Format71 Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Fikk pakke i posten i dag, og satte i gang å skru. Bytta ut gammelt hovedkort, prosessor og minne med nytt og startet maskina på nytt. Etter at 'trykk f8 for oppstartsalt.' melingen kommer går maskina over i blåskjerm med beskjed om 'bootdevice_not_accessable' eller noe lignende. Har forsøkt sikkermodus, feilsøkingsmodus osv osv uten hell. Er det noen som vet hva som kan være feil eller som kan rette opp dette? Disken den booter fra har 2K installert. Skal installere XP, men på en ny S-ATA disk. Mangler strømplugg til S-ATA disker så det får jeg ikke gjort enda. Installerte imidlertid XP på en gammel disk bare for å teste. På tross av tredobbling av cpukraft ser det ut til at enkelte spill (har bare testa et par...) hakker nå selv om det ikke gjorde det før. Har også prøblemer med en tråløs netverksadapter (3com usb) etter oppgaderingen. Før var det ingen problem med 11Mbps, men nå detter den hele tiden ut. Noen tips? -Vegar Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Husk at seriell ATA bruker ene IDE-kanalen på dette kortet, så du må velge det ene eller andre i BIOS. At du må installere alle driverene på medfølgende CD, at du må oppgradere WinXP til sp1 for USB2. Forøvrig kan det høres ut som du har irq-problem. Prøv å flytte på PCI-kortene. Bare for å gi noen tips altså......der enkle er ofte det verste......... Lenke til kommentar
tempezzzt Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Er ikke sikker paa om jeg skjoenner hva du har gjort for aa feilsoeke... men en win2k/xp installasjon vil jo ikke fungere normalt (blaaskjerm) hvis du bytter ut hovedenheter som hk og cpu.. hvis du installerer OS paa nytt burde feilen forsvinne. IRQ problematikk er vel egentlig avlegs paa nye hovedkort, men hvorfor la det vaere ugjort (?) Ta en installasjon av OS med minimalt installert HW tilogbegynne med..(Dette er noe M$ ogsaa anbefaler) /for deretter (etter at alt fungerer) installere en og en enhet.. Lenke til kommentar
hart Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Chipsettet på det gamle hovedkortet er ikke kompatibelt med det nye chipsettet.. Dette klarer ikke w2k å fatte... = feil drivere Hadde du Intel før? Med mindre du går tilbake til det gamle oppsettet (setter sammen den gamle maskinen din) og sletter en haug med drivere, noe som er meget tidkrevende. det bare å gi opp... Innstaller på nytt. Du trenger jo ikke formatere disken om du vil redde viktige data, men en fresh innstall av XP kan gjøre seg.. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Fresh install av Windows er et selvsagt, og det beste, valget etter bytte av hovedkort. Lenke til kommentar
hart Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 For å si det enkelt... på min maskin nr 2 gjorde jeg de stuntet å gå fra Intel til Via chipset.. og trodde jeg hadde skrelt ned w2k på den maskinen til ett minimum.. og fikk samme blåskjerm og feilmelding som trådstarter... Løsningen var ikke å sette sammen det gamle ruklet igjen... *grin* Format! Sparte meg masse tid.. Men skulle tro at går man fra Via til Via så skulle ting gå litt lettere, selv om jeg ikke vil hardnakket påstå det.. Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 Takker og bukker for svar. Jeg har vel også vært av den oppfatning at en fresh-installasjon av os er en god ting, men har aldri tenkt over at det er eneste mulighet... Er det tilfelle at jeg ikke kan bruke både S-ATA og begge IDE-bussene? Ble i såfall grundig lurt der... Så når jeg får fatt i en overgang til strømpluggen og får inn s-ata disken må jeg ta vekk to andre IDE-enheter for å få tak i den? Hum... Det var ikke bra. Men hvordan får man bootet fra den da? Sette boot-dev til IDE0 eller noe? (Kommer tilbake med spørsmål om bios instilinger. Har aldri sett så mange instillinger før...) -Vegar Lenke til kommentar
hart Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (Kommer tilbake med spørsmål om bios instilinger. Har aldri sett så mange instillinger før...) Hvor gammel er den gamle maskinen din egentlig?? Fra spøk til alvor.. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med S-ATA, men tror du kan finne en god del info om oppsett av sånne disker kontra vanlige IDE enheter her på forumet om du leter litt. Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 Hvor gammel er den gamle maskinen din egentlig?? ;-) Det jeg er usikker på er bushastigheter osv. Min gamle duron 700 var det bare å putte inn, og så var det stort sett ikke noe mere man kunne gjøre... Nå så det hele mer kompleks ut. F.eks. kommer det melding når jeg starter opp om at minnet kjører på 166mhz (tror jeg det var...). Ja-ha, tenker jeg da. Skulle det ikke det? Hva skjer om jeg øker det til 200? Blir ting å slå gnister og dø da? -Vegar Lenke til kommentar
hart Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Når det står 166 Mhz på det hovedkortet når du booter betyr det 333 Mhz. Om du starter med for ambisiøse innstillinger så kommer du vel ikke så altfor langt.. Maskinen vil kanskje fryse... Kommer an på Hardware. Stol på det bios anbefaler deg i første omgang. Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (endret) Hvor gammel er den gamle maskinen din egentlig?? ;-) Det jeg er usikker på er bushastigheter osv. Min gamle duron 700 var det bare å putte inn, og så var det stort sett ikke noe mere man kunne gjøre... Nå så det hele mer kompleks ut. F.eks. kommer det melding når jeg starter opp om at minnet kjører på 166mhz (tror jeg det var...). Ja-ha, tenker jeg da. Skulle det ikke det? Hva skjer om jeg øker det til 200? Blir ting å slå gnister og dø da? -Vegar Det vil ikke bli noe ødlagt, men det er ikke sikkert den vil starte opp.. Din cpu skal stå på 166fsb.Men den vil nok starte på 200fsb. 2500+ klokkes lett til 3200+ med luft Endret 11. november 2003 av FrenChie Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Uansett om du ikke har tenkt å overklokke, så bør du velge 200 MHz bus-hastighet om minnet ditt støtter det (PC3200 eller raskere) og eventuelt justere ned multiplier på prosessorhastigheten. Raskere bus-hastighet gir raskere kommunikasjon mellom hovedkort, prosessor og minne. Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 Stol på det bios anbefaler deg i første omgang. I første omgang stod den på 100 eller no og ga meldingen 'vær vennelig å sett riktige verdier...' Må si ting var lettere før. Har forsøkt litt frem og tilbake og har store problemer med å få ting som jeg vil... Har beholdt to gamle harddisker og satt i en ny segate s-ata disk. Noen ganger blir denne disken oppdaget når jeg starter opp, og andre ganger ikke. Så annet sted på forumet at man kunne øke ventetiden før disker oppdages, men klarer ikke å finne noen slik innstilling i min bios... Men når den oppdages fryser XP-installasjonen seg når den skal formatere disken. Noen flere tips? -Vegar Lenke til kommentar
hart Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Kan ikke du være så snill å skrive alle specs på maskinvaren din. Hvilket minne etc.. Det hjelper de som hjelper deg. Det er veldig mange her på forumet som har akkurat det HK og den CPUen, så sjansen for å få mer hjelp er der, men den er større om du skriver så utfyllende som mulig om hva du har. Lenke til kommentar
ospenis Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Har selv et asus a7n8x-deluxe kort. Der går det i alle fall fint å bruke begge ide kanalene og sata på en gang. Trodde det måtte gå hos deg også. Angående Sata disken; har du vært inne i sata-biosen og gjort de riktige instillingene der, samt lastet sata-driveren til xp under oppstarten av xp-installasjonen? Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 Nå har jeg kommet så langt at jeg har fått installert XP til S-ATA-disken. Eneste problemet nå ser ut til å være at jeg må starte maskina på nytt vær gang jeg skal restarte ellers finner den ikke S-ATA-disken. En helt annen ting er jo at nydisken ble hetene 'j:', og det blir vel ikke så lett å endre til 'c:' ? Det som står i nå er 2 IDE-disker, en cdbrenner og en dvd + s-ata-disken. Skulle mao ikke være noe problem å bruke begge ide sammen med s-ata nei. -Vegar Lenke til kommentar
ospenis Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 (endret) Prøvd med en bios oppgradering til versjon 1007? Den inneholder også ny s-ata bios. Endret 11. november 2003 av ospenis Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 11. november 2003 Forfatter Del Skrevet 11. november 2003 (endret) Ha! Det gjorde susen! Nå detekteres disken vær gang! men..... Nå booter ikke xp lenger... -Vegar Endret 11. november 2003 av Format71 Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 du må sette i bios at den skal boote fra SATA, evt "other eller scsi" hvis den ikke har SATA som oposjon. regner med du har installert driverene til sata kontrolleren under installasjon av windows (press F6 ect.....)? grunnen til at 2000 installasjonen din kræsja er pga at 2000 liker ikke å bytte ide kontroller, så du må kjøre en reparasjonskonsoll og kjøre fixboot eller noe lignende. har for meg at du ikke kan endre bokstav på systempartisjon. alternativet er å boote opp xp, fjerne den gamle partisjonen som heter c: (det kan du også gjøre under installasjon), fjerne alle partisjoner på Sata disken (som jeg regner med du skal kjøre OS på ??). Når du da oppretter ny partisjon på sata-disken under installasjon av windows, vil den bli hetende c:. alternativ 2 er å boote windowsinstallasjon med bare sata disken i, for så å opprette nye partisjoner på den. Etter at windows er installert, setter du i de andre diskene igjen. Såfremt du ikke har noe os på noe av de andre partisjonene skal du kunne regulere stasjonsbokstavene greit på disse enten med disk management under administrative tools -> computer management eller med partition magic. håper jeg kunne være til hjelp. Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 12. november 2003 Forfatter Del Skrevet 12. november 2003 SATA er ikke et valg i boot-devices. Skal teste ut SCSI, evnt. other og se om det funker. Tror jeg testa det i går kveld, men timene ble små og mørke så jeg kan ha blingsa... Har allerede installert XP på S-ATA disken så drivere skal være på plass. Kan forsøke å installere på nytt, men disktten med driverne på gikk gaiken så jeg må lage en ny på jobb først... (Eneste maskina med floppy er en som ikke vil starte opp...) Jo, da. Dere har stort sett alle vært til hjelp. Har jo (på en måte) kommet et stykke lenger enn det jeg var da jeg startet. To skritt frem og tre tilbake osv... :grine: -Vegar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå