Tmz Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Hei Jeg har bygd endel stereo i bil, men aldri hjemme. For å slippe å gå i alle nybegynner tabbene så hadde det vært fint med litt starthjelp. Er så mye forskjellige ting til hjemmestereo. Receiver, forsterker, effektforsterker, forforsterker osv. Hva trenger man egentlig og hva gir best lyd? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 (endret) Grunnelementene i et anlegg for hjemmet er: Forforsterker Effektforsterker Andre kombinasjoner kan beskrives slik: integrert forsterker = forforsterker + effektforsterker i samme kabinett receiver = forforsterker + effektforsterker + tuner for radio i samme kabinett Hva som gir best lyd? Jo mer splittet opp, jo mer kompromissløse produkter får man, noe som også gjenspeiler seg i prisen. Selv sverger jeg til splittet løsning, så forsterkeren som driver høyttalerne er egentlig et sett bestående av en forforsterker og en effektforsterker. Kunne aldri tenke meg å gå tilbake til integrert forsterker nå. Forforsterkeren er for å velge lydkilde, styre volum og balanse. Denne er koblet til effektforsterkeren med en signalkabel, og det er effektforsterkeren som driver høyttalerne. Denne (effektforsterkeren) har bare en eneste knapp, og det er for å skru den av og på. Effektforsterkeren min har 2 kanaler, men er bygget opp som to separate monoblokker (dual mono). Dette er en dyr måte å bygge stereoforsterkere på, da hver kanal er fullstendig separert, med hver sin trafo. Dette er ikke vanlig for forsterkere i de lavere prissegmenter. Det mest kompromissløse er såkalte monoforsterkere, eller monoblokker (vi snakker om effektforsterkere). Da må man ha en egen forsterker pr høyttaler. Klart dyrest, men det er her man finner de råeste produktene. Endret 15. august 2015 av stigfjel Lenke til kommentar
Faller Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Stereo innendørs kan minne en del om stereo i bil. Klart, det finnes noen ulikheter også. Det første en bør finne ut er hva slags oppsett man ønsker. Her kan man velge mellom stereo eller surround (som er hovedgrupperingene). Jeg kommer til å bruke produkter fra soundgarden til å vise eksempler mens jeg skriver. Jeg har ingen tilhørighet til bransjen eller butikker. Det ville vært like enkelt å demonstrert ved hjelp av Hifi-klubben eller Oslo Hifi Center. Stereo: Dette er et oppsett med to høytalere (en eller flere subwoofer(e) kan også innbefattes for å gjengi hele frekvensomådet). Forsterker i stereo: Det finnes flere måter å sette sammen et stereooppsett på. Den enkleste og muligens den vanligste måten er å bruke en enkel stereoforsterker. Denne er et eksempel på en enkel stereoforsterker eller et minianlegg (integrert som betyr at den både kan velge kilde og styre volum). Dens mål er å knytte noen innganger, forsterke opp signalet og drive 2 høyttalere. Det finnes mange merker hvor alle prøver å hevde seg. Derfor finnes det også mange funksjoner på disse produktene. Hvis man har et par store høyttalere med vanskelig last (typisk lav og variabel motstand (Ohm)) eller vil spille høyere vil man trenge en kraftigere forsterker. Da er det mer vanlig å bruke en effektforsterker. Denne forsterkeren kan være være 1 kanal (monoblokk), stereo (to kanaler). Det finnes effektforsterkere med mange flere kanaler, men det kommer vi tilbake til senere. Hvis man vil grave enda litt dypere i lommeboken finnes det også dedikerte forforsterkere. Disse har ingen forsterker i seg og må brukes sammen med effektforsterker. Forskjellen vil ofte være bedre kvalitet i komponenter. Surround: I surround er det flere høyttalere som regjerer. Dette er også mest brukt til film. Forsterkervarianter til surround: Det klart vanligste i dette segmentet er en surroundreceiver. Dette er på mange måter likt en integrert forsterker bare at den støtter lyd i flere kanaler og takler et større utvalg av formater for å gjengi at lyd kommer fra alle kanter. I likhet med stereo, så finnes det også dedikerte forforsterkere (disse er ofte kalt "prosessor" og inneholder ikke noen forsterkerdel. Med andre ord er de avhengige av effektforsterker. Når man kobler til effektforsterker kan man bruke alt fra monoblokker til forsterkere med opp til 12 kanaler, avhengig av hva man ønsker å oppnå. Hva som gir best lyd avhenger av hva du vil oppnå. Ofte er faktisk rommet anlegget står i det svakeste leddet og gir mye forbedringspotensiale i form av bedre kontroll på akustikk. Mvh Faller Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 Så forforsterker kan sammenlignes med spilleren i en bil altså, forutenom at spiller ofte har integrert forsterker i tillegg. Jeg vil nok gå for forforsterker+effektforsterker. Men kan jeg koble mange effektforsterkere på en forforsterker? Siden stereo er dyrt, så blir det nok ikke surround i første omgang. Og ikke minst, hva bør jeg legge mest penger i? Får jeg et brukbart startoppsett for ca 40k? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Hvor mange effektforsterkere du kan koble til avhenger av hvor mange kanaler forforsterkeren har. Mange surround receiver kommer i dag med pre- out. Der kobler du til effektforsterkeren slik at du kan få fordelene og funksjonaliteten til en receiver med mere kraft en det receiveren selv klarer å levere. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 (endret) Så forforsterker kan sammenlignes med spilleren i en bil altså, forutenom at spiller ofte har integrert forsterker i tillegg. Jeg vil nok gå for forforsterker+effektforsterker. Men kan jeg koble mange effektforsterkere på en forforsterker? Siden stereo er dyrt, så blir det nok ikke surround i første omgang. Og ikke minst, hva bør jeg legge mest penger i? Får jeg et brukbart startoppsett for ca 40k? Både ja og nei. En spiller i bil inneholder jo alt i samme enhet, dac, pre og eff + radio. En ren forforsterker er kun en styrer for effekttrinnet, og holder orden på inngangene. Ikke heng deg opp i for+eff. Tankegangen om at denne løsningen er bedre enn alt annet er gammeldags. Min nyeste forsterker, Parasound Halo Integrated, spiller fletta av det meste jeg har hørt av pre+eff. Men du mister noe fleksibilitet, som å kunne endre oppsettet etter hva du er mest/minst fornøyd med. Fordelen er jo at du får en enkel boks når det skal stå i en stue med andre enn deg selv som vil ha noe å si. Endret 17. august 2015 av Pop Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Hva slags høyttalere ønsker du? Hvilket lydbilde? Jeg er veldig gla i System Audio, og da spesielt Mantra 50 eller Ranger-serien. Sistnevnte er utgått, men finner du dem brukt er de fortsatt habile. Kan spare mange penger på å kjøpe brukt. Jeg har et relativt fleksibelt oppsett med en Yamaha RX V1067 som hovedkilde for surroundoppsettet. Den tar seg av behandling av surround, mens digital musikk fra HTPC sendes til en Hegel HD2 DAC. Vinyl går via et separat RIAA-trinn (Musical Fidelity V90). Yamaha'n drifter senter og bakhøyttalere, mens Primare A33.2 drifter fronthøyttalerne (det er en ren effektforsterker). Oppsettet mitt fremstår nok som noe rotete for mange, siden alle enhetene kommer fra forskjellige merker. Men de harmonerer veldig godt sammen, og gir et ganske varmt og avslappet lydbilde (skylder på Yamaha'n for akkurat det). Jeg ville tuslet bort til en Soundgarden eller Hifiklubben og lyttet litt. Primare i22DAC eller Hegel H80 er god miks med System Audio. Ikke la deg lure av den slanke utførelsen, de spiller overraskende dypt. Kan selvfølgelig ikke sammenlignes med brummingen til en Klipsch RF82 mk2, men er litt mer behagelig å se på, og er lettere å få forståelse/aksept fra eventuelle samboere. For 40'000 får du utrolig mye bra. Med litt pruting får du nok oppsettet jeg nevnte over her til rundt 23k inkludert noen kabler. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Nå er vel en surroundreceiver det motsatte av fleksibelt da, med en haug funksjoner samlet i en og samme boks. De prøver å lappe litt på det ved å gi en del ekstra ut- og innganger så man kan erstatte noen av de innebygde funksjonene, men det blir likevel påvirkning fra andre elementer i boksen. Full fleksibilitet får du med kilde - dac- pre/prosessor - effekttrinn (mono/stereo) i hver sin dings. Som hadde fått fruen i huset til å gå full banan så klart. Ja, for 40 flak får man svært mye bra, spesielt med en del brukt. Da kan jo fort nærme seg verdi på 100'. Lenke til kommentar
Patek Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Liten bump Hvis du ikke har fått kjøpt deg noe så anbefaler jeg å ta turen innom forumdelen til HiFi sentralen, mange folk der som kan massevis om stereo Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Liten bump Hvis du ikke har fått kjøpt deg noe så anbefaler jeg å ta turen innom forumdelen til HiFi sentralen, mange folk der som kan massevis om stereo Og noen som kommer fra en annen planet, så det gjelder å stille noe kritisk. Spesielt de mest bastante, og med store luftige drømmer. Lenke til kommentar
Patek Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Kan være greit å ha et lite filter. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 (endret) Og noen som kommer fra en annen planet, så det gjelder å stille noe kritisk. Spesielt de mest bastante, og med store luftige drømmer. Type de som gjerne kjøper svindyre "strømrens"-bokser med helt spesielle strømkabler. Eller de som hardnakket påstår at digitalkabler til 10000 kr endret livet deres (bare for å sette det på spissen). Det er en veldig viktig ting man må passe på. Mange produsenter av surroundreceivere oppgir effekt i 1 kHz, gjerne bare med en kanal i drift, slik at oppgitt effekt blir så til de grader blåst opp. Et eksempel på noen som går mot denne trenden er Rotel, som i hvert fall på deres multikanals effektforsterkere (man trenger en multikanals forforsterker eller surround-prosessor for å styre dem) oppgir effekt i 8 ohm, RMS, 20-20000 Hz med alle kanaler i drift. Men Rotel er langt fra de billigste. Holdt faktisk på å kjøpe Rotel en gang, men selv er jeg "fortapt" i EC. Endret 14. desember 2015 av stigfjel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå