Gå til innhold

Bør jeg velge S2?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg skal begynne på VG3 nå og er usikker på om jeg skal velge S2. Jeg hadde S1 på VG2, men syns ikke det var lett.

Hva slags utdanninger krever kun S1 + S2 og ikke andre realfag?

Er vel ingen studier som krever mattekunnskaper bortsett fra de typiske ingeniør utdannelsene(olje,mekanisk,kjemi,bygg,elektro etc).

Men skal du f.eks studere økonomi er s1/s2 en stor fordel å ha, men det går helt fint med s1+p2 eller noe lignende.

Edit: For å være 100% sikker på at du/jeg/noen andre ikke tar feil. Så kan det være lurt å vurdere hva du vil studere videre og undersøke hva som kreves.

Dette kan du finne på utdanning.no eller samordnaopptak.no f.eks. Da vil du også kunne se litt ang hvilket snitt som faktisk kreves for å komme inn der du vil studere, så kan du gjerne jobbe hardere i år(eller dårligere om det er ønskeliv, anbefales ikke) for å nå målet ;)

Endret av comadore
Lenke til kommentar

Hei

Jeg skal begynne på VG3 nå og er usikker på om jeg skal velge S2. Jeg hadde S1 på VG2, men syns ikke det var lett.

Er vel ingen studier som krever mattekunnskaper bortsett fra de typiske ingeniør utdannelsene(olje,mekanisk,kjemi,bygg,elektro etc).

Men skal du f.eks studere økonomi er s1/s2 en stor fordel å ha, men det går helt fint med s1+p2 eller noe lignende.

Dette er feil. Det er flere økonomistudier som krever kompetanse tilsvarende R1 – f.eks. S1 og S2. Det kreves også ved svært mange IT-studier og realfagstudier (sistnevnte krever typisk også andre realfag). De tekniske studiene krever imidlertid R1 og R2 pluss fysikk 1.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Edit: For å være 100% sikker på at du/jeg/noen andre ikke tar feil. Så kan det være lurt å vurdere hva du vil studere videre og undersøke hva som kreves.

Dette kan du finne på utdanning.no eller samordnaopptak.no f.eks. Da vil du også kunne se litt ang hvilket snitt som faktisk kreves for å komme inn der du vil studere, så kan du gjerne jobbe hardere i år(eller dårligere om det er ønskeliv, anbefales ikke) for å nå målet ;)

Slutt å feilinformer, sjekk opp opplysningene før du skriver ett innlegg. Innlegget ditt kan ha stor betydning for TS.

Lenke til kommentar

Du kan spørre ved din skoleadministrasjon om det blir aktuelt å bytte til et enklere matematikkfag dersom S2 blir for tungt. Dette er veldig ofte et alternativ, og da er det ingenting som står i veien for å alltid gå etter "den vanskeligste matten". Gode mattekunnskaper kommer godt med uansett hva du skal studere videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

Dette er feil. Det er flere økonomistudier som krever kompetanse tilsvarende R1 – f.eks. S1 og S2. Det kreves også ved svært mange IT-studier og realfagstudier (sistnevnte krever typisk også andre realfag). De tekniske studiene krever imidlertid R1 og R2 pluss fysikk 1.

Slutt å feilinformer, sjekk opp opplysningene før du skriver ett innlegg. Innlegget ditt kan ha stor betydning for TS.

I så fall beklager jeg. Jeg tok selv bachelor i økonomi og administrasjon 11-14. Hadde da s1+s2. Var flere med p1/p2 på studiet, både eiendomsmegling(3årig) bachelor økonomi(3årig) og bedriftsøkonomer(1årig).  Det ble tilrettelagt et "matttekurs" som var frivillig i starten av året på 1-2uker. Så i så fall, beklager jeg at de studiene dere tenkte på, krever r1 og r2. Og når jeg sier "ingeniør", så snakker jeg om tekniske fag.

Lenke til kommentar

Det er veldig mange "ingeniør"-utdanninger som krever både R1 og R2, og noen også FYS1. Disse stedene tilbyr ofte det som gjerne kalles "forkurs for ingeniør- og maritim høyskoleutdanning" som en substitutt for disse fagene ved videregående. Dette gjelder blant annet det som før het "elektroingeniør", "bioingeniør", "dataingeniør" med enda fler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...