Gå til innhold

Ønsker tips til stasjonær pc, rundt 10 000 kr og skal brukes til videoredigering

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøver å overbevise min andre halvdel om at vi fint kan bruke en ikke-apple-pc til videoredigering uten problemer. Jeg har sett litt selv, men det er jo en liten jungel. Dessuten har jeg vært opptatt av spill tidligere, så aner ikke hva som kreves når man skal redigere film. Det er her snakk om 4K film fra gopro som er hovedprioritet.

• Hva skal maskinen brukes til? Filmredigering + spill (fifa og the sims)
  • Prisantydning? ca 10 000 +- 2000kr
  • Skal maskinen overklokkes? Nei
  • Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert? Aner ikke, tips til hva som er best mottas gjerne!
  • Er det deler du vet du ikke trenger? Skjerm, tastatur og mus trengs ikke!
  • Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer: Helst ferdigmontert, jeg  har aldri montert selv, kunne nok fått det til om jeg hadde fått en IKEA-bruksansvisning med den! Har demontert ved flere anledninger....

Håper noen der ute har peiling :ph34r:, jeg setter pris på alle innspill!

Forresten vil en mac være overlegen på dette punktet? Jeg har alltid vært litt apple motstander og prøver å få halvdelen med på laget, så av avklaring av denne "myten" ville vært fint!

Endret av HeleneFS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har satt opp et forslag løselig basert på denne: https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=11033

Jeg har forandret SSD fra 250 til 500GB, lagt til 3TB HDD, øket fra 8 til 16GB ram, lagt inn W7 Pro i stedet for W10 Home, byttet til et billigere men helt greit kabinett.

Forøvrig har den en Intel i7-4790 prosessor. Dette blir bortimot det kjappeste du får til videoredigering. Skjermkortet er jeg usikker på, de som har mer greie på det enn jeg får vurdere om det er godt nok til din moderate spilling.

Mitt forslag: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1582567&su=2DD20C9D-6ED5-43D8-AA45-E16AB7C75348

Jeg fikk ikke til å lagre redigert ferdigpc for å linke her, men den kom på ca 13.500,-

Delene jeg linker til kommer på ca 12.000,-, differansen er vel for at Komplett skal ha noe for å gjøre jobben med å sette sammen osv.

Edit: Ser nå at du skrev 10.000 +-2.000. Trodde du skrev 10.000-20.000. Må redigere lista litt :)

Edit2: Skrev 3GB HDD, skulle selvsagt være 3T:p

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Nytt forslag, fortsatt basert på Komplett pc linket til i forrige post.

Nå har jeg redusert SSD til 250GB, redusert HDD til 2TB, redusert til 8GB ram, byttet til rimeligere Intel i5-4690 prosessor og byttet til "originalt" kabinett.

Det er noe rart med prisene for ferdigbygde pc-er hos komplett. F.eks så er i5 prosessoren hele 1.755 kroner billigere enn i7 prosessoren når man går for den i lista for denne pc-en, men kjøper man løs prosessor så er det kun 800 kroner i forskjell, så det er veldig godt "betalt" å gå for i5 i stedet for i7 når man bygger denne pc-en :)

Ferdigbygd kommer den på kr 10.333,-

I løse deler for selvbygg kommer den på nå på 10.276,-

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1582575&su=B5AB1C21-9BA8-413D-ACAD-3776322281AB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...