Font-size Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Hei! Jeg er nok en nyutdannet innen IT og opplever det som ekstra vanskelig å finne jobb i disse nedbemanningstider på Vestlandet (Stavanger). Under studietiden var det et flust av interessante jobber å finne på ulike jobbportaler, mens nå i dag virker det helt dødt (Bokstavelig talt). De få jobbene som er ute er typisk senior nivå med minimum 5 års arbeidserfaring som krav. Drømmen er utvikler stilling, men jeg har skjønt at all erfaring er god erfaring for å få et innpass. Derfor har jeg også sett på support stillinger og lignende, men her er situasjonen likt som tidligere nevnt med tanke på tilbud og arbeidserfaring. Har forstått at det er dårlige prognoser i oljebransjen frem til 2017-18 via ulike nettmedier som og dessverre skaper en dominoeffekt til andre bransjer. Jeg har et stort ønske om å fortsatt bo i Stavanger på grunn av familie, men jeg vurderer stadig om jeg bør flytte til Oslo eller utlandet for å kunne jobbe med IT. Så har dere noen gode tips? - Vil det være stabilt arbeidsmarked i Oslo innen IT i tiden fremover? - Bør jeg ha is i magen, og velge en midlertidig jobb som ikke krever utdannelse? – Vil dette gjøre meg mer attraktiv for potensielle arbeidsgivere? - Noen kurs jeg bør ta? - Er det noe på jobbmarkedet som er ekstra «hett» i dag? På forhånd tusen takk for eventuelle innspill. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Vil du jobbe som utvikler, er det viktig at du får deg en utviklerjobb. Du vil ikke bli mer ettertraktet ved å jobbe med support eller noe som ikke krever noe fagkompetanse. Har du mastergrad, noe jeg regner med siden du har siktet deg inn mot utvikler, bør det gå helt fint å få seg jobb i Oslo. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Se til andre bransjer som er i vekst, feks logistikk. Har du sendt søknad til Hatteland computer? De ligger over fjorden for deg og er i vekst, de er alltid på jakt etter gode hoder Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Hatteland er bra "lokalt" alternativ. Synd de 100% mikkesoft, men for nokon så er jo det ok. Situasjonen idag i Stavanger er ganske stygt. Ser ein på Finn så er det omtrent null niks nada i Stavanger for tida. I Oslo er det heilt motsatt og eg får minst 2 telefoner til dagen om eg vil jobbe i Oslo (det er jo så utruleg mange forskjellige bemanningsbyråer...). Mitt råd er ikkje å ta supportjobber, men heller bygge nettverk. Finn ut kva som skjer i Stavanger, gå rundt å mingle litt. Delta på Hackaton og få vist deg fram. Bygg CV med nokre private prosjekter, løys vanskelege problemar. Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Gå på finn.no akkurat nå. Huk av "Stilling: IT Utvikling". 180 annonser for stillinger i Oslo, 9 i Rogaland. Det sier ganske mye om jobbmarkedet for utviklere i Stavanger nå for tiden. Vil du jobbe som utvikler så ikke ta jobber som ikke har noe med utvikling å gjøre, erfaring er must have i denne bransjen. Det er en verden av forskjell på en utvikler med 5 års erfaring og en nyutdannet fersk fra skolen. Kan tro at nuytdannede der ute fnyser av det og at man er superstar fordi man klarer skru sammen en mobilapp eller node.js server. Trodde det samme men skjønte til slutt hvorfor noen av kollegaene mine med 10 års erfaring hadde eget AS og et par millioner i omsetning årlig. Bedrifter er villig til å betale for kompetanse. Så har dere noen gode tips? - Vil det være stabilt arbeidsmarked i Oslo innen IT i tiden fremover? - Bør jeg ha is i magen, og velge en midlertidig jobb som ikke krever utdannelse? – Vil dette gjøre meg mer attraktiv for potensielle arbeidsgivere? - Noen kurs jeg bør ta? - Er det noe på jobbmarkedet som er ekstra «hett» i dag? På forhånd tusen takk for eventuelle innspill. Ja Nei men bedre enn å drive dank. Kurs ser bra ut på CVen men er ikke noe bevis på at man er flink til å utvikle. DevOps og continuous deployment, micro services Lenke til kommentar
Font-size Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 Se til andre bransjer som er i vekst, feks logistikk. Har du sendt søknad til Hatteland computer? De ligger over fjorden for deg og er i vekst, de er alltid på jakt etter gode hoder Takk for tipset. Skal absolutt sjekke de ut litt nærmere Hatteland er bra "lokalt" alternativ. Synd de 100% mikkesoft, men for nokon så er jo det ok. Situasjonen idag i Stavanger er ganske stygt. Ser ein på Finn så er det omtrent null niks nada i Stavanger for tida. I Oslo er det heilt motsatt og eg får minst 2 telefoner til dagen om eg vil jobbe i Oslo (det er jo så utruleg mange forskjellige bemanningsbyråer...). Mitt råd er ikkje å ta supportjobber, men heller bygge nettverk. Finn ut kva som skjer i Stavanger, gå rundt å mingle litt. Delta på Hackaton og få vist deg fram. Bygg CV med nokre private prosjekter, løys vanskelege problemar. Hackaton hørtes ikke så dumt ut Kommer til å følge med om det dukker opp en ny event her i område. Takk for de andre tipsene og! Lenke til kommentar
Font-size Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 Vil du jobbe som utvikler så ikke ta jobber som ikke har noe med utvikling å gjøre, erfaring er must have i denne bransjen. Det er en verden av forskjell på en utvikler med 5 års erfaring og en nyutdannet fersk fra skolen. Kan tro at nuytdannede der ute fnyser av det og at man er superstar fordi man klarer skru sammen en mobilapp eller node.js server. Trodde det samme men skjønte til slutt hvorfor noen av kollegaene mine med 10 års erfaring hadde eget AS og et par millioner i omsetning årlig. Bedrifter er villig til å betale for kompetanse. Er fullstendig klar over at erfaring er gull verdt, og ingen nyutdannede kan matche noen med 5 års erfaring i bransjen. Jeg personlig går heller med den oppfatning at jeg «ikke» kan noe som helst Ellers, takk så mye for innspillene! Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Få deg en jobb og flytt inntil det dukker opp noe relevant i Stavanger. Man kommer ikke langt uten erfaring når arbeidsmarkedet er vanskelig. Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 16. august 2015 Del Skrevet 16. august 2015 (endret) Jeg tror hvis du går inn i bransjen med ydmykhet og lærevilje så kommer du langt Endret 16. august 2015 av LordjOX Lenke til kommentar
Feh Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Jeg tror hvis du går inn i bransjen med ydmykhet og lærevilje så kommer du langt This. At en stilling utlyses med krav/ønske om senior med x antalls års erfaring betyr ikke alltid at den er utelukket for en nyutdannet. Første utslysning er alltid streng. Men når ingen søker, fordi ingen innehar kompetansekravene som etterlyses må de lyse ut på nytt og fire på kravene. Dette skjer ofte. Selv i Oslo. Og når de ikke finner noen som har den kompetansen de søker, hvem ser de etter da? De som er villige til å lære. Jobbmarkedet i Oslo er generelt sett ganske stabilt, men med store variasjoner fra bedrift til bedrift. Noen kutter, noen øker. Min oppfatning er at mange eldre i dag blir "faset ut" i takt med at teknologiene de har jobbet med siden 90 og 00 tallet omsider byttes ut med noe nytt. Selv om det selvsagt er kjipt å eventuelt måtte flytte fra hjemplassen vil jeg absolutt anbefale det. Det blir lærerike år, nytt miljø, nye erfaringer, kun positive sider ved akkurat det, gitt at du lykkes i en viss grad selvsagt. Forøvrig sitter min sjef et helt annet sted i landet og har i praksis hjemmekontor hele året Så alt er mulig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå