ihavelongname Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Hei, jeg har nylig bestemt meg for å ta opp 16 fag fra vgs over en 2 års periode. Fagene jeg skal ta opp er: Engelsk, tysk, historie, kroppsøving, matte 1t + r1 og r2, naturfag, norsk hovedmål, sidemål, muntlig, religion, IT 1 og 2, fysikk + et siste fag. Jeg tenkte å ta 4 fag per semester og å ta en del fag på bjørknes 3. og 4. semester. Da Bjørknes har en maksgrense på 52 000 kr planla jeg å ta 8 fag der. Jeg tenker å ta ingeniørpakken 1t, r1, r2 og fysikk(40 000) og kanskje norskpakken hovedmål, sidemål og muntlig(20 000) + et siste fag. Det jeg lurer på er om noen har en anbefalingfor det 16. faget jeg skal ta opp? Med disse fagene har jeg 3.5 realfagspoeng og det hadde ikke skadet med full pott. Lurer også på hvilke fag jeg burde ta på bjørknes sammen med ingeniørpakken? Trenger da 4 fag som ikke krever for mye arbeid men som det er smart å ta opp på en skole. Norsk er viktig da jeg har eksamen i både skriftlig og muntlig. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Teknologi og forskningslære vil jeg tro er at enkelt og nyttig fag når du tar realfag. Lenke til kommentar
OleBrumle Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 (endret) Hei, jeg har nylig bestemt meg for å ta opp 16 fag fra vgs over en 2 års periode. Fagene jeg skal ta opp er: Engelsk, tysk, historie, kroppsøving, matte 1t + r1 og r2, naturfag, norsk hovedmål, sidemål, muntlig, religion, IT 1 og 2, fysikk + et siste fag. Jeg tenkte å ta 4 fag per semester og å ta en del fag på bjørknes 3. og 4. semester. Da Bjørknes har en maksgrense på 52 000 kr planla jeg å ta 8 fag der. Jeg tenker å ta ingeniørpakken 1t, r1, r2 og fysikk(40 000) og kanskje norskpakken hovedmål, sidemål og muntlig(20 000) + et siste fag. Det jeg lurer på er om noen har en anbefalingfor det 16. faget jeg skal ta opp? Med disse fagene har jeg 3.5 realfagspoeng og det hadde ikke skadet med full pott. Lurer også på hvilke fag jeg burde ta på bjørknes sammen med ingeniørpakken? Trenger da 4 fag som ikke krever for mye arbeid men som det er smart å ta opp på en skole. Norsk er viktig da jeg har eksamen i både skriftlig og muntlig. Hei! Det der høres fryktelig dyrt ut. Du kan heller gå opp som privatist på en lokal videregående skole. Da jeg tok opp fag(år 2000) kostet det 1000,- pr fag jeg ikke hadde karakter i og 500,- pr fag som jeg hadde karakter i fra før. Sjekk dette ut, les på egen hånd og gå opp til eksamen. For 16 fag vil dette da koste mellom 16.000 til 32.000,- Endret 15. august 2015 av WhitePilgrim Lenke til kommentar
ihavelongname Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 Problemet er at jeg ikke klarer å ta opp r matte og fysikk på egenhånd så jeg MÅ ha hjelp til dette. Da jeg nesten har betalt maks allerede vil det ikke koste veldig mye å ta 4 ekstra fag for å sikre gode karakterer i disse. Resten av fagene tar jeg selv som privatist. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 (endret) Prisene for privatist eksamen har økt veldig i år/fjor bare så det er sagt. Men vill du virkelig sløse vekk så mye penger? Husk at du skal ta 3-5 år med skole etterpå. Det koster det også! Edit, og om du sliter sånn med matematikk er det særlig lurt å bruke så mye penger på det? Hvorfor ikke gå for vanlig stud. Kompetanse? Endret 15. august 2015 av Salvesen. Lenke til kommentar
OleBrumle Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Problemet er at jeg ikke klarer å ta opp r matte og fysikk på egenhånd så jeg MÅ ha hjelp til dette. Da jeg nesten har betalt maks allerede vil det ikke koste veldig mye å ta 4 ekstra fag for å sikre gode karakterer i disse. Resten av fagene tar jeg selv som privatist. Okay. Da skjønner jeg. Jeg har hatt et par runder med meg selv og prøvd å studere økonomi og matematikk, men dette ligger ikke for meg altså. Du får ha lykke til med studiene Lenke til kommentar
ihavelongname Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 Prisene for privatist eksamen har økt veldig i år/fjor bare så det er sagt. Men vill du virkelig sløse vekk så mye penger? Husk at du skal ta 3-5 år med skole etterpå. Det koster det også! Edit, og om du sliter sånn med matematikk er det særlig lurt å bruke så mye penger på det? Hvorfor ikke gå for vanlig stud. Kompetanse? Jeg er ferdig med vgs men har først nå funnet ut hva jeg vil studere. Dette krever at jeg tar opp så og si alt. Jeg er verken god eller dårlig i matte men er ikke villig til å gamble på at jeg klarer r matte alene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Prisene for privatist eksamen har økt veldig i år/fjor bare så det er sagt. Men vill du virkelig sløse vekk så mye penger? Husk at du skal ta 3-5 år med skole etterpå. Det koster det også! Edit, og om du sliter sånn med matematikk er det særlig lurt å bruke så mye penger på det? Hvorfor ikke gå for vanlig stud. Kompetanse? Jeg er ferdig med vgs men har først nå funnet ut hva jeg vil studere. Dette krever at jeg tar opp så og si alt. Jeg er verken god eller dårlig i matte men er ikke villig til å gamble på at jeg klarer r matte alene. Hva har du fullført siden du må ta alt på ny og hva tenker du å gå på? Lenke til kommentar
