Gå til innhold

Hjelp, jeg vurderer kjøpe min første Mac (BP)

Anbefalte innlegg

2015, 13", 256GB 

(kunne tenkt meg mer skjerm og lagring, men de penga de penga)

Men som så mange som har vurdert det samme så klarer jeg ikke helt å rettferdiggjøre prisen

Kommer med tanker og bruksområde, så kommer noen kanskje med litt visdom

Bruksområdet vil igrunn være alt mulig, surfing og hjemmeunderholdning, film og musikk kobla til hjemmekino.

Meget mulig jeg blir student i framtiden, men er knapt jeg åpner word. Driver igrunn ikke på med noe særlig kreativt heller.

Hva angår spilling velger jeg heller å kjøpe PS4 for det, dog jeg krever at laptopen skal kunne spille CoD MW 1 & 2, da jeg har et rent sentimentalt forhold til disse spillene og ønsker å ta en runde iblant (noen som vet om lisensen man har betalt for er cross-OS?)

Så hva er greia med Mac? 

Bruker selv iPhone, og er veldig begeistra for hvordan alt flyter sømløst.

Det er mer en følelse enn noe jeg klarer artikulere, jeg blir avslappet av å bruke iPhone, Android-telefoner derimot.. Altfor mange innstillinger, føltes ut som jeg må sitte flere timer med en og fikle med for at den skal funke optiimalt

Hvis Mac er på samme måte er dette et veldig godt argument for å eie en.

Et annet argument er at muligheten for videresalg om jeg ikke skulle like den virker forholdsvis høy, 

Finner ikke så mange andre pros

Virker som hurtigtaster er en veldig stor greie for de som bruker Mac. at alt er greit og enkelt

Nå har jeg aldri giddet å lese en eneste hurtigtast-guide omhandlende Windows, og kommer heller ikke til å gidde det omhandlende Mac, så med mindre Mac er slik at man nærmest lærer ting uten å innse det selv, kommer jeg til å sitte med pek og klikk som på Windows

Cons

1. Virker som overkill for det som idag vil være surf og lett underholdning

2. Jeg har øyne på flere laptoper med 16gb minne, i7, SSD + 1TB HDD osv osv, kan kjøpe en for 9000 og så ha råd til en PS4 og en ipad for samme pris eller tilogmed lavere enn hva jeg får for Mac

3. Å oppgradere SSD i framtiden når 1tb ligger på tusenlappen, kanskje om 1-1 1/2 år fra nå, vil ifølge fyren i eplebutikken koste meg ca 4000...

4. W10 har visstnok fått en solid overhaling. bla. stjelt mye av funksjonaliteten fra Mac

Sikkert flere punkter jeg har glemt, men det var det.

Virker kanskje som et angrep mot Mac, er ikke ment som det. Har en følelse av at den sømløse bruken må oppleves før man kan sette pris på Mac, men sliter likevel med å se at det + design rettferdiggjør å ikke gå for punkt 2. over her...

Takker for svar

Endret av Dinger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greia med Mac er at maskinene er av god kvalitet rett og slett.

Knall god batteritid, flotte "retina" skjermer, med gode IPS panel.

Tastaturet er veldig behagelig, og trackpaden er jo klasseledende. 

Hva pris angår er det ikke alltid best pris / ytelse, men føler at prisen kan forsvares i god bruktverdi, og punktene over. 

OSX og IOS integrasjonen er superb, og blir stadig bedre. 

Skal du spille bør man vel velge noe annet enn Mac, og skal du ha en tilsvarende maskin(tenker byggkvalitet) med Windows koster det jo fort det samme. Det nærmeste jeg kan komme på med samme byggkvalitet er high end Dell maskiner.

Så går veldig mye på preferanser, jeg ville nok ikke valgt noe annet enn MacBook som min laptop. Stasjonært derimot kunne jeg fint hatt en maskin med Windows 10 på. 

Endret av lazyjacket
Lenke til kommentar

Takker for svar

Spilling blir det lite av, kun Call of Duty MW1 en sjelden gang, og de har jo ikke så høye krav utifra dagens standard, nyere spill vil kun bli på en PS4.

Jeg vil nok bli fornøyd uansett hva jeg går for, men hvis det er som med iphone, at det er en helhetlig brukeropplevelse, design og funksjon i et, så frister det veldig, men... blir usikker når det er så mye penger... 

Lenke til kommentar

Kjøpte min første "Mac" for  en uke siden, vil si det er et av de beste kjøpene jeg har gjort teknologisk sett. 

Ble en 2015 macbook pro 13" å jeg kunne ikke vært mere fornøyd.

OSX Flyter sømløst å er ekstremt responsivt, trackpaden er i en klasse for seg, skjermen er i toppsjiktet å batteritiden er knallgod.

Har hatt Windows i over 20 år å sitter fortsatt med både htpc, gaming stasjonær og gaming laptop som alle nå kjører windows 10

For spilling vil jeg alltid sverge til windows maskinene uansett :)

Mac er perfekt til stort sett alt annet, brukervennligheten å den naturlige perfeksjonismen i bruken av snarveier å trackpad, kombinert med ultraresponsive OSX gjør at alt du foretar deg skjer lynrask å uten nevnverdig anstrengelse, du lærer automatisk og raskt det grunnleggende for å nyte dette..

Utover det kan du tilpasse det meste slik "akkurat du" vil, etter eget bruksomønster.

Alt går så mye raskere å foreta seg kontra en "windows" maskin, dette takket være trackpaden kombinert med et skreddersydd OSX.

Er det laptop du er etter å ikke skal spille annet enn spillene du nevner så er valget soleklart!

En laptop med windows vil aldri kunne gi samme følelse å brukeropplevelse som en macbook, aldri!

Beste sofa kameraten du kan få :)

Med på kjøpet får du apple sitt sexy design å følelse av kvalitet (antar også det er det)

Nærmeste man kommer i form av windows maskin er dell xps 13, denne koster faktisk vesentlig mer (17000?)

Derfor er prisen er absolutt ikke ille å forsvares lett av brukeropplevelsen!

Endret av KriZZ
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

har hatt mac nå siden w8 ble annonsert og ikke sett tilbake.

det jeg lurer på er hvorfor du føler at du trenger 1tb lagring.

det eneste som tar plass er bilder/film/spill

du sier du ikke skal spille så my på den uansett. og film og bilder burde du bruke ekstern hdd/icloud til uansett.

grunnen til at det koster en formue med hdd og ram til macbook er at disse er loddet fast. slik at det er en hel del arbeid og bytte disse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...