Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nettside for fiberdekning i Oslo?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Er for øyeblikket på jakt etter bolig i Oslo og fiber er ett sterkt ønske (har hatt laber internett de siste 4 åra), men det virker svært vanskelig å finne en nettside som kan si meg om en bolig har lagt fiber.

Jeg fant http://lynet.no/bestillmen de forteller bare om de selv leverer fiber til boligen.

Forresten er boligannonser ganske dårlig på å opplyse om dette, synd folk ikke syns fiber er viktig

Endret av Zeroxk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På de fleste borettslag sine hjemmesider står det internetlevrandøren.

Men er enig det er lite opplyst i bolig anonsene, ta kontakt med eiendomsmegler så får du sikkert svar på det.

Regn med hvis det er opplyst Kabel TV er det størst sansynlig GET eller canaldigital.

Fant en hvor det er opplyst fiber:

Lørenhagen - Drømmeleilighet i høy 3. etg. 3R m/21 kvm sydvestvendt hjørnebalkong og garasjepl.

Problemet det ikke er opplyst priser på internett, borettslag pleier å få rabatt på internett, men husk bayonette er den internetlevrandøren som kan gi høyest hastighet til lavest pris, men regn med prisen på boligene er stive.

Så ville sjekket hvis du har først en bolig fra før av og sjekke hvor dyrt det blir med fiber.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Heisann.

Er for øyeblikket på jakt etter bolig i Oslo og fiber er ett sterkt ønske (har hatt laber internett de siste 4 åra), men det virker svært vanskelig å finne en nettside som kan si meg om en bolig har lagt fiber.

Jeg fant http://lynet.no/bestillmen de forteller bare om de selv leverer fiber til boligen.

Forresten er boligannonser ganske dårlig på å opplyse om dette, synd folk ikke syns fiber er viktig

Jeg synes fiber er viktig, og det er nok ganske mange av oss etter hvert. :)

Men nei, det finnes p.t. meg bekjent ikke noe "fiberregister" eller noe a la "Kapaks" for fiberaksesser eller lokale fibernett i Oslo på tvers av leverandører. Så vidt jeg vet er det heller ingen rapporteringsplikt på installerte fibernett - det er kanskje litt som situasjonen i telenettet på 1800-tallet. :) Det er litt enklere ift. DSL og DOCSIS/kabel der man hhv. har kabelmonopol og full oversikt eller et duopol.

Du kan jo bruke Canal Digitals og Gets adressesøk - de viser også der de har er fiberdekning.

Men det er kun CD som viser forskjell på kabel/fiber - Get forteller bare at du "kan få Get".

Andre leverandører av internettaksess over fiber jeg kjenner til fra husken er:

Viken, Multinett, Bayonette, Lynet, Homenet (2 nett), Powertech, Homebase, NextGenTel.

Av disse er det vel kun Telenor/Canal Digital, Powertech, Viken og Multinett som har egen fiber inn til huset (kjeller)

De andre leier mørk fiber av Broadnet (tidligere Infiber/Hafslund) og evt. andre til sine aksesser.

Dette gjør at den lokale "Tjenesteleverandøren" kan endres på relativt kort varsel så lenge kontraktsforpliktelsene er oppfylt.

Tipper det derfor ikke er så interessant å vise helt eksakt hvor kundene befinner seg da det blir en ren innsalgsliste for konkurrentene.

OT: Mon tro om Get nå blåser egen fiber (til aksesser) inn i rør sammen med koaksen sin der de evt. konverterer til fiber fremover. Siden TDC eier Get og et fibernett i Oslo (Tidligere Song networks), blir det også spennende å se om de samkjører dette. De kan da bli ganske store på fiber etter hvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...