ihavelongname Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 Prisene for privatist eksamen har økt veldig i år/fjor bare så det er sagt. Men vill du virkelig sløse vekk så mye penger? Husk at du skal ta 3-5 år med skole etterpå. Det koster det også! Edit, og om du sliter sånn med matematikk er det særlig lurt å bruke så mye penger på det? Hvorfor ikke gå for vanlig stud. Kompetanse? Jeg er ferdig med vgs men har først nå funnet ut hva jeg vil studere. Dette krever at jeg tar opp så og si alt. Jeg er verken god eller dårlig i matte men er ikke villig til å gamble på at jeg klarer r matte alene. Hva har du fullført siden du må ta alt på ny og hva tenker du å gå på? Jeg har lyst til å studere arkitektur eller evt. produktdesign. Det eneste sikre stedet å komme inn på arkitektur er NTNU da dette ikke har noen spesiell opptaksprøve(bare høyt snitt). Skal prøve å komme inn i Oslo/Bergen i prosessen men det krever opptaksprøve/intervju etc. Utlandet kan jo også være mulig(har ikke sjekket ordentlig) men tror uansett jeg må ta opp en del fag da jeg har veldig dårlig snitt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Prisene for privatist eksamen har økt veldig i år/fjor bare så det er sagt. Men vill du virkelig sløse vekk så mye penger? Husk at du skal ta 3-5 år med skole etterpå. Det koster det også! Edit, og om du sliter sånn med matematikk er det særlig lurt å bruke så mye penger på det? Hvorfor ikke gå for vanlig stud. Kompetanse? Jeg er ferdig med vgs men har først nå funnet ut hva jeg vil studere. Dette krever at jeg tar opp så og si alt. Jeg er verken god eller dårlig i matte men er ikke villig til å gamble på at jeg klarer r matte alene.Hva har du fullført siden du må ta alt på ny og hva tenker du å gå på? Jeg har lyst til å studere arkitektur eller evt. produktdesign. Det eneste sikre stedet å komme inn på arkitektur er NTNU da dette ikke har noen spesiell opptaksprøve(bare høyt snitt). Skal prøve å komme inn i Oslo/Bergen i prosessen men det krever opptaksprøve/intervju etc. Utlandet kan jo også være mulig(har ikke sjekket ordentlig) men tror uansett jeg må ta opp en del fag da jeg har veldig dårlig snitt. Da ville jeg heller brukt min tid og energi på gens og opptaksprøvene. Ingen vits i å ta realfag for bare en skole vell? Da kan du kanskje spare deg for privatskolen også! Jeg ville sjekket mulighetene i utlandet. Og bare ett lite tips, min svigerbror er en flink og kreativt sjel, han har master i produktdesign og har nå gått arbeidsledig i ett år eller noe slikt, utrolig vanskelig marked å få jobb i! Lenke til kommentar
ihavelongname Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 Prisene for privatist eksamen har økt veldig i år/fjor bare så det er sagt. Men vill du virkelig sløse vekk så mye penger? Husk at du skal ta 3-5 år med skole etterpå. Det koster det også! Edit, og om du sliter sånn med matematikk er det særlig lurt å bruke så mye penger på det? Hvorfor ikke gå for vanlig stud. Kompetanse? Jeg er ferdig med vgs men har først nå funnet ut hva jeg vil studere. Dette krever at jeg tar opp så og si alt. Jeg er verken god eller dårlig i matte men er ikke villig til å gamble på at jeg klarer r matte alene.Hva har du fullført siden du må ta alt på ny og hva tenker du å gå på?Jeg har lyst til å studere arkitektur eller evt. produktdesign. Det eneste sikre stedet å komme inn på arkitektur er NTNU da dette ikke har noen spesiell opptaksprøve(bare høyt snitt). Skal prøve å komme inn i Oslo/Bergen i prosessen men det krever opptaksprøve/intervju etc. Utlandet kan jo også være mulig(har ikke sjekket ordentlig) men tror uansett jeg må ta opp en del fag da jeg har veldig dårlig snitt. Da ville jeg heller brukt min tid og energi på gens og opptaksprøvene. Ingen vits i å ta realfag for bare en skole vell? Da kan du kanskje spare deg for privatskolen også! Jeg ville sjekket mulighetene i utlandet. Og bare ett lite tips, min svigerbror er en flink og kreativt sjel, han har master i produktdesign og har nå gått arbeidsledig i ett år eller noe slikt, utrolig vanskelig marked å få jobb i! Var bekymret for at det var vanskelig med jobb innenfor produktdesign ja, må nok satse på arkitektur. Tror du har et poeng i det du sier så jeg skal gjøre grundig research på studier i utlandet. Takk for hjelpen, setter pris på det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå