Gå til innhold

Skatt av leieinntekt


MinTek

Anbefalte innlegg

Jeg og min søster har en leilighet hvor vi har 50 % eierandel hver. Det er kun jeg som bor der av oss to. Samtidig leier vi ut et par rom i leiligheten. Slik jeg har forstått det er man ifølge skatteloven pliktig å betale skatt av leieinntekter, dersom utleieren ikke bor i samme husstand. Hva skjer i vårt tilfelle? Holder det at en av oss bor der? Dersom ikke, er det mulig og skrive i kontrakten at det er kun jeg som leier ut?  

 

Takker for svar på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tidligere skrevet et ganske fyldig innlegg om dette her

 

Kort oppsummert:

 

 - Din søster vil være skattepliktig for sin andel av leieinntektene (hun mottar leieinntekter for en bolig hun ikke bor i)

 - Dine leieinntekter vil kunne være skattefrie (hvis du mottar leieinntekter for en bolig du selv disponerer mer enn halvparten av, regnet etter utleieverdien)

 

Merk at dette forutsetter at situasjonen i det hele tatt kvalifiserer for skattefritt utleie. Skattefritt utleie forutsetter at eieren bruker mer enn halvparten av boligen (regnet etter utleieverdi) til eget bruk. Arealer som leietaker har tilgang til etter leieavtalen regnes ikke som "eget bruk". Dette vil sjelden være oppfylt i en leilighet der enkeltrom leies ut. 

 

Så, svaret på spørsmålet ditt om "hva skjer" er at leieinntektene sannsynligvis er skattepliktige for dere begge. 

 

Dersom man omformulerer leieavtalen slik at du leier ut alene vil fortsatt din søsters leieinntekter være skattepliktige. I rettslig forstand vil forskjellen være at du i stedet leier hennes andel av boligen av henne og fremleier den til leietakerne. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...