Ebbe2 Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Hei Skal oppgradere følgende pc til en kompis: https://www.komplett.no/fujitsu-esprimo-p9900/613983 Pcen responderer helt greit, men merker at det er lite minne (4 GB) da den prater mye med en sliten og gammel HDD. Er det likegreit å oppgradere til 16 GB istedet for 8 GB først som sist? Pcen har Windows 7 installert, men oppgraderes til Windows 10 etter oppgradering. Brukes hovedsakelig til surfing med mange faner, store PDF-filer, YouTube og andre Office-programmer oppe samtidig. Tenker og oppgradere systemdisken til en SSD, typ Samsung EVO 850. 256 GB og bruke gamledisken som backup. Eller er det likegreit å bytte gamledisken i frykt for at den kan ryke? Pcen er fra 2010/2011(?). Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 (endret) 8 GB (2x4) burde holde lenge til dette bruket. Ang den gamle harddisken: Sørg for å ha backup og bruk den til den begynner å bråke eller ryker. Trenger ikke bytte den ut på forhånd hvis den fungerer greit nå. Endret 15. august 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 SSD, så er Crucial, Samsung, Intel og SanDisk et godt valg! Finn de som er billigst, ofte er de på tilbud også! Her har du en god en hos netonnet.no https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/harddisk/ssdsata2a5/crucial-bx100250gb/218776.11115/ Ellers så er jo EVO850 du beskriver i første post et godt valg! Å ikke gå lavere en 250GB, jeg selv sitter på en 500GB som er perfekt for mitt bruk. 8GB Ram er greit å ha! Bråker PCen din ? Da anbefaler jeg deg en rens med trykkluft på boks som kjøpes på claseren eller biltema eller jula og så bytter du CPU kjøler til en Cooler MAster 212 Evo Lenke til kommentar
Ebbe2 Skrevet 19. august 2015 Forfatter Del Skrevet 19. august 2015 Takk for gode svar! Da blir det vel å beholde den gamle HDD'n, kjøpe ny systemdisk og 8 GB ram. Når det gjelder støynivået er jeg usikker. Det var en veldig stor Fujitsu-vifte som stod oppå CPU'n så regner med den er ok. Støv var det derimot nok. Blir å kjøre kompressoren over kabinettet. Ute vel og merke når det er mange år med støv som skal fjernes Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Få fjernet støve og PCen blir som ny! Kompressor? Pass på at det ikke er olje i luften som kjem ut! Lenke til kommentar
Ebbe2 Skrevet 19. august 2015 Forfatter Del Skrevet 19. august 2015 Har brukt kompressor tidligere ja. Visste ikke at det var olje i luften? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Ingen olje i min stanley. Finnes masse oljefrie kompressorer. Man kan få vann i trykkluften men denne drenerer man enkelt ut av tanken. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå