Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Får ikke gå skole i Akershus fordi jeg bodde i et annet fylke under søknadsperioden

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er så veldig mange som har peiling på dette her men prøver anyway.

Det har seg sånn at jeg gikk ambulansefaget oppe i Finnmark fra 2014-2015 (bor egentlig i Akershus). Planen var å bli lærling men etterhvert ombestemte jeg meg fordi jeg har lyst å gå Paramedic linja på Høgskolen i Oslo. Så da må jeg gå påbygg for å få generell studiekompetanse.

Siden jeg ombestemte meg for sent fikk jeg ikke søkt skole nede i Akershus. Jaja, tenkte jeg. Kan jo alltids bare ringe skolene noen dager før og spørre om det har plass. Det viser seg at jeg tok grundig feil. 

Ringte skolen jeg ville inn på men fikk beskjed om å ta en samtale med inntakskontoret i Akershus først. Så jeg ringte inntakskontoret men fikk helt sjokk av hva de sa til meg. 

Basically: De sa at jeg ikke kan gå skole i Akershus fordi jeg bodde i et annet fylke under søknadsperioden og ikke søkte skole her. Det hjalp visst ikke om skolen hadde plass til meg. Eneste muligheten var å få en såkalt 'gjesteelevgaranti' fra Finnmark fylke. Så de sa at jeg skulle ringe inntakskontoret i Finnmark og høre der. 

Ringte dit og hun jeg snakket med sa det egentlig var for sent å få utdelt dette men skulle ringe tilbake etter å ha sjekket det ut. 

Hun ringte ikke tilbake i dag så har ikke fått noe svar enda. Vet ikke hva jeg skal gjøre uten skole i år. Er 20 år og har allerede droppa ut av videregående 2 ganger før jeg fant ut hva jeg ville utdanne meg til. Tanken på enda et friår skremmer meg. 

Er det virkelig så komplisert? Tenkte kanskje jeg skulle ringe til inntakskontoret igjen for å se om jeg kunne snakket med noen andre og verifisert det han første sa. 

Noen som har noen forslag? eller kanskje vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-GlDE6z

Når du først begynner med dette nå så forstår jeg fint at du ikke får plass, du har hatt god tid på både søke samt ringe inn og fikse dette på forhånd. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Er enig med berZerk, det er rimelig sent å starte med dette nå. Alternativer du har er jo å starte på lærlingtiden din hvis du kan få plass og jobbe med denne i to år. Det er alltid kjekt med et fagbrev :)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg begynner med dette sent er at jeg trodde det bare var å ringe til en skole og se om de hadde plass. Er jo ikke sånn at jeg fortsatt er bosatt i Finnmark, så jeg skjønner ikke helt hvorfor de liksom skal betale for skolegangen min. Flytta ned til Akershus i Juni. Er alt håp virkelig ute?

Endret av eivindgrims
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Nei, er vel skolestart til uken, bare ta deg en runde rundt og hør direkte via avdelingsledere, de vet jo hvorvidt det er ledig eller ikke. Jeg gjorde det samme selv for noen år siden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...