coffeee Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 (endret) Et lite aksjeselskap leier i dag lokaler i førsteetasje på en enebolig, samt uteområde foran lokalet. I annenetasje bor et eldre par som eier eiendommen, og som altså er foreldrene til den som eier og er daglig leder i selskapet. Selskapet leier således billig. Hvordan kan man best mulig sørge for at selskapet sikrer seg den billige leieretten overfor eventuelle tredjepersoner i fremtiden. Slike tredjepersoner vil da være arvinger (eller rent teoretisk også kreditorer eller kjøpere). Daglig leder har to søsken, og vil på et eller annet tidspunkt arve 1/3 av eiendommen. Egentlig vil jeg bare dobbeltsjekke at forslaget mitt er vanntett: Man skriver evigvarende leieavtale som også tinglyses som evigvarende leierett for selskapet på eiendommen. Når det gjelder prisen så fremgår jo denne av avtalen. Det jeg dog må være helt sikker på, er at ingen kan "ekstingvere" den lave leieprisen, selv om den ikke fremgår uttrykkelig av grunnboken. Er dette en grei måte å gjøre det på? Det er også et ønske at denne leieretten ikke skal kunne bli sett på som en form for forskudd på arv, slik at daglig leder får mindre enn sine to søsken den dagen arveoppgjøret faller. Jeg antar imidlertid at dette ikke behøver å spesifiseres i kontrakten, da ingen av de to som eier eiendommen i dag er på dødsleiet. Endret 14. august 2015 av coffeee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå