Gå til innhold

Er luftkjøling god nok til overklokking

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg vurderer å overklokke min i7 4770k til 4,5 ghz, men er litt usikker på om min cpu-kjøler:

https://prisguiden.no/produkt/noctua-nh-d14-114633vil gjøre jobben. Har tatt på en low-noise-adapter på den ene cpu-kjøler vifta, og kjøleren kjører nå på 700rpm (tidligere 1299 rpm). 

Mitt kabinett:

https://prisguiden.no/produkt/fractal-design-define-r4-166103

Hvis jeg eventuelt skal gå over til vannkjøling (lukket vannkjøling) er det viktig at den både passer, har gode temperatur under høy last og at den helst er så stille som mulig.

Vil jeg klare meg fint med luftkjøleren, eller skal jeg gå over til vannkjøling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, for å være luftkjøler er det en ganske grei temperatur.

Har du på noe low-noise adaptere på viftene, eller lar du de bare kjøre på fullt.

Min rpm lå på 1299 rpm, men med low-noise adapter fikk jeg den på 700rpm

Og forresten, legger du merke til nå brøk fra kjøleren, sånn som du har den nå?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Luftkjøling er mer en nok til å overklokke og Noctuas D14 er noe av det beste som finnes av kjølere - så om du allerede har denne så er det nesten ingenting du ikke kan få utført av overklokker innen rimelighetens grenser. Luftkjølere i denne klassen er ofte vel så bra temperaturmessig som mellomklasse vannkjøling. Skal du ha noen betydelig bedring må du gå til high-end vannkjøling med store radiatorflater osv.

Behold det du har - ihvertfall intil du har overklokket det du vil og ser hva du har mulighet for.

Vedrørende vifter så annbefaler jeg at du lar disse styres av hovedkortet. Hvis du har 3-pins vifter (som Noctua av en eller annen merkelig grunn enda bruker mye av) så må du ha en fanconnector som støtter spenningsstyring i motsetning til PWM. Gode hovedkort har ofte en eller to viftekontaker som har denne muligheten - så undersøk dette. Det optimale er jo selvfølgelig av viftene kan skru seg opp/ned ved behov og belastning.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...