Gå til innhold

Stasjonær datamaskin til billedbehandling og kontorarbeid opp til 10k

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått i oppdrag å finne deler til en stasjonær datamaskin som primært skal brukes til billedbehandling, surfing og dokumenter. Skjerm, mus, tastatur og OS (Windows 7/10) har de fra før, så det trengs ikke. Datamaskinen skal ikke overklokkes og skal helst holde 4-5 år.

Jeg har funnet noen deler som jeg tror passer sammen ut fra det jeg har lest meg opp på her og andre steder. Spørsmålet er om det er ok, fungerer delene stabilt sammen, finnes det bedre løsninger, osv.

Ønsket er et kabinett uten frontdeksel/dør, god CPU, mye minne, en SSD til OS, en HDD til data (de har flere eksterne disker til å ta backup ut til), stabilt hovedkort med integrert skjermkort (med minst 2 utganger), flest mulig USB3-porter og så stille som mulig. De trenger ikke eget dedikert skjermkort. De applikasjonene som brukes, benytter ikke HW-akselerering så vidt jeg kan se. Maks pris er rundt kr 10000,-, men kan godt være lavere hvis man får noe som er vel så bra.

Kabinett: Corsair Carbide 200R Midi Tower Sort

Hovedkort: Gigabyte GA-Z97C Gaming 3, Socket-1150.

CPU: Intel Core i7-4790, Socket-LGA1150

HDD Seagate Barracuda 3TB

SSD: Samsung 850 EVO 250GB SSD

RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT

PSU: Corsair RM750, 750W PSU

På forhånd takk for all hjelp.

Dan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ikke galt ut synes jeg. Du har valgt en dyr og kraftig cpu, så den vil spise alt som blir kastet på den. Hovedkortet har to digitale utganger for skjerm, så det passer og til dine krav. God og hurtig lagring. Mange her er negativ til Corsair RM serie, men jeg har bare god erfaring så langt, men har bare to stk av de da. Har enda ikke sett at vifta har vært i aktivitet på noen av de, og enda kan jeg knapt kjenne at strømforsyninga blir varm.

Edit: Kabinettet er helt perforert i toppen. Følger det med plate man kan lukke denne åpningen med? Ellers vil det drysse mye støv ned i maskinen. For du trenger ikke ekstra vifte utenom de to som følger med som standard.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene!

SteinarN: Bortsett fra at det er den "minste" i7-modellen som er tilgjengelig på Komplett, har det noe for seg å gå ned til i5 for å spare penger men likevel forvente at maskina holder seg 4-5 år? Kabinettet er tydeligvis perforert i toppen men jeg kan ikke se om det er noe plate som man kan lukke toppen med.

Bjonness406: Prisforskjellen mellom RM750 og RM750i er jo minimal, så jeg kan godt velge den i stedet. Men er det andre grunner til å velge RMi-serien i stedet for RM? Bedre kvaliltet? Kan jeg få spørre hvorfor jeg bør velge 4790k? Er ikke "k" bare en indikator på at CPUen kan lett overklokkes (noe som ikke er planen), eller er jeg på bærtur?

Jeg ser at hovedkortet støtter flere forskjellige frekvenser på minnet. Har det noe å si hvilket minne man velger basert på frekvens?

Siden de ønsker en stille maskin, har det noe å si om man bytter ut vifta/kjøler med noe annet?

Ser også at PSUen er modulær. Må man kjøpe strømkabler utenom eller følger det med?

Lenke til kommentar

Maskinen "holder" seg godt med en i5 også. Det som betyr noe er behovet for cpu kraft i det maskinen skal brukes til. Videoredigering er noe som sluker cpu ytelse, så der er det fordel med kraftigst mulig cpu. Men redigering av enkeltbilder er peanuts i forhold, så er det kun det som skal gjøres så holder en i5 i lange baner, en i3 også for den saks skyld. Til vanlige kontorapplikasjoner, nettsurfing osv så holder også en i3 i lange baner.

Følger det ikke med noen plate til å lukke åpninga i toppen av kabinettet med så ville jeg valgt et annet kabinett. Jeg har brukt dette kabinettet til en rekke bygg: https://www.komplett.no/cooler-master-cm-force-500-midi-tower/775801

Det er et rimelig og helt greit kabinett. Tett i toppen, én medfølgende vifte bak, som er nok til deres bruk når det ikke er eget grafikkort i maskinen.

"k" indikerer at den kan overklokkes, uten "k" ingen overklokk.

Stock prosessorvifte til intel er ikke så hakkende gærent, spesielt ikke når du vil få et kjølig kabinett siden du ikke har et varmeproduserende grafikkort i maskinen. På min kontormaskin med kabinettet jeg linker til og en RM450 og i3 så koblet jeg ut den eneste vifta i kabinettet da jeg fant ut at den ikke er nødvendig. Kabinettet er fortsatt helt kaldt, vifta i strømforsyninga går aldri og prosessorvifta går helt sakte. Så maskinen er i praksis helt lydløs. Men så bruker jeg maskinen kun helt lett og. Ved tung belastning så ville den kanskje blitt varm slik at jeg måtte koblet til kabinettvifta igjen.

På modulære psu-er så følger alle strømkabler med.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene!

SteinarN: Bortsett fra at det er den "minste" i7-modellen som er tilgjengelig på Komplett, har det noe for seg å gå ned til i5 for å spare penger men likevel forvente at maskina holder seg 4-5 år? Kabinettet er tydeligvis perforert i toppen men jeg kan ikke se om det er noe plate som man kan lukke toppen med.

Bjonness406: Prisforskjellen mellom RM750 og RM750i er jo minimal, så jeg kan godt velge den i stedet. Men er det andre grunner til å velge RMi-serien i stedet for RM? Bedre kvaliltet? Kan jeg få spørre hvorfor jeg bør velge 4790k? Er ikke "k" bare en indikator på at CPUen kan lett overklokkes (noe som ikke er planen), eller er jeg på bærtur?

Jeg ser at hovedkortet støtter flere forskjellige frekvenser på minnet. Har det noe å si hvilket minne man velger basert på frekvens?

Siden de ønsker en stille maskin, har det noe å si om man bytter ut vifta/kjøler med noe annet?

Ser også at PSUen er modulær. Må man kjøpe strømkabler utenom eller følger det med?

RMi er bedr kvalitet enn RM serien.

Du bør velge 4790k siden da varer den mye lengre, du kan klokke den for å gå opp farten og da holder den jo lengre også. Verdt mer på bruktmarkedet også.

Ville tatt med en Hyper 212 Evo, istedenfor Stock Intel kjøler.

Hehe, strømkabler følger med strømforsyningen ;) Ikke noe å tenkte på.

Greie med modulær er at du kun bruker de kablene du trenger, og du kan bytte de ut hvis du vil (skifte farge, ser annerledes ut osv)

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Med en ønsket levetid på 4-5 år ville jeg ventet litt og fått sist generasjon av Intels prosessor. Lansert for en uke siden, vet ikke når den blir leveringsklar. i5 holder nok, vet ikke om det er rom for en i7 i budsjettet, men bedre CPU er alltid en fordel. Blir litt kost/nytte.

http://www.anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700k-6600k-ddr4-ddr3-ipc-6th-generation

Både Photoshop og Lightroom bruker GPU-akselerasjon med riktig skjermkort, muligens også det integrerte. Dessuten blir hw-akselerasjon via skjermkort stadig mer brukt og spesielt for video kan det gi store forbedringer. Viktig å tenke litt frem i tid når man kjøper en maskin som skal vare noen år. Ekstra skjermkort kan selvsagt installeres i ettertid ved behov, men kjedelig hvis man ser behovet etter kort tid.

Sjekk også støtte for 4K-skjermer. Veldig mange vil ha 4K-skjerm i løpet av noen år.

Uten dedikert skjermkort trenger du ikke 750W strømforsyning.

Ville ikke valgt Seagate disk. De har fått en del negativ kritikk i det siste (men slikt endrer seg over tid så aldri noen garanti).

Ny USB 3.1-standard har kommet. Begynner å bli en del tilgjengelig, men ikke så vanlig ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...