Gå til innhold

Ny landeveissykkel (Carbon)


007john

Anbefalte innlegg

Etter mange år med min sliter av en aluminiumssykkel er jeg klar for en av carbon for å få lavere vekt, bedre hjul og girsystem. Tenker i prissjiktet 20-25.000,-. Har fått et godt tilbud på en sykkel av merket Haibike, 

 

http://www.haibike.de/produkte_detail_en,3020,21192,detail.html

 

som utstyrsmessig ser ut til å være på et godt nivå. Merket er imidlertid ukjent for meg og jeg er derfor veldig i tvil. Noen sier at det er viktig med kjente merker mens andre sier at det er gir og hjul som er det viktige. For meg er det viktig med en god sykkel, andrehåndsmarkedet er ikke viktig da sykkelen jeg nå kjøper vil bli "hyttesykkel" neste gang jeg bytter.

Lurer derfor på om det er noen som har erfaring med landeveissykler av merket Haibike eller andre synspunkter når det gjelder kjøp av landeveissykkel og merker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stikk heller innom Sørensen Sykler sitt lagersalg på Skullerud. Er du heldig kan du få plukket opp en Trek Domane, karbonracer, med hydrauliske skivebremser. Den kostet 21000 kr.

 

Hva angår dyrere produkter foretrekker jeg å kjøpe fra anerkjente produsenter fremfor de jeg aldri har hørt om før.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Du kan få en cannondale synapse for ca 15000, så kan du bruke resten av budsjettet på bedre hjul. For 10K kan du få et sett fine karbonhjul. (Og da kjøper du naturligvis tubulars :-)

Er ikke tubulars, eller slangeløst, noe dritt hvis man punkterer?

 

Og Synapsen, er det med eller uten skivebremser (eller rettere sagt bremser)?

Lenke til kommentar

Tubulars er ikke slangeløst, de har slange (Latex vanligvis). Og ja skulle du pungtere er det noe dritt, fordelen er at du pungterer sjeldnere og skulle du pungtere er de tryggere siden de fortsatt sitter fast i felgen. Tubularfelger er mye enklere å få stive så for samme pris får du lettere og stivere felger. (På den annen side finnes det ikke billige tubularhjul.)

 

Forøvrig er det bedre stil ;-)

 

Synapsen er med bremser, men uten skivebremser. Budsjettet er slik at noe må velges bort. Jeg velger gode og stive hjul før skivebremser. Innenfor et budsjett på 25k er det derfor etter mitt syn ikke pr. i dag optimalt å gå etter skivebremser, selv om de er bedre enn kaliperbremsene som racere ellers har (Men ikke forveksle moderne kaliperbremser med cantis, moderne kalipere bremser bra, men skiver er mer konsistente i dårlig vær og har bedre modulasjon)

Lenke til kommentar

Tubulars er ikke slangeløst, de har slange (Latex vanligvis). Og ja skulle du pungtere er det noe dritt, fordelen er at du pungterer sjeldnere og skulle du pungtere er de tryggere siden de fortsatt sitter fast i felgen. Tubularfelger er mye enklere å få stive så for samme pris får du lettere og stivere felger. (På den annen side finnes det ikke billige tubularhjul.)

 

Forøvrig er det bedre stil ;-)

 

Synapsen er med bremser, men uten skivebremser. Budsjettet er slik at noe må velges bort. Jeg velger gode og stive hjul før skivebremser. Innenfor et budsjett på 25k er det derfor etter mitt syn ikke pr. i dag optimalt å gå etter skivebremser, selv om de er bedre enn kaliperbremsene som racere ellers har (Men ikke forveksle moderne kaliperbremser med cantis, moderne kalipere bremser bra, men skiver er mer konsistente i dårlig vær og har bedre modulasjon)

Tja, jeg kjører med slange (clincher, kaller de det visst, og jeg har bare punktert en gang på raceren i år pga ødelagt dekk). På cyclocrossen har jeg enda ikke punktert i år, enda jeg byttet dekk pga at de gamle var utslitte. Slangen overlevde. Har syklet ca 6800 km totalt hittil i år, fordelt på begge sykler. Vekt bør være null problem med mindre man er toppidrettsutøver der hver eneste lille ting teller. Det vekthysteriet går tydeligvis noen til hodet. Kjører nemlig med hybridslanger på begge sykler. Jeg har 28mm dekk på raceren, da er de akkurat brede nok for hybridslanger.

 

Var som sagt på lagersalget til Sørensen Sykler på Skullerud. Der solgte de som sagt den Trek'en jeg sikter til. 21000, med Shimano Ultegra og hydrauliske skivebremser. Tilsvarer Cannondale Synapse Carbon Ultegra Disc.

Lenke til kommentar

Trenger ikke være vekthysteriker for å bry seg med stive hjul. Alle komponenter er et kompromiss en vei eller en annen, billeige hjul på racer ofrer gjerne stivhet før de ofrer vekt. (Legg merke til at sykkelen jeg foreslo er på 105 gruppe, essensiellt funksjonellt det samme som de dyrere (med samme bremsesystem) bortsett fra vekten som er noe høyere)

Lenke til kommentar

Trenger ikke være vekthysteriker for å bry seg med stive hjul. Alle komponenter er et kompromiss en vei eller en annen, billeige hjul på racer ofrer gjerne stivhet før de ofrer vekt. (Legg merke til at sykkelen jeg foreslo er på 105 gruppe, essensiellt funksjonellt det samme som de dyrere (med samme bremsesystem) bortsett fra vekten som er noe høyere)

Ja, riktig, sykkelen med Shimano 105 er en del billigere enn Ultegra-variantene. Jeg synes SRAM Force og Shimano Ultegra er kjempefint å ha på sykkelen. Presis og rask giring som fy, og lite vedlikehold. Cyclocrossen kom med SRAM Force, da ville jeg ikke ha noe dårligere på raceren.

 

Edit: men SRAM Red og Shimano Dura-Ace er bare ren skjære galskap, med mindre man heter Chris Froome eller Alexander Kristoff.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Mange gode råd her. Synd at ingen visste noe om merket Haibike, enten det var gode eller dårlige erfaringer. Problemet er at jeg ikke er så giret på å handle på nett da jeg synes det er viktig å få prøvd en sykkel før jeg kjøper den, og det er laaaangt til de butikkene dere foreslår med de store utvalgene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...