henrikwl Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Jeg har brukt døgnlinser nå i 4-5 måneder, og er veldig fornøyd. Jeg har ikke hatt noen store problemer i det hele tatt. Jeg har også hatt noen dager pause fra linsene innimellom, og spesielt mellom linsepar. Men på de to siste linseparene har jeg etter en tid opplevd at høyreøyet blir tåkete ut over dagen. På forrige linsepar gikk jeg som et resultat av dette og gned meg litt mye i det øyet, slik at det rett og slett ble irritert bare av å ha linsen der, så jeg kastet linseparet og tok et par ukers pause. Nå har jeg gått med et nytt linsepar i 2 uker ca. og nå merker jeg igjen at høyreøyet begynner å bli tåkete igjen. Det både føles og ser ut som om jeg har "for mye" tårer på det øyet og at det er det som gjør synet tåkete. Men hver morgen når jeg våkner opp og får våknet skikkelig er alt helt bra. Det er altså ut over dagen dette her skjer. Jeg har sånn øyedråper til bruk ved tørre øyne, men det hjelper ikke, og det er heller ikke det at øyet føles tørt - det føles bare som om det er for mye tårer der, eller at det ligger ett eller annet slags belegg på linsa eller øyet. Å ta linsa ut og "vaske" den hjelper heller ikke. Jeg tar det jo selvsagt med optikeren, men tenkte jeg skulle høre her inne i mellomtiden, i fall noen andre døgnlinsebrukere har samme erfaring. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 (endret) du har brukt ett par døgnlinser i 2 uker? hvis du har skjevehornhinner, så må linsen ligge riktig "vei". den skal regulere seg selv, men noen ganger kan det bli forskyvd. du har noen streker på selve linsen. blir det tåkete pleier det å hjelpe med å blinke, eller dytte litt på øyet, gni litt for å få linsen på plass. samt gi det litt tid så er det tilbake til normalt. tror ikke det er noe å gjøre med, det bare er sånn. Endret 13. august 2015 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 13. august 2015 Forfatter Del Skrevet 13. august 2015 Dette paret har jeg brukt i 2 uker ja. Merk også forskjellen på døgnlinser og dagslinser. Dagslinser bruker man i en dag og så kaster man dem. Døgnlinser bruker man døgnet rundt i maks 1 mnd (i hvert fall de jeg har). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 (endret) da burde du bytte til dagslinser asap, mye bedre for øyet og mindre av denne tåkete greien. da er det nok fordi linsen blir "møkkete" jeg hadde problemer med mndlinser som man sov med og hadde på hele døgnet i en mnd. da ble det tåkete. gikk til dagslinser og fikk vekk dette problemet. Endret 13. august 2015 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Av en som har brukt linser i flere år, og har prøvd litt forskjellige igjennom de årene, så anbefaler jeg dagslinser. Du vil også redusere risikoen for infeksjoner på øyet, dersom du bytter linser hver dag. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 13. august 2015 Forfatter Del Skrevet 13. august 2015 Problemet med dagslinser er at de er mye mer ubehagelige å gå med da de puster mye dårligere. Tar jeg på meg dagslinser om morgenen er jeg nødt til å ta de ut ved middagstider. Døgnlinsene er de klart mest behagelige jeg har brukt, og det er jo kun nå på de to siste linseparene at jeg har hatt problemer - og som sagt kun på det ene øyet. :S Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 kanskje prøve noe andre varianter av dagslinser? jeg har ikke noen problemer med å ha på linser i 10-11timer, bruker Focus Dailies Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 13. august 2015 Forfatter Del Skrevet 13. august 2015 Jeg har prøvd utallige varianter av dagslinser opp igjennom årene, og jeg kan ikke bruke noen av dem noe særlig lenger enn 8 timer. Jeg hadde egentlig helt gitt opp linser, men så tenkte jeg "hvorfor ikke prøve døgnlinser?" siden det er den eneste linsetypen jeg aldri hadde prøvd før. Det kan jo tenkes at jeg har fått ett eller annet annet problem med høyreøyet i løpet av de siste månedene som blir provosert etter noen ukers linsebruk. Det vil vel vise seg hos optikeren, tenker jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Jeg bruker linser på linje med TS og har forsøkt mange forskjellige merker. Noen er mer behagelige enn andre men selv sverger jeg til Biofinity - de er også best på clouding, det TS sliter med. Noen døgnlinser varer kun en uke mens andre varer 14 dager eller 30 dager. Du kan prøve å rense dem over natten en gang i uka, eller bytte oftere da de ikke varer evig. Jeg liker å bruke mine rundt en måned men noe særlig lenger varer de ikke, da clouding oppstår. Noen ganger kan aktiviteter påvirke linsene. Feks. matlaging og stekeos kan sette seg litt på linsene. Solkrem, svette, vann osv. setter spor. Grunnen til at problemet oppleves kun på ett øye er kanskje litt mindre/mer tåreveske på dette øyet. Jeg sliter også litt med det samme, nemlig at utover dagen oppstår tåkesyn på ett etter begge øya. Kanskje særlig når jeg holder på med pc. Jeg merker alltid stor bedring når jeg tar ett nytt linsepar og 14 dager på ett linsepar føler jeg er greit, da forsøker jeg å legge de i linseveske over natta så holder de ofte noen dager til. Det finnes øyedråper som også skal ha en rensende effekt på linser i tillegg til å fukte øyet - kanskje verdt å prøve men selv merket jeg ikke noe forskjell. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 14. august 2015 Forfatter Del Skrevet 14. august 2015 Jeg endre opp med å konkludere med at det nok var øyekatarr det var snakk om. Jeg tok ut linsene og merket med en gang at høyreøyet var markant mer irritert enn det venstre. Nå tar jeg noen dager pause, desinfiserer alt som har vært i kontakt med øyet og tar et nytt linsepar igjen når pausen er over. Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Briller er det enkleste. Linser er for de som er opptatt av utseendet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Briller er det enkleste. Linser er for de som er opptatt av utseendet. Er veldig uenig i dette. Setter inn nye linser hver 14/30 dag og merker ikke at jeg har de på - kan det bli bedre? Briller er kostbare og blir fort ødelagt. De er i veien når man skal ha på hjelm, svømme, dugger om vinteren osv. Bare plunder og heft synes nå jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå