Gå til innhold

Komme i form - TRENING

Anbefalte innlegg

Her er ett program jeg har brukt i noen år nå (startet riktignok opp igjen etter en altfor lang pause for bare noen uker siden):

-----------------------------------------------------------------

dag1

10 min oppvarming på sykkel

Hantelpress 3x6-8

Skråbenkpress 3x6-8

Crossover 2x6-8

Pushdown med tau 3x10

Tricepspress 3x10

dag2

10 min oppvarming på sykkel

Sittende roing med bredt grep 2x6-8

Nedtrekk bredt grep 3x6-8

Nedtrekk smal grep 3x6-8

Korsrygg 2xmax

Stangcurl 3x6-8

Stående hantelcurl 3x6-8

Konsentrasjonscurl 2x10

Magemaskin 4x20

Benhev 3x20

dag3

45-60 min sykkel/tredemølle

dag4

15 min sykkel + 5 min stretching

Beinpress 3x10

Leg.ex 3x12

Rak markløft 3x12

Lårcurl 3x12

Stående tåpress 2x10

Sittende tåpress 2x10

Skulderpress stang 3x6-8

Sidehev 3x6-8

Skulderbakside 3x10

dag5

45-60 min sykkel/tredemølle

dag 6 og 7 fri...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Ta heller 8-10 rep på hver serie!. Da får du mer volum, isteden for bare max stryke!!!

Hva om volum ikke er målet ved treningen...

Her er ett program jeg har brukt i noen år nå (startet riktignok opp igjen etter en altfor lang pause for bare noen uker siden):

Kjører du samme program flere år i strekk?!

Lenke til kommentar

Kjører du samme program flere år i strekk?!

nei men som jeg skrev har jeg for noen måneder siden startet opp på nytt etter en alt for lang pause...

forøvrig er det ikke noe problem å ha det som et hovedprogram å kjøre andre i perioder ved siden av.

på alle øvelsene hvor det står 3*6-8 så pleier jeg ta:

1 * 70% av hva jeg maksimalt klarer

1 * 90% av hva jeg maksimalt klarer

1 * 100%++ av hva jeg maksimalt klarer

med ++ mener jeg å slenge på litt extra de dagene man føler at man klarer mer...

Ta heller 8-10 rep på hver serie!. Da får du mer volum, isteden for bare max stryke!!!

jeg er selv ikke noe expert på trening så er ikke sikkert at jeg har rett i alt jeg måtte finne på å si her, men det jeg alltid har fått vite er at færre reps med mer vekt gir korte kuleformede muskler, mens flere reps med mindre vekt gir lange muskler...

Så hvordan man trener må jo bestemmes etter hva slags muskler man vil ha, jeg trener mest styrke og gjør da dette for å bygge korte kraftige muskler...

Endret av magikern
Lenke til kommentar
jeg er selv ikke noe expert på trening så er ikke sikkert at jeg har rett i alt jeg måtte finne på å si her, men det jeg alltid har fått vite er at færre reps med mer vekt gir korte kuleformede muskler, mens flere reps med mindre vekt gir lange muskler...

Så hvordan man trener må jo bestemmes etter hva slags muskler man vil ha, jeg trener mest styrke og gjør da dette for å bygge korte kraftige muskler...

Slik jeg har forstått det så er 1-5 reps max styrke, 8-12 reps maks volum og omkring 20 reps utholdenhet.

Jeg skal prøve ut og se om det med masse reps gir lengre muskler. Lange muskler er bra for mykheten eller hva det heter i kroppen, og det er en fin ting å ha med seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spring på treningstudio du. Ikke vær flau for å ikke se ut som en skikkelig utøver. Alle startet en plass, og tro meg; Det er mange som startet med "nerdekropp". De fleste ser ikke på deg engang, og å kjenne resultatene komme er en hærlig følelse.

Du kan jo også kjøre på med noe proteinpulver ol om du skal få i deg et par sunne ting :)

Syntes de fleste er anbefalt å begynne med 3X12, så gå med til 3X8 når du er litt bedre trent :)

Begynn å tren nå for å se resultatene begynner å komme til sommeren ;)

Lenke til kommentar
proteinpulver er vel ikke vits i hvis målet er å ta av...

Jeg vil tro at de aller aller fleste ønsker å gå ned i fett prosent når de skal ta av og ikke muskelmasse.

For å klare dette så må man spise mindre karbo, men musklene trenger fortsatt "næring" og da spiser man.....? Nettopp, proteiner. :thumbs:

Lenke til kommentar

Det høres sikkert pes ut å komme i form. Og ja! Det er det! Det er jevelig pez, i hvertfall hvis du ikke liker noen lagidretter eller treningsstudioer. Men det er bare viljestyrke som spiller noen rolle. Jeg personlig jogger en liten tur hver dag. Og spiller fotball og håndball. Dette syntes jeg er gøy og har derfor ingen problemer med motivajsonen. Og det er det du må jobbe med!!!

MOTIVASJON!!

Lenke til kommentar

Jo. Det er karbohydrater du skal være moderat med om du skal ta av deg vekt.

FEIL!!! I følge undersøkelser får man nok proteiner i det daglige kostholdet, selv om man har en hard treningsøkt. "Men, ..." vil nok noen si da. Igjen kommer man da tilbake til placeboeffekten (for all del, dersom denne gir sin 20% ytelsesforbedring så er det jo verdt det). Genrellt så kan man spise det meste dersom man er en ung person med normal forbrening. Trening gjør underverker.

Uansett... For å komme i (enda bedre?) form, så kan man gjøre som meg; bli med som forsøkskanin på idrettshøyskolen. Man får gratis trening, personlig trener og man får PENGER for det. Har blitt med på et program nå som vil måle best mulig resultat på kortest mulig tid. Noe for trådstarter?

Lenke til kommentar

Jo. Det er karbohydrater du skal være moderat med om du skal ta av deg vekt.

FEIL!!! I følge undersøkelser får man nok proteiner i det daglige kostholdet, selv om man har en hard treningsøkt. "Men, ..." vil nok noen si da. Igjen kommer man da tilbake til placeboeffekten (for all del, dersom denne gir sin 20% ytelsesforbedring så er det jo verdt det). Genrellt så kan man spise det meste dersom man er en ung person med normal forbrening. Trening gjør underverker.

Uansett... For å komme i (enda bedre?) form, så kan man gjøre som meg; bli med som forsøkskanin på idrettshøyskolen. Man får gratis trening, personlig trener og man får PENGER for det. Har blitt med på et program nå som vil måle best mulig resultat på kortest mulig tid. Noe for trådstarter?

I følge undersøkelser, så er det mye mulig. Alt mulig piss kommer frem i undersøkelser. Jeg stoler mer på meg selv enn på undersøkelser, og all min erfaring sier at et proteintilskudd er knall.

Dessuten kan ikke proteiner brytes ned til triglyseriner slik karbohydrater kan, mener jeg nokså bestemt å huske.

bfisk

Lenke til kommentar

Enkel styrke for "nerder" :p

Om du har bjelker i taket, trekk en stang mellom dem, så har du et ypperlig apparat til korte økter mellom "nerdinga" på forumet.

Sleng på noen ryggøvelser, sit-ups og push-ups, kjøp noen lette manualer, så har du i hvert fall nok til å holde det i grei form, men den beste treninga for å holde seg i grei form, er, som tidligere nevnt, å droppe bussen, gå i trapper, etc.

Edit v1.0: Typo

Edit v1.1: Geir_er_1337: Javel, minn meg på å le av deg når du dør av hjerteatakk eller når du får diabetes type 2 :no:

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...