Gå til innhold

Står uten lærlingeplass, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 22 år som henger litt etter da jeg har vært usikker på hvilken retning jeg skal gå. Tett før sommeren fullførte jeg IKT-servicefag på VGS.

Siden konfirmasjonen min (da jeg kjøpte min første stasjonære datamaskin) har jeg alltid hatt en interesse for å holde på med data. Men valgte å prøve, uansett hvor dumt det kanskje høres ut, å finne noe annet å holde på med da det i en periode kunne bli litt i overkant mye sitting fremfor datamaskinen.

Tidligere har jeg gått Helse og sosial + ambulansefag. Når jeg ikke har gått skole har jeg jobbet. (Butikk, Taxi, Xerox)

Nå er straks alle ferier over og mange begynner å jobbe og fortsette sine studier. Og her står jeg, uten lærlingeplass og planer for hva jeg eventuelt skal gjøre dersom jeg ikke får plass.

Jeg har vært i kontakt med flere bedrifter samt tatt kontakt med noen opplæringskontor rundt om for å høre om det er plasser igjen.

Da IKT-servicefag på VGS bare lærer deg det basice har jeg litt vanskeligheter med å finne ut hvilken retning det kan være interessant å fortsette i, men har tenkt mest på det å jobbe med nettverk.

Noen som har vært i lignende situasjon og har tips å komme med? Hvilke kurs og/eller studier kan det anbefales å fortsette med om man skulle studere videre på nettverk? Jeg tar gjerne det gjerne over nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg var litt i samme situasjon som deg for 2 år siden. Det var 2 uker igjen til "skolestart" og jeg visste enda ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg hadde gått IKT Servicefag. Jeg var usikker, men tok en kjempe sjangse å bare søkte på forskjellige læreplasser i Oslo. (IKT Servicefag). Etter ett par dager fikk jeg svar om ett intervju og var så heldig at jeg fikk lærlingeplass. Måtte så flytte til Oslo.

Det finnes div lister hvor du kan finne alle godkjente lærebedrifter innenfor fagene. :) Det er veldig forskjellig hvilke oppgaver du vil få i en godkjent lærebedrift i IKT Servicefag, men det er hvertfall en vei inn. Det meste er hvertfall 1linje til driftsrelatert. :)

Lykke til. 

P.S Til oss ringer det ofte folk som ønsker lærlingeplass til alle tider av året, så det er aldri forsent :) 

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg var litt i samme situasjon som deg for 2 år siden. Det var 2 uker igjen til "skolestart" og jeg visste enda ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg hadde gått IKT Servicefag. Jeg var usikker, men tok en kjempe sjangse å bare søkte på forskjellige læreplasser i Oslo. (IKT Servicefag). Etter ett par dager fikk jeg svar om ett intervju og var så heldig at jeg fikk lærlingeplass. Måtte så flytte til Oslo.

Det finnes div lister hvor du kan finne alle godkjente lærebedrifter innenfor fagene. :) Det er veldig forskjellig hvilke oppgaver du vil få i en godkjent lærebedrift i IKT Servicefag, men det er hvertfall en vei inn. Det meste er hvertfall 1linje til driftsrelatert. :)

Lykke til.

P.S Til oss ringer det ofte folk som ønsker lærlingeplass til alle tider av året, så det er aldri forsent :)

Takk for svaret!

Går utifra du mener vilbli.no når det gjelder listene over godkjente lærebedrifter? Fant vertfall en oversikt der.

Skal se på det i helgen og sende ut søknader.

Om jeg kan spørre, hva gjør du den dag i dag og hva har du som planer? Var du fornøyd med plassen du var lærling? Og til slutt, det koster vel å bo i og forsåvidt rundt Oslo, jobbet du en annen plass i tillegg da?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Lykke til.

Takk for svaret!

Går utifra du mener vilbli.no når det gjelder listene over godkjente lærebedrifter? Fant vertfall en oversikt der.

Skal se på det i helgen og sende ut søknader.

Om jeg kan spørre, hva gjør du den dag i dag og hva har du som planer? Var du fornøyd med plassen du var lærling? Og til slutt, det koster vel å bo i og forsåvidt rundt Oslo, jobbet du en annen plass i tillegg da?

Hei igjen,

Beklager for sent svar, glemte helt av denne.

1. Her har du listen over godkjente lærebedrifter i Oslo. - http://www.oslofag.no/oslo/ (Ctrl + f -> Ikt-servicefag gir 130 treff)

2. "Den dag idag" er jeg fast ansatt i bedriften. Jeg var så heldig at jeg havnet i ett lite firma, hvor jeg ble satt rett ut i drift. Vi er nå 2 fast på drift og 1 som hjelper til iblandt. Ble kastet rett ut i det store og føler jeg lærte og erfarte mye utifra det. Etter ca 1,5 år som lærling skrev jeg under arbeidskontrakt om fortsettelse i bedriften med som System administrator, med en årslønn jeg så meg veldig fornøyd med. 

Planen min før jeg startet i bedriften var at jeg skulle gå Y-veien etter lærlingetiden, men dette forrandret seg da jeg trivdes så godt i bedriften, jeg utviklet meg kjapt, og fikk muligheten til å havne rett ut på drift. Jeg har tatt ett par kurs og sertifiseringer. Jeg fant så ut at med 3 år på drift vil jeg oppnå mere kunnskap, og stiller sterkere enn jeg ville med 3år på Y-veien. 

Jeg har under hele læretiden hatt muligheten til å kunne leke meg med egne servere og utstyr, og de gangene jeg spørr om ting får jeg som regel beskjed om å finne det ut selv - For sånn er det å jobbe med IT. Vet du ikke hvordan noe gjøres så må du finne det ut. Veldig hard, men effektiv måte å lære på. 

Er forøvrig nettopp ferdig med fagprøven, og besto med meget godt bestått. 

Ang boutgifter i Oslo så er det jo relativt dyrt. - Jeg var endel heldigere enn de fleste å leier en leilighet til en sum som har ca halveprisen av hva som er normalt så jeg har ikke trengt å jobbe noe ekstra. Istarten fikk jeg litt hjelp av foreldre, men det tok ikke lange tiden før jeg klarte meg selv. 

Jeg kan ta utgangspunkt i at du bort lengere enn 4 mil unna Oslo og dermed har krav på borteboer stipend (Du får nemlig dette selv som lærling.) Dette utgir i skoleåret 2015-2016 45.727,- fordelt på 11 mnder. Lærlingelønnen fungerer slik at du vil få 1 årslønn til en IKT servicemedarbeider på totalt 2 år. (For meg var denne 320.000,-) - Man har stigende lønn, 30%-50%-60% og 80% av denne lønnen. Altså første 6 mndene har du 30% av 320, neste 6 mndene har du 50% and so on... Jeg gjorde en avtale med min arbeidsgiver om at jeg ville få 30% de første mndene, også få 50% et helt år, før jeg gikk opp endel de siste mndene slik at jeg ville ha en mer stabil inntekt. 

Skal du flytte til Oslo anbefaler jeg å finne noen å leie sammen med, evt flytte inn i ett kollektiv. Her er prisene ifra 3000 og oppover. :-) Har du flere spørsmål er det bare å fyre løs.

Beklager om ting ble veldig uoversiktelig. 

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...