Cet Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Hei. Lurer på hvordan en vanlig DJ med kanskje 4 spillejobber i måneden skatter. Må man registrere seg som enkeltmannsforetak eller..? Hvorda fungerer det egentlig? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 ja, enkeltmannsforetak. også må du føre regnskap og levere selv. Lenke til kommentar
crii Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 ja, enkeltmannsforetak. også må du føre regnskap og levere selv. Godt svar Fant også en forskrift vedrørende dette Forskrift om registrering av juridiske personer m.m. i Enhetsregisteret kappittel 2 §3 § 3.Meldepliktige enheter i konsern og foretaksgrupper Enhet som i henhold til lov eller bestemmelse gitt i medhold av lov, plikter å la eget årsregnskap mv. inngå i et konsernregnskap eller annen form for fellesregnskap som gir uttrykk for to eller flere enheters samlede virksomhet, plikter å inngi melding som angitt i § 4 og § 5 til Enhetsregisteret. Enhet som er i et slikt forhold til enhet hjemmehørende i utlandet at den ville vært meldepliktig etter første ledd dersom enheten hjemmehørende i utlandet hadde vært hjemmehørende i Norge, skal inngi melding som angitt i § 4 og § 5. Meldeplikten påligger i dette tilfellet bare enheten hjemmehørende i Norge. For enhet som på grunnlag av særlige forhold nevnt i lov eller bestemmelse gitt i medhold av lov eller som etter søknad til offentlig myndighet unntas fra en ellers gjeldende plikt til å la eget regnskap eller årsregnskap mv. inngå i et konsernregnskap eller annen form for fellesregnskap som gir uttrykk for to eller flere enheters samlede virksomhet, kommer meldeplikten etter første og annet ledd tilsvarende til anvendelse. Organisasjonsformen enkeltpersonforetak er ikke meldepliktig etter denne bestemmelsen. Lenke til kommentar
Rigmor Ortiz Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 (endret) Er det slik at han kan kjøpe inn utstyr momsfritt da? Men må betale skatt på det som han har tjent som dj? Endret 13. august 2015 av Viking Chieftain of Gains Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Jeg er ikke helt inne i det, da jeg ikke tar meg av det selv i min bedrift. Men du tar vare på alt av kviteringer og skriver ned dette da du levere elektronisk. Så får du igjen på skatten Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 En DJ med fire spillejobber à et par timer i måneden vil etter min mening regnes som lønnsarbeid, ikke som næringsvirksomhet. I praksis vil det si at du oppgir den samlede brutto sum du får utbetalt (inkludert pengeverdien av eventuelle naturalytelser som mat o.l.) på selvangivelsen i punkt 2.1. sammen med andre arbeidsinntekter. Du får ikke fradrag (fradragene går inn i minstefradraget). Skillet mellom lønnsinntekt og virksomhetsinntekt kan være vanskelig, og du bør derfor kontakte skattemyndighetene hvis du trenger et endelig svar på hvordan dette skal kategoriseres. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Med så lite spillejobbing kan det også være en fordel å komme inn under frilans- bestemmelsene. Da er man sikret 100% sykepenger fra 17. dag. 1 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Vet ikke helt hvilke type spillejobber det er snakk om. Men for meg, så er fire spillejobber snakk om minst 12 000,- dvs 144 000,- i året. ENK burde vel da være smart? Lenke til kommentar
3irik Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Med så lite spillejobbing kan det også være en fordel å komme inn under frilans- bestemmelsene. Da er man sikret 100% sykepenger fra 17. dag. Jeg er selv på vei inn i en jobbsituasjon der jeg regner med å måtte jobbe som frilanser. Hvor kan jeg lese mer om dette? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Vet ikke helt hvilke type spillejobber det er snakk om. Men for meg, så er fire spillejobber snakk om minst 12 000,- dvs 144 000,- i året. ENK burde vel da være smart? Fra et økonomisk perspektiv kommer det an på hvilke fradragsberettigede utgifter du har. Forutsatt at du ikke har fradragsberettigede utgifter vil lønnsbeskatningen på 144 000,- kr være 50 688,- kr og virksomhetsbeskatningen være 55 296,- kr. Du må ha minst 12 000 i fradragsberettigede utgifter (dvs. 250,- kr per spillejobb) før du tjener på lavere beskatning. I tillegg må du ta hensyn til at det er betydelig mye mer tungtveiende plikter på bokføring for næringsdrivende, noe som betyr at du må legge betydelig mye mer arbeid i en "virksomhetskrone" enn en "lønnskrone". Du vil imidlertid ikke være merverdiavgiftspliktig som DJ, jfr. merverdiavgiftsloven § 3-7 annet ledd (fremføring av åndsverk, også andres, er unntatt fra mva-loven). 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Med så lite spillejobbing kan det også være en fordel å komme inn under frilans- bestemmelsene. Da er man sikret 100% sykepenger fra 17. dag. Jeg er selv på vei inn i en jobbsituasjon der jeg regner med å måtte jobbe som frilanser. Hvor kan jeg lese mer om dette? Forutnenom lovverket? NAV sin info- side: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+selvstendig+naringsdrivende+og+frilansere#chapter-6 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå