Gå til innhold

Savner du den gamle Start-menyen?

Anbefalte innlegg

Kjører MAC, men har et par Windowsmaskiner og i tillegg kjører jeg Windows 10 via Parallels Desktop virituelt under MAC. Da kan jeg bytte mellom fullskjerm Windows 10 og MAC. Eller kjøre Windows 10 programmer sømløst som vinduer i MAC OS X.

Jeg har bestandig syntes denne vindus-wrappinga fra Parallels høres ganske så genial ut. Det håper jeg brer om seg.

Det blir i en enklere oppgave til sammenlikning, men Microsoft har i alle fall fått inn RT-baserte applikasjoner i vinduer på den NT-baserte desktoppen, så da antar jeg at Android-apper er neste steg... :p 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår hvordan MS mener jeg skal bruke startmenyen, akkurat som jeg forstår hvordan de mener man skal bruke den idiotiske startskjermen i win8

OK. Så lenge du forstår tanken, så er det jo greit. :)

, men det betyr ikke at det passer for meg. Jeg har mye jeg heller skulle hatt i venstre del av startskjermen, hos meg er den jo sågar ikke full engang, masse tomrom.

Settings -> Personalization -> Start -> Choose which folders appear on Start

... gir deg flere muligheter hvis du savner noe. Regner også med at du vet du kan endre størrelsen på startmenyen.

Og hvis ikke det er nok så er vel disse unødvendige startmeny-alternativene noe som kan vurderes.

EDIT: WaT

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Og hvis ikke det er nok så er vel disse unødvendige startmeny-alternativene noe som kan vurderes.

Alle programmer kan høyreklikkes og legges til startmenyen i Windows 10, mapper også. En har 3 størrelser på flaka/ikonene å velge i mellom og en kan dra de og plassere de akkurat der en vil ha dem. Selvsagt kan en fjerne det en ikke vil ha der, alt ved å høyreklikke på de.

Lenke til kommentar

Alle programmer kan høyreklikkes og legges til startmenyen i Windows 10, mapper også. En har 3 størrelser på flaka/ikonene å velge i mellom og en kan dra de og plassere de akkurat der en vil ha dem. Selvsagt kan en fjerne det en ikke vil ha der, alt ved å høyreklikke på de.

Ikke på den venstre delen, såvidt meg bekjent, der har man bare noen presatte valg som er mer eller mindre treffende, og endring av størrelsen er jo greit nok, men om den høyre delen er passe stor er det tomrom på den venstre delen.

AtW

Lenke til kommentar

Det er egentlig litt komisk nå andre folk lager noe bedre enn de som egentlig har lagd produktet, hvorfor i helvete svarte faen kunne ikke start menyen til nød vert som i w7?

Den aller beste start menyen er den klassiske du fikk med xp og vista, skjønner ikke hvorfor den ikke kunne være med over til w7, har savna den mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som windows 7-bruker. Går heller ned til xp enn opp. Er det mulig å fjerne hele driten som skal erstatte desktop? Den som bare egner seg på mobil?

Du har misforstått helt. Windows 10 har mer eller mindre akkurat den samme desktoppen som Windows 7. Ingen erstatning av desktop what-so-ever. Startmenyen er riktig nok anderledes, men den er laget for desktop-bruk, ikke mobil/tablet-bruk. Det er fint lite å fjerne som bare egner seg på mobil. 

Det som bare egnet seg for mobil i Windows 8 var først og fremst startsiden. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Som windows 7-bruker. Går heller ned til xp enn opp. Er det mulig å fjerne hele driten som skal erstatte desktop? Den som bare egner seg på mobil?

Du har misforstått helt. Windows 10 har mer eller mindre akkurat den samme desktoppen som Windows 7. Ingen erstatning av desktop what-so-ever. Startmenyen er riktig nok anderledes, men den er laget for desktop-bruk, ikke mobil/tablet-bruk. Det er fint lite å fjerne som bare egner seg på mobil.

Det som bare egnet seg for mobil i Windows 8 var først og fremst startsiden.

Men det er den starskjermen jeg ikke vil ha der. Når jeg trykker på win+d skal jeg komme til desktop. Når jeg trykker en gang til,skal jeg komme til win 7 startmenyen. Ikke den forbaskede nye startskjermen fylt med apper og annet skvæl.
Lenke til kommentar

Du har misforstått helt. Windows 10 har mer eller mindre akkurat den samme desktoppen som Windows 7. 

Men det er den starskjermen jeg ikke vil ha der. Når jeg trykker på win+d skal jeg komme til desktop. Når jeg trykker en gang til,skal jeg komme til win 7 startmenyen. Ikke den forbaskede nye startskjermen fylt med apper og annet skvæl.

Men hør etter da mann. Hvis du absolutt vil så er det mulig å få fram den forbaskede gamle Windows 8 startskjermen med apper og annet skvæl gjennom å endre ei innstilling. Men normal oppførsel er at du er på desktop, akkurat som i Windows 7. Win+D tar deg til desktop, og når du trykker en gang til kommer du tilbake til programmet du var i. Akkurat som i Windows 7. Trykker du bare på Win-tasten, så får du opp startmenyen, ikke den forbaskede gamle Windows 8 startskjermen. Dette er Windows 10. Ikke Windows 8. 

Det er apper/tiles på startmenyen i Windows 10. De kan du ta bort med å høyreklikke. Da blir det seende omtrent slik ut: 

windows-10-single-column-Start-menu-fina

...Vent litt. Blir jeg trollet nå? 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...