tho_kva2 Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 (endret) Trenger litt hjelp til en formel. Har en liste som den under, her trenger jeg å telle antall Ja og kanskje til A. Altså kun svarene som jeg vil ha som er på samme rad som A. Har engelsk excel, så kommet frem til at jeg får telt f.eks ja med =COUNTIFS(A:A; "A";B:B; "Ja") men klarer ikke å få den til å telle med kanskje også, prøvde meg litt frem med and & or, men fikk det ikke til. Noen som vet? A - Ja A - Nei A - Kanskje B - Ja A - JaB - Kanskje Med den formelen vil jeg få 2, men vil ha med kanskje så det tilsammen hadde blitt 3. Håper dette ga mening, var litt vanskelig å forklare.. Endret 14. august 2015 av tho_kva2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Er ikke helt sikker på hva du mener her, men =countif() + countif() osv? 1 Lenke til kommentar
ole a Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 (endret) Trenger litt hjelp til en formel. Har en liste som den under, her trenger jeg å telle antall Ja og kanskje til A. Altså kun svarene som jeg vil ha som er på samme rad som A. Har engelsk excel, så kommet frem til at jeg får telt f.eks ja med =COUNTIFS(A:A; "A";B:B; "Ja") men klarer ikke å få den til å telle med kanskje også, prøvde meg litt frem med and & or, men fikk det ikke til. Noen som vet? A - Ja A - Nei A - Kanskje B - Ja A - Ja B - Kanskje Med den formelen vil jeg få 2, men vil ha med kanskje så det tilsammen hadde blitt 3. Håper dette ga mening, var litt vanskelig å forklare.. Du kan vel lage en count formel per svaralternativ og legge i sammen verdiene fra Ja + Kanskje? Edit: Noe slik? =COUNTIF(C2:C9, "=Ja") - COUNTIF(C2:C9, "=Kanskje") Endret 14. august 2015 av ole a 2 Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 14. august 2015 Forfatter Del Skrevet 14. august 2015 (endret) Ja, det stemte som dere ville frem til at man legger på en COUNTIF til. Så da ble formelen min =COUNTIFS(A:A; "A";B:B; "Ja")+COUNTIFS(A:A;"A";B:B; "Kanskje") Det dere kanskje ikke skjønte var at jeg formelen kun skulle telle ja og kanskje der feltet til venstre var A. derav Countifs(A:A på starten Takk for hjelpen! Endret 14. august 2015 av tho_kva2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå