Eriond Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Er en smule irritert på filmselskapene i dag, og spesielt 20th Century Fox er på misliker listen min. For første gang på lenge bestilte jeg noen filmer på Blu-Ray fra cdon.com. Det går helst i tv-serier og filmer fra diverse strømmetjenester. Har også leid en del filmer fra itunes via apple-tv. Men av og til er det greit å ha noen disker også syns jeg. Nettet kan være ustabilt og det er innimellom mer stress med å leie film on demand når hele familien sitter benket. Familiens minste liker også å se filmer flere ganger, og det er lettere å håndtere en plate. Problemet: Jeg kjøpte blant annet X-Men days of future past. Kanskje ikke den aller mest spennende filmen, men helt ok likevel. Familien har i en periode hatt lite tid til å kose oss med film sammen, og det begynte å bli lenge siden sist, så det var stor glede da alle kunne sette seg ned sammen for å se denne filmen. Blu-ray spilleren ble fyrt i gang, og platen ble registrert som BD. Men å starte filmen det gikk ikke. Jeg ble møtt av ett forbudsymbol og kastet ut i spillerens meny. Prøvde å oppdatere spillerens firmware, men her var det ikke noe nytt å hente. Spilleren er forøvrig en Philips BDP9500, toppmodellen til Philips i de dager den var ny. Dermed fikk vi ikke sett denne filmen den kvelden. Jeg tok kontakt med cdon og rapporterte feil på platen, og fikk nesten umiddelbart beskjed om at ny disc var på vei i posten. Super service! Når den neste filmen kom, så testet jeg den i spilleren. Samme problem. Den lot seg ikke spille av. Så kom jeg på å teste den i en pc som jeg har med blu-ray drev i. Denne ville heller ikke spille av platen ved hjelp av vanlig avspilling. Lastet så ned MakeMKV, og startet dette. Her var det ingen problem med å få lest av platen, og MKV kopi ble laget og spilte av uten problem via XBMC. Etter dette søker jeg litt på nettet og finner ut at det er mange spillere som har problem med DRM systemet til blant annet 20th Century Fox. Jeg tar også kontakt med kundestøtten til Philips, som er ansvarlig for spilleren, men får etter en del mail fram og tilbake svar om at de lager bare nye firmware til spillerne sine i 2 år etter lansering, siden det nesten er umulig å holde tritt med alle DRM løsningene som filmselskapene finner opp. Her syns jeg det er ett snev av bullshit i luften, og vil påstå at denne filosofien er svært kundefiendtlig. Det faktum at jeg ikke hadde noe problem med å bruke programvare som kan brukes til piratkopiering, men ikke det lovlige alternativet, sier at filmselskapet KUN rammer de som er lovlydige med dette DRM tullet. Kan de ikke bare gi f*en? Jeg har med dette lyst til å si: F*ck You! til både 20th century fox og Philips 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Jeg har sluttet å kjøpe fysiske medier. Jeg har en liste hos Platekompaniet på over 400 filmer jeg ønsker å kjøpe, men så lenge DRM helvete fortsetter, og filmindustrien behandler alle sine kunder som kriminelle, så lar jeg være. Jeg trenger ikke filmindustrien, jeg kan da fylle dagene mine med andre ting. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 (endret) Meget bra innlegg Eriond, har måttet ty til samma løsningen selv noen ganger i gamledager Merk at det å bruke for eksempel MakeMKV som du brukte er 100% lovlig etter norsk lov så lenge du beholder platen selv, men det skulle ikke vært nødvendig å bruke tid på det samtidig som det i samma slengen oppfordrer til å laste ned siden det er (nesten?) mindre jobb. Det er mange ting, spesielt eldre anime, jeg bare laster ned fordi det er veldig vanskelig å få tak i lovlig. Det som er mulig å få tak i lovlig er også utrolig dyrt, var noe jeg ville kjøpe som kostet 500,-!! for plata. Veldig gamle Disney ting er også umulig å få tak i lovlig for en rettferdig pris. +1 til deg Edit; Skriveleif Endret 15. august 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 Dersom filmselskapene står så fritt til å implementere egne løsninger, burde egentlig blu-ray formatet vært spesifisert bedre. Eller så bør produsentene av avspillere være pliktig til å oppdatere til alle de siste løsningene. Syns det et er dårlig at f.eks Philips skal slippe unna med å støtte spillerene sine kun i 2 år. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Nei, det er overhode IKKE rart at folk piratkopierer! Jeg vil gjerne unngå det jeg, men det er faktisk umulig å få tak i mye av det jeg ønsker innenfor fornuftige prisgrenser i Norge! Jeg har akkurat nå en samling på 5186 dvd / BD titler, mange av disse er større bokser hvor ikke alt er registrert under hver enkelt tittel så jeg har nok nærmere 5.500 plater / titler vil jeg tro. Kun originaler kjøpt fra butikk.. Med andre ord så betaler jeg GJERNE for det jeg ser, men har nå en ganske lang liste over titler som ikke utgis på vårt områdets sone. Eller, som nevnt over her kan spesialbestilles til priser som indikerer verdier av plast-materiellet til dyrere enn rent gull. I tillegg utsettes jo vi som betaler for produktet som regel for utidig reklame og unødvendig informasjon om hva som vil skje ved å bryte kopirettighetene. Dette er jo piratkopiene kjemisk renset for. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 (endret) I tillegg utsettes jo vi som betaler for produktet som regel for utidig reklame og unødvendig informasjon om hva som vil skje ved å bryte kopirettighetene. Dette er jo piratkopiene kjemisk renset for. :rofl: Tusen takk for den, trengte en liten latter nå Edit; Dæven jeg glemte å gi deg +1 Endret 31. oktober 2015 av Belphegor Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Har abonnement på lydbøker, musikk, film/tv, bøker, aviser, magasiner via forskjellige tjenester, har norsk og amerikansk iTunes-konto, digitale spillbiblioteker på 4 forskjellige platformer, støtter artister på Patreon, betaler over verdien av ting på Loudr, kjøper software til alle mulige platformer, drar på kino. Har sagt det før og sier det igjen: de som ikke klarer å få solgt noe jeg vil ha til meg, bør skifte jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå