i advanced power options).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takker for tips, men ser ikke ut som det eksisterer noen service som heter IntelliMemory eller lignende.. Rapid start i seg selv er ikke så viktig, men å måtte vente 10 min på at pcen skal bli brukbar ødelegger hele meningen med en bærbar pc. 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner frustrasjonen. Men har du fjernet operativsystemet/installasjonen som fulgte med og/eller endret noe ?

Jeg ser jo du har oppgradert til w10 , men hva er historikken til OS og feilsituasjonen før dette

Hvilken spesifikk modell 5 er det (produkt no står under) , og hvilket år.

5 serie kom flere år siden og spenner fra Intel core i5 til AMD A serie cpu med og uten SSD eller hybrid SSD eller SSD cache.

Og det var et eller annet med SSD cache på en av de om jeg husker riktig , spesielt ved reinstallasjon av OS.

Høres ut som det er noe med cache som det ventes på under post/boot.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg skjønner frustrasjonen. Men har du fjernet operativsystemet/installasjonen som fulgte med og/eller endret noe ?

Jeg ser jo du har oppgradert til w10 , men hva er historikken til OS og feilsituasjonen før dette

Hvilken spesifikk modell 5 er det (produkt no står under) , og hvilket år.

5 serie kom flere år siden og spenner fra Intel core i5 til AMD A serie cpu med og uten SSD eller hybrid SSD eller SSD cache.

Og det var et eller annet med SSD cache på en av de om jeg husker riktig , spesielt ved reinstallasjon av OS.

Høres ut som det er noe med cache som det ventes på under post/boot.

Når du sier det, så har jeg kjørt en formatering + installasjon av recovery gjennom Samsung sin egen SW en gang (fulgte med pcen). Kan sikkert stemme at problemene oppsto i forbindelse med dette.

Modell er NP530U3C, med i5.

Mulig å flashe BIOS til noe nyere, og deaktivere dette SSD cache-opplegget der?

Lenke til kommentar

Vet ikke . Må søke det opp. Men hva er de fem bokstavene tallene etter NP530U3C-[?????]

Disse som sier hvordan den er utstyrt.

Det heter expresscache.

https://www.google.no/search?q=np530u3c+expresscache&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb

Og post/boot ser denne issd føre vanlig disk så den venter og timer ut.

Utfordringen er at det ikke er expresscache driver for windows 10 så det er ikke mulig å "få plassert/syncet inn noen oppstartsfiler" der.

Se om bioser din har noen instilling for "expresscache" som kan disables.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Husker det var skrevet en del styr rundt clean install på denne (har aldri tuklet med noen Samsung 5/9 serie selv).

Mange som henviser til denne

http://forum.notebookreview.com/threads/guide-how-to-install-windows-7-or-8-via-usb-on-np700z.697841/

Jeg vet ikke helt hva "ditt" problem har utspring i . Men noe sier meg at det er relatert til denne express cache Issden i maskinen.

Modell a04se:

500 GB harddisk

ExpressCache (issd) 16 GB

ExpressCache-teknologi. 16 GB Flash-minne på hovedkortet fungerer som en lynrask lagringsenhet.

Samsung Fast Start: Teknologi som starter din maskin innen 2 sekunder fra dvalemodus. (software/driver)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...