Snylter Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Hei! I Japan fant jeg en bil jeg har lyst på, veldig lyst på. Det er en europeisk bil som har begynt å bli svært sjelden her i Europa.. Det er noen utfordringer jeg må finne ut av, det ene er om bilen kan registreres sånn helt uten videre her i Norge.. (Bilen er fra 60-tallet) Det andre er å finne ut av hvem eieren i Japan er, og hvordan man får kontakt med denne og da kunne kommunisere med vedkommende (trolig på Japansk..) Noen som har triks for å hjelpe meg på vei? Bilen befinner seg i en by noen mil fra Hiroshima. Lenke til kommentar
Du veit ikkje ka du snakka om Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Jeg ser at du bevisst har latt være å inkludere merke og modell? Hvorfor det? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. august 2015 Forfatter Del Skrevet 13. august 2015 Jeg ser at du bevisst har latt være å inkludere merke og modell? Hvorfor det? Merke og modell er ikke relevant for andre enn meg pr nå. Delen med om bilen er registrerbar i Norge klarer jeg å finne ut av selv, jeg kjenner noen som trolig kan hjelpe meg i importørsystemet der.. Problemet er altså kommunikasjonen og informasjonsinnhenting i Japan. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Om det blir problemer med å importere den som vanlig bruktbil kan du prøve å importere den som bevaringverdig. Som bevaringverdig er det veldig strengt hva du kan gjøre med bilen, f.eks endringer av støtfanger, utseende osv. http://lovdata.no/forskrift/1994-10-04-918/§1-9 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Det er vel firmaer i Japan som tar seg av slikt? Meglere? Lenke til kommentar
Du veit ikkje ka du snakka om Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Jeg ser at du bevisst har latt være å inkludere merke og modell? Hvorfor det? Problemet er altså kommunikasjonen og informasjonsinnhenting i Japan. Går det an å skrive ned reg. nr, for å så ringe til vegvesenet i Japan for å spørre hvem som eier den? Er det lov å spørre hva slags bil dette er, uansett? Jeg er litt nysgjerrig. Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 (endret) Er bilen høyrestyrt for det japanske markedet, eller er den venstrestyrt og har vært importert fra europa tidligere? Endret 13. august 2015 av Iceman22 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 japanauto.no driver vel med import derifra, kanskje høre med dem? Lenke til kommentar
joka Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 stikk innom / kontakt et universitet, jeg tror det er stor sannsynlighet for at der er noen japanske studenter (som også prater engelsk). de fleste? studenter er vel interessert i å tjene noen kroner Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. august 2015 Forfatter Del Skrevet 14. august 2015 Om det blir problemer med å importere den som vanlig bruktbil kan du prøve å importere den som bevaringverdig. Som bevaringverdig er det veldig strengt hva du kan gjøre med bilen, f.eks endringer av støtfanger, utseende osv. http://lovdata.no/forskrift/1994-10-04-918/§1-9 Det er en bevaringsverdig bil, og å endre utseende på den vil være svært uaktuelt.. Jeg kjenner til de aktuelle reglene, men ønsker allikevel å importere den som veteranbil på ordinært vis dersom det lar seg gjøre uten alt for mye problemer. Går det an å skrive ned reg. nr, for å så ringe til vegvesenet i Japan for å spørre hvem som eier den? Er det lov å spørre hva slags bil dette er, uansett? Jeg er litt nysgjerrig. Her kommer vi til essensen i utfordringen min, jeg kjenner rett og slett ikke til hvordan registrering av biler fungerer i Japan, er det et nasjonalt register, eller et lokalt? Det eneste jeg er helt trygg på er at de ikke snakker godt nok engelsk til at det er mulig å kommunisere med de.. (Japser snakker generelt tilnærmet null engelsk.) Det er lov å spørre om hva slags bil det er, men det vil jeg ikke si noe om på nåværende tidspunkt. Er bilen høyrestyrt for det japanske markedet, eller er den venstrestyrt og har vært importert fra europa tidligere? Det er en europeisk bilmodell, det aktuelle eksemplaret er venstrestyrt. Hovedlampene er laget for venstrekjøring, men disse kan byttes med tilsvarende europeiske. japanauto.no driver vel med import derifra, kanskje høre med dem? Takk