Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gastric Bypass

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Ja, det er jo kostholdet som har mest å si for vekten. Sant det. Men jeg er på vei nedover i vekt, så skjønner meg ikke på legen min. Men det spiller jo egentlig ingen rolle hva han mener, ingen kan hjelpe meg med å gå ned i vekt uansett, verken fastlegen eller Jesus ( :p ), så det er bare å fortsette. Skal forresten ikke så mye til før jeg går nedover, jeg trenger ikke være sulten.

Anonymous poster hash: b66a7...b55
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har BMI på 45, men det går fint å gå fjelltur på 1,5 mil. Går ofte tur etter landevei på 1 mil. Går minst 1 time per dag. Legen har ved to anledninger sagt at helsemyndighetene anbefaler gastric bypass ved den vekten jeg har. Men jeg lurer på om han er helt idiot?

Legen regnet vel med at du ikke klarer å gå ned i vekt, siden han ikke så noen resultater. Og at han var bekymret for dine knær og ankler, og helse ellers.

En fjelltur på 1,5 mil er i grunnen grusomt langt.... Vil ta mange timer for de fleste. Mange vil heller ikke klare en så lang tur på fjellsti.

Lenke til kommentar

Jeg har BMI på 45, men det går fint å gå fjelltur på 1,5 mil. Går ofte tur etter landevei på 1 mil. Går minst 1 time per dag. Legen har ved to anledninger sagt at helsemyndighetene anbefaler gastric bypass ved den vekten jeg har. Men jeg lurer på om han er helt idiot?

Legen regnet vel med at du ikke klarer å gå ned i vekt, siden han ikke så noen resultater. Og at han var bekymret for dine knær og ankler, og helse ellers.

En fjelltur på 1,5 mil er i grunnen grusomt langt.... Vil ta mange timer for de fleste. Mange vil heller ikke klare en så lang tur på fjellsti.

Da får jeg bare spise mindre søtsaker, da. Ikke verre enn det... :)

Ja, jeg er i god form.

Lenke til kommentar

Forskjellen på gastric bypass og fasting er at kroppen ikkje merker forskjell på om ein er mett fordi ein har ete eit stort måltid, eller om ein er mett fordi magesekken har blitt mindre.

Ved å ete lite og ofte så får ein totalt sett i seg like mykje næring, men etter ein slik operasjon auker sannsynlegheita for at ein ikkje overdriver matinntaket.

Ein anna ulempe med gastric bypass er at det sliter på tennene i form av syreskader og karies. Ved vanlig matinntak så får miljøet i munnen tid til å normalisere seg mellom kvart måltid, men ved hyppige matinntak så vil ein lettare få skader på tannemaljen.

Lenke til kommentar

GBP går "feilaktig" løs på mengden mat, ikke selve problemet. . . vel egentlig gjør den det indirekte ved å reversere insulinresistensen. 

Det er derfor mange blir kvitt diabetesen sin etter GBP-operasjoner.  

Da er heller faste/periodisk faste å foretrekke vil jeg tro siden man oppnår det samme :)

Slik jeg har forstått det er metthetsfølelsen, når den fungerer som den skal, forbundet med leptin og dets reseptorer i hjernen.

Når kroppen har inntatt nok mat, sender den ut leptin og dette fanges opp av reseptorer i hjernen og hjernen skrur av matinntaket.

Man har også en fysisk metthetsfølelse som de som er leptinreisistente tyr til, man spiser til det ikke er plass til mer og tolker det som metthetsfølelse.

Har man mye fruktose i kosten (brus, sukker, snop osv.) blokkeres leptinreseptorene og hjernen "ser ikke" at man spiser og tror man sulter. 

Lenke til kommentar

Jeg har BMI på 45, men det går fint å gå fjelltur på 1,5 mil. Går ofte tur etter landevei på 1 mil. Går minst 1 time per dag. Legen har ved to anledninger sagt at helsemyndighetene anbefaler gastric bypass ved den vekten jeg har. Men jeg lurer på om han er helt idiot? Er det ikke bare å spise færre kalorier, det er vel også grunnen til at man går ned etter operasjon også, at man får i seg færre kalorier? Nei jeg skal i alle fall aldri ta den operasjonen. Bare lurer på om jeg må bytte lege pga. inkompetanse? Såklart skal jeg ikke skjære ut innvollene i stedet for å spise færre kalorier.

Kanskje ikke inkompetanse/idioti da, men blir litt feil å bare se på antall kg, mener jeg da. Man blir jo ganske muskuløs av å gå på fjellet med mye fett på kroppen...

(Men ja, dere trenger ikke si det ;) jeg må slutte å tømme i meg brus.)

Tror ikke legen din er dum, men han har sikkert sett mange flere før deg som ikke klarer/vil gå ned 'normalt', og som trenger hjelpen. Er din BMI på 45 så er det på tide å gjøre noe annerledes. Du klarer sikkert å bære vekten på en fjelltur nå men med så mye ekstra vekt så vil kroppen din slite om kun få år, etterhvert så vil ikke knærne dine kunne bære deg lenger på grunn av større slitasje over lengre tid, og legen din tenker nok at han vil hjelpe deg med å gjøre noe med det NÅ. Ber du om det kan du også bli henvist til en ernæringsfysiolog som kan prate med deg om hva du burde spise. 

90% av arbeidet foregår på kjøkkenet, som sagt ovenfor her så kan du ikke løpe fra ett dårlig kosthold.

Lenke til kommentar

Er på veg nedover i vekt, så går nok bra det. Må bare slutte å helle i meg så mye cola. Har et greit kosthold ellers.

Ja, jeg er optimist nå, men jeg må skjerpe meg (mer) på colafronten.

Er ikke noe poeng for meg å faste uansett, siden jeg går fort nedover i vekt bare jeg ikke drikker cola. :roll:

Jeg er helt viljesløs når det kommer til det der. Jeg blir så "deppa" uten cola. Men det er masse kalorier, som ikke metter, og som har høy glykemisk indeks. Ikke rart man blir feit...

Lenke til kommentar

Men jeg lurer på om han er helt idiot? Er det ikke bare å spise færre kalorier, det er vel også grunnen til at man går ned etter operasjon også, at man får i seg færre kalorier?

Jo, det er å spise færre kalorier som er kuren. Problemet er at de fleste rett og slett ikke klarer dette. Hvis det er "bare" for deg å spise færre kalorier så lurer jeg litt på hvorfor du har blitt tjukk i utgangspunktet.

Jeg blir så "deppa" uten cola

Cola inneholder sukker og koffein. Du kan prøve å finne en erstatning. F.eks. b-vitaminer og kaffe (uten melk og sukker), eller sukkerfri brus (merk at den likevel tærer på tennene).

Lenke til kommentar

Jo, det er å spise færre kalorier som er kuren. Problemet er at de fleste rett og slett ikke klarer dette. Hvis det er "bare" for deg å spise færre kalorier så lurer jeg litt på hvorfor du har blitt tjukk i utgangspunktet.

Men man må fortsatt passe på å spise færre kalorier selv etter en operasjon. Som ble nevnt over her, så er det ingenting i veien for å begynne på muffins-diett og bygge opp en ny svært magesekk.

Jeg skjønner bare ikke fordelen. Hva er fordelen? Man står over den akkurat samme utfordring.

Lenke til kommentar

Hvis målet er å gå ned i vekt, og ikke selve operasjonen, så er det viljestyrke, rutine og disiplin du trenger. Kombiner det med mat og næringskunnskap så og et mål om å forandre LIVSTIL, og ikke en quickfix eller 3-ukers dieter etc. Så er du å riktig vei uten å utsette kroppen for mer belastning i form av operasjon.

Hvis du blir deprimert av å ikke drikke cola, bør du virkelig ta en titt i speilet og se hva cola og sukkerholdige drikker gjør med kroppen din og fortelle deg selv at du burde bli deprimert når du du drikker x liter cola om dagen.

Lenke til kommentar

Hvis du klarer å gå ned uten så trenger du ingen operasjon.

Jeg "må" ikke ta operasjon selv om jeg ikke går ned. Det er et fryktelig inngrep, og jeg tror jeg har det bedre som jeg har det. BMI har lite å si, det er livsstil som er avgjørende for helsa. Såklart tar jeg heller kneskade enn fjerning av innvoller. Blir lite fjelltur med herpa kne, men da går jeg bare på treningssenter i stedet.

Lenke til kommentar

Det stemmer at du ikke må ta operasjon, det er et tilbud.

BMI har lite å si, det er livsstil som er avgjørende for helsa
Ikke lur deg selv, nå. Det er ingen som klarer å hverken få eller beholde en BMI på 45 med en sunn livsstil.

Hva sier legen om kolesterolet ditt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke lur deg selv, nå. Det er ingen som klarer å hverken få eller beholde en BMI på 45 med en sunn livsstil.

Hva sier legen om kolesterolet ditt?

Det er bare colaen som er problemet per i dag. Jeg ble veldig stillesittende når jeg begynte på en medisin, som førte til kollosal vektoppgang (siden jeg også drakk mye cola), men nå bruker jeg en mindre dose og har fått mer energi i kroppen, og vekta er på vei ned.

Kolesterolet mitt er bra. :) Jeg har lite av både godt og dårlig kolesterol (HDL og LDL), men ratioen er bra. Bedre ratio enn gjennomsnitts.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...