Reti Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 (endret) Vet ikke om tek.no eller andre har fått dette med seg, men det begynner nå å gå sterke rykter på nettet om at Sony vil avvikle sin APS-C satsing, og kun fokusere på fullformat. Bakgrunnen er uttalelsen til en Sony direktør i Korea Bae Ji-hoon:"In the short run, we will target existing full-frame camera users and then attract those who use entry and mid-class models to upgrade their cameras in the long run, raising the popularity of full-frame cameras. To do so, we plan to boost our presence in the professional market such as photo studios and wedding photography." (https://www.koreatimes.co.kr/www/news/tech/2015/07/133_183594.html) Nå gjenstår det selvsagt å se om det er hold i disse ryktene, men etterfølgeren til a6000 har virkelig latt vente på seg, og til jul er det nesten 2 år siden den ble lansert. Sony har de siste 2 årene vært mest opptatt av å pushe sine fullformat kamera og objektiver. Men dersom det er hold i disse ryktene tror jeg Sony vil havne i samme situasjon som Nokia, da sjefen Elop snakket ned Nokias eksisterende Symbian telefoner med det som følge av at folk sluttet å kjøpe Nokia telefoner. Og når en Sony sjef også snakker om å oppgradere til fullformat, bør det stilles spørsmål om ledelsen i Sony vet hva de holder på med. Og dersom Sony stopper satsingen på APS-C formatet, bare 5 år etter at de lanserte Sony NEX-3, tror jeg det vil bli tatt meget ille opp i markedet. Investering i en kameraproduktportefølje for en kunde foregår jo over flere år, slik at Sony’s mulige krumspring med APS-C kan bli oppfattet som særdeles useriøst. Nå er det jo mulig å bruke APS-C objektivene på fullformat kameraene, men ikke uten enkelte problemer slik jeg har skjønt, bl.a. vignettering. Og kvaliteten blir også dårligere. Dessuten pris forskjellen på et fullformatskamera og APS-C kamera er betydelig. Jeg har vært glad i Sony APS-C serien, men kommer nok til å bytte til en annen leverandør dersom det er hold i disse ryktene. Da er det over og ut med Sony for meg. Endret 13. august 2015 av Reti Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Fullformat har tradisjonelt hatt under 10% markedsandel på systemkameraer. Det har sikkert endret seg siste årene med synkende fullformatpriser, men selv om andelen skulle ha øket til 20% eller 30% er det vanskelig å tro at et firma bare gir opp det overlegent største segmentet. Marginene er nok større på fullformat, men samtidig er det mange som går til fullformat fra crop og gjerne holder seg til samme merke så sjansen for at Sony kutter crop er nok veldig liten. At de satser mest på linser som kan brukes på fullformat virker derimot sannsynlig, men disse kan jo brukes på crop-modellene også. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Hele kameramarkedet går stort sett en vei, og som det ble diskutert i en Fototeknisk gruppe på Facebook tidligere i dag så finnes det knapt kameraer lenger i Elkjøp og tilsvarende kundeaviser.Sony er jo det største selskapet på å gå egne veier og har vel også rekorden i flest sære formater enten det gjelder lyd, bilde eller lagring. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 (endret) Sony er jo det største selskapet på å gå egne veier og har vel også rekorden i flest sære formater enten det gjelder lyd, bilde eller lagring.Den der tror jeg er rimelig spot on! Sony har laget mye godsaker også og vi kan takke dem for mye bra innovasjon, selv har jeg, skal vi si sterke meninger om memorystick-formatene. Endret 28. august 2015 av vidor Lenke til kommentar
Reti Skrevet 15. august 2015 Forfatter Del Skrevet 15. august 2015 Synes Sony til nå har opptrådd redelig og innovativt innenfor speilløst bransjen. Er ikke med i FB gruppen. Men det er ikke så vanskelig å se tendensene, kamerasalget faller innenfor alle segmenter – generell årsak er jo smarttelefonene. Så det kan være at Sony mener at det er viktigere å satse på fullformat segmentet (istedenfor APS-C), da marginene her er større og konkurransen fra smarttelefonene kanskje er mindre (kanskje en feil vurdering). Nå rapporterte jo Sony gode tall i juni i 2015 for sine fullformats kameraer i USA. Samtidig faller salget for speilreflekskameraer. Tendensen er at spesielt de yngre/middelaldrene kjøperne prefererer speilløst fremfor speilrefleks. Dersom Sony utelukkende satser på fullformat og lar sine egne APS-C kunder seile sin egen sjø, tror jeg det vil bli starten på slutten for Sony. Da bruker de sine egne kunder som gisler i kampen mot Nikon og Canon…. Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 (endret) ... Men det er ikke så vanskelig å se tendensene, kamerasalget faller innenfor alle segmenter – generell årsak er jo smarttelefonene. ... Selv de enkleste kameraene med utskiftbar optikk som 5xxx- og 3xxx-seriene er et ganske stort sprang fra kameramobilen. Tviler på at mobilen er en stor konkurrent selv for disse. Derimot er kameraer som Sony RX100, Canon GX7 og andre avanserte kompaktkameraer veldig bra alternativ til de enkleste speilløse. Særlig for de som ikke har tenkt å kjøpe noe annet enn standardzoomen kan et avansert kompaktkamera være et bedre alternativ. Kommer du opp på a6000-nivå og trenger 2-3 objektiver ser jeg imidlertid ikke noen opplagte konkurrenter, verken fra mobilkameraer eller avanserte kompaktkameraer (med unntak av et par superzoommodeller). Å gå til fullformat vil koste minst 50% mer, kanskje det dobbelte i kamerahus. Ville være idiotisk av Sony å ikke ha en eller to entry level cropmodeller for å få folk inn i deres system. Kan fortsatt ikke tro at de vil kutte cropkameraer for E-fatning. Det eneste jeg har sett spekulasjoner om er at de vil kutte A-fatningen og det virker mer sannsynlig siden de kan supportere A-fatning-brukere med E-fatning kameraer og adapter, men selv det tror jeg ligger et stykke frem i tid. Endret 15. august 2015 av se# Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Ett av poengene med speilløst er størrelsen, hvis Sony kun går for fullformat så ender de opp med svære objektiver på ett lite hus og litt av poenget blir bort, hvis ikke så får man i det minste ett skille med mFT med crop faktor 2, Fuji/Samsung crop faktor 1,5 og Sony fullformat.Med forbehold om at Nikon og Canon mot alle odds skulle slippe en speilløs bombe... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå