polljen Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Jeg sitter med en fire år gammel (selvbygd) PC med et hovedkort i AMD FM1-serien. Jeg har hittil ikke hatt et separat grafikkort i maskinen, men fått "levert" grafikken fra den integrerte grafikkprosessoren (APU). Til mitt bruk, som er "Normal" bruk + bildebehandling i Adobe Lightroom og Photoshop, så har det fungert sånn noenlunde. Jeg har merket at det snart er på tide å bygge en ny maskin, men av praktiske grunner så var planen å vente til mot slutten av året. Når Windows 10 ble tilgjengelig så ble dette selvsagt installert, litt for raskt uten å sjekke tilgang på drivere. Det meste fungerer bra, men jeg har noen små problemer som synes å tilskrives APU og dens driver. Når jeg sjekker for driveroppdateringer hos AMD for min gamle APU (HD6359d) så er det ikke tilgjengelige drivere å oppdrive for Windows 10. For å slippe å bygge ny maskin på dette tidspunktet så kom ideen om å bare anskaffe ett grafikkort (som har Win10 drivere). Kortet er PCIe3, mens HK støtter "bare" PCIe2. Etter litt googling så fant jeg ut at det ikke var noe problem, PCIe3 er jo tilbakekompatibelt, og kortet kunne jeg da brukes på den nye maskinen når tiden var inne for å bygge den. Kortet (Geforce GTX 750) ankom, jeg monterte det slik det skulle. Kortet har ikke behov for ekstern strømforsyning (det er ingen innganger på kortet). Skjermkabler ble koblet til. Maskinen startes og skjermene er svarte! Javel tenker jeg, kan det være bios som lager problemer for eksterne skjermkort. Flytter skjermkabel fra grafikkort til HK og starter maskinen. Forsatt svarte skjermer. Fjerner så det nyinnsatte kortet fra HK og starter maskinen igjen. Joda alt er nå som før. Går innom BIOS, men der er det ingen innstillinger som skulle tilsi at BIOS er problemet. HK/BIOS må ha detektert kortet (antar jeg) siden det ikke var mulig å få skjermsignal fra den integrerte grafikken så lenge det nye kortet var montert på HK. Jeg finner to aktuelle teorier når det gjelder hva som er problemet, men siden det er lenge siden sist jeg har skrudd sammen en PC så merker jeg at jeg er både rusten og usikker. Teori 1: Det nye grafikkortet er problemet, det er en feil på kortet som gjør at det må regnes som DOA. Jeg tror egentlig ikke på denne teorien selv. Teori 2: Hovedkortet takler ikke dette kortet og jeg har i praksis valget mellom å returnere kortet eller bygge ny maskin noe tidligere enn planlagt. Denne ser jeg som mer sannsynlig. Mine maskiner blir ikke brukt til grafikk-krevende spill (eller spill i det hele tatt) så derfor har jeg i mine tidligere maskiner holdt meg til vifteløse (silent) kort som også dette er. Siden utvalget av silent-kort med de utgangene jeg har behov for (bl.a. displayport) er så lite så ønsker jeg i utgangspunktet ikke å returner kortet, men å bruke det når jeg bygger ny maskin (1150 plattform). Så etter en lang innledning er mitt spørsmål: Er det noen sannsynlighet for at det er grafikkortet det er noe galt med eller er det overveiende sannsynlig at jeg rett og slett har et for gammelt HK som ikke takler dette kortet? Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 (endret) Er du sikker på at ditt nye grafikkort er bakoverkompatiblet med pcie3 pcie2? Når man snakker om bakoverkompatiblet så har jeg forstått at det er vanlig at hovedkortet er bakoverkompatiblelt, dvs at et pcie3 spor på hovedkortet skifter til pcie2 hastighet når det blir satt inn et pcie2 kort. Men jeg er ikke like sikker på at kort, i dette tilfellet ditt nye skjermkort, kan skifte tilbake til pcie2 når du setter det i et hovedkort som kun støtter pcie2 hastighet. Edit: Under spesifikasjoner for kortet ditt på produsentens hjemmeside står det kun at det støtter pcie3.0 bus. Det står ingenting om at det støtter pcie2. http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-750/specifications Endret 14. august 2015 av SteinarN Lenke til kommentar
polljen Skrevet 14. august 2015 Forfatter Del Skrevet 14. august 2015 (endret) Er du sikker på at ditt nye grafikkort er bakoverkompatiblet med pcie3? Når man snakker om bakoverkompatiblet så har jeg forstått at det er vanlig at hovedkortet er bakoverkompatiblelt, dvs at et pcie3 spor på hovedkortet skifter til pcie2 hastighet når det blir satt inn et pcie2 kort. Men jeg er ikke like sikker på at kort, i dette tilfellet ditt nye skjermkort, kan skifte tilbake til pcie2 når du setter det i et hovedkort som kun støtter pcie2 hastighet. Edit: Under spesifikasjoner for kortet ditt på produsentens hjemmeside står det kun at det støtter pcie3.0 bus. Det står ingenting om at det støtter pcie2. http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-750/specifications Du har helt sikkert rett i det du skriver, Det ble et "hastverksarbeid" fra meg så jeg sjekket ikke spesifikasjoner fra produsenter. Det jeg sjekket var "prat" på diverse forum der jeg fikk inntrykk av at PCIe3 (rent generelt) var bakoverkompatibelt uavhengig av om det var hovedkort eller grafikkort som var pcie2/3. Men du bekrefter det jeg trodde/fryktet at jeg rett og slett må "fremskynde" byggingen av en ny "uptodate" PC Takk for tilbakemeldingen! Endret 14. august 2015 av polljen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå