mag86 Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Jeg skal kjøpe meg Ixus 400 og lurer derfor på hvordan minnekorttype jeg skal kjøpe. Jeg har sett et Apacer Photo Steno Pro på PSData. Er dette bra eller bør jeg se etter andre? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Kjøp ett mer kjent merke som f.eks Lexar eller Sandisk. Mindre sjanse for en slags "kortkrasj" som fører til at du mister bildene dine. De er dyrere, men du får høyere sikkerhet og mer stabile kort. Har ofte vært folk innom butikken jeg jobber med minnekort hvor alle bildene er tapt. Det er aldri kort av de mer kjente merkene som har disse feilene. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Jeg har et Apacer Photo Steno kort selv, det har fungert meget bra. Hvis det ikke funker kan du benytte deg av angrerettloven, så du har ikke mye å tape. Det finnes bare 3 produsenter av flashminne i verden, men disse selges under hundrevis av merker. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Jeg har et Apacer Photo Steno kort selv, det har fungert meget bra. Hvis det ikke funker kan du benytte deg av angrerettloven, så du har ikke mye å tape. Det finnes bare 3 produsenter av flashminne i verden, men disse selges under hundrevis av merker. Angreretten hjelper lite om en har tatt en full brikke med fine bilder og den klikker. Angreretten hjelper en ikke med å få tilbake bildene. Har lest flere steder om at apacer photo steno pro går dårlig isammen med enkelte canon-apparat. Mitt Apacer Photo Steno Pro 256-kort fungerte supert en stund. Så skjedde det av og til at 1-2 bilder var uleselige. Tenkte ikke noe mer over det, siden det var ganske nytt for meg med digitalkamera. Senere ble fler og fler bilder ødelagt. Og til slutt fikk jeg først melding: CF-kort defekt. Eller noe slikt. Og deretter "Ingen bilder på minnekort". Har skrevet mail til apacer og butikken jeg kjøpte kortet hos, men har ikke fått noe konkrete svar på hva som har gått galt. Så nå stoler jeg ikke mer på apacer-serien:/ Fikk nytt kort på garantien, men siden butikken ikke hadde inne apacer, så fikk jeg kingston. Stoler mer på Kingston, Sandisk og Lexar. Men f.eks min far bruker 2 stk 128-kort av samme merke, og har fungert fint i 2 år nå. Hvilke er de 3 produsentene i verden? Selv om det er 3 produsenter så kan dem vel lage billig-kort også? -Som ikke er fullt så bra? Mvh Jan Ove Lenke til kommentar
hajejan Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Hvis det ikke funker kan du benytte deg av angrerettloven, så du har ikke mye å tape. Det eneste scenarioet du bør tenke på, er om bildene dine kommer til å ha verdi. Om du jobber som fotograf, eller reiser langt (safari afrika, f.eks), slik at bildene blir uvurderlige, og du ikke har råd til å miste dem, så vil ikke angrerett / kjøpsloven kunne hjelpe deg. Selvfølgelig får du et nytt kort, men det hjelper lite om du har mistet bilder du ikke har råd til å miste. Personlig er jeg helt enig med Martin, men ville nok likevel satset på litt dyrere kort. Det stemmer forøvrig at det finnes begrenset antall produsenter, men flere enn tre finnes det jo - jeg kan nå komme på Memorex, Pretec, Ritek, PQI, Lexar og Sandisk som lager selve brikkene inne i kortene, og det finnes sikkert noen flere også. Det som skjer er at Sandisk lager en brikke, og tester denne. Om den klarer å skrive og lese på full hastighet, blir den solgt som et ULTRA kort. Klarer den å lese på halv hastighet, selges den som ikke-ULTRA kort. Klarer den ikke det, blir den solgt til høystbydende annen produsent, som kan "klokke ned" flash-kortene videre og selge den under eget navn. HJ Lenke til kommentar
mag86 Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 Er TwinMOS eller Sandisk best? Lenke til kommentar
[Tiger] Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 leste gjennom innlegg på minnekort å der var det mange som hadde mistet bildene sine med Apacer kort. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Det stemmer forøvrig at det finnes begrenset antall produsenter, men flere enn tre finnes det jo - jeg kan nå komme på Memorex, Pretec, Ritek, PQI, Lexar og Sandisk som lager selve brikkene inne i kortene, og det finnes sikkert noen flere også. På en pressekonferanse med Sandisk i Gøteborg i høst fikk jeg inntrykk av at det bare var tre produsenter av selve flashminnet av denne typen. Det kan selvsagt hende at disse opplysningene er feil. Sandisk skulle i såfall være den ene, vil tippe at Lexar, Samsung eller Toshiba er blant de to andre. Men i hvert minnekort er det også styringskontrollere, som ofte produseres av andre - som f.eks. Pretec. Men selve flashminnet fikk jeg inntrykk av var laget av kun tre produsenter. Mulig at jeg tar feil, og jeg har ikke satt meg inn i teknikken på dette nivået heller. Lenke til kommentar
hajejan Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Er TwinMOS eller Sandisk best? Ville utvilsomt gått for Sandisk, men har ikke hørt noe spesielt negativt om TwinMOS heller. h Lenke til kommentar
terjed Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Kanskje Martin kan legge ut en spørreundersøkelse på dette? En liste med alle merker for CF-kort, og man kan klikke på det merket man har hatt problemer med i løpet av det siste året? Jeg tar nemlig alle disse dårlige erfaringene med en viss klype salt. Det virker litt for tilfeldig. Alle merker har sikkert hatt "mandagskort" og behandlingen av kortene har sikkert også sitt å si. For ikke å si at man får det man betaler for (ikke alltid, men...) Personlig ville jeg valgt et Ultra-kort. Raske kort har som regel strengere krav, og kanskje også litt mer stabile og bedre...stort sett?? Lenke til kommentar
hajejan Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 En liste med alle merker for CF-kort, og man kan klikke på det merket man har hatt problemer med i løpet av det siste året? Jeg tar nemlig alle disse dårlige erfaringene med en viss klype salt Skal jeg være ærlig så ville jeg tatt en spørreundersøkelse av denne typen med enda flere klyper salt. Jeg tror hovedpoenget er: Kjøp et merke du tør stole på. H Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå