Cthulhu Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Etter et tiårs dominans er SATA på vei ut. Hva nå?GUIDE: En kort guide til SATA, PCIe og M.2 (Ekstra) Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Savner μSATA eller Micro-Sata, som finnes på en del 1.8" disker, i oversikten. Ikke at det er veldig mye brukt, men synes det godt kan nevnes i den voksende jungelen av tilkoblinger på disk F.eks. Kingston KC380 tilbyr denne tilkoblingen (og jeg bruker den selv) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 micro-SATA har fått et avsnitt nederst under overskriften mSATA. Rett før overskriften PCI Express. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 (endret) Doh! Finleste litt for dårlig der, uansett er det jo mer som en kuriositet Endret 14. august 2015 av Thombr86 Lenke til kommentar
VegardBe Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Savner μSATA eller Micro-Sata, som finnes på en del 1.8" disker, i oversikten. Ikke at det er veldig mye brukt, men synes det godt kan nevnes i den voksende jungelen av tilkoblinger på disk F.eks. Kingston KC380 tilbyr denne tilkoblingen (og jeg bruker den selv) Det står at den var så lite utbredt at de ikke ville gå inn på den. "Men først må vi får nevne at det også finnes et grensesnitt kalt micro SATA, lagd for å koble til 1,8-tommers harddisker. Disse ser du like sjelden som du ser slike disker – altså nesten aldri –, så det er ikke noe vits i gå nærmere inn på dette her." Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Hva kommer til å ta over? Folk/firma har da behov for et grensesnitt for sine snurredisker i lang tid framover. SSD egner seg ikke som masselagring i form av kr/Gigabyte Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Savner master/slave jumperne man stuket med i gamle dager. Gjerne med noen ekstra jumpere man måtte ha i et spesiell magisk mønster kombinert med diverse kryptiske BIOS-instillinger for å få brukt hele disken. M2 høres ut som det gir gode muligheter for frustrasjon, bannskap og knoting. Eller er det bare kjedelig tut og kjør uten å måtte stille inn en masse greier? Er jo litt seiersfølelse når du har knotet hele kvelden/natten og endelig får f***skapet til å fungere en gang utpå på morgenkvisten. 9 Lenke til kommentar
IceHeim Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Hva med U.2? Den virker jo langt bedre enn SATAe spør du meg. Vesentlig mindre klumpete og raskere. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 (endret) Vi som er voksne husker ikke PATA som noen stor kontakt, den var liten og nett i forhold til de gamle kontaktene brukt på MFM og RLL-disker (en flatkabel for data, en flatkabel for styring, pluss den vanlige strømkontakten), eller i forhold til SCSI. 20MB Miniscribe 8425 MFM-disk med ISA kontrollerkort, uten strømkabel. Kontrollerkortet kan styre 2 disker (en tom pinnerad på kontrollerkort for en ekstra datakabel, og ekstrakontakt på styrekabelen), og hadde sin egen BIOS i tillegg til hovedkortets BIOS hvis jeg ikke husker feil. Endret 15. august 2015 av Frobe 4 Lenke til kommentar
ZarK Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Husker spesielt mye knoting i overgangen til UDMA! Bios innstillinger, jumpere, 40 vs 80 IDE kabel, PIO mode og Ultra-DMA mode, ATA/ATAPI standarder... :-) 3 Lenke til kommentar
VegardBe Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Husker spesielt mye knoting i overgangen til UDMA! Bios innstillinger, jumpere, 40 vs 80 IDE kabel, PIO mode og Ultra-DMA mode, ATA/ATAPI standarder... :-) Ah, de gode, gamle dager, hvor jeg måte knote i config.sys og autoexec.bat for å styre minnet under 640Kb dit jeg ville, så jeg kunne få nok plass til SCSI-driveren til flatbed-scanneren min, som av en eller annen grunn måtte ligge i det minnet. Spesialiserte konfigurasjoner avhengig av hvilke programmer du ville kjøre. For ikke å snakke om IRQ-konflikter. Vet du hva? Jeg liker egentlig nåtiden... Ting virker stort sett greit nå, uten å måtte be til noen guder, sånn for sikkerhets skyld. Klart, man finner ut av at f.eks. Marvells SATA-kontrollere har dårligere hastighet enn Intel sine, osv, så fordums tiders sorte magi er ikke helt borte. (Ytelsen på den ene SSD'n min økte markant da jeg satte den i en Intel-port i stedet for Marvell sin.) 1 Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Tek: Når dere nå har tatt det fysiske grensesnittet, og er inne på SSD-er, kanskje dere kan ta en titt på NVMe (https://en.wikipedia.org/wiki/NVM_Express), som forhåpentlig vis tar mer og mer over for AHCI? Lenke til kommentar
sp0 Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Flott artikkel og lærerikt for sånne som meg, som ikke rekker å føle meg i timen! Dette er type stoff som gir ekstra-medlemskapet verdi for min del. Mer gjennomgang av moderne teknologi, litt mindre nostalgi.. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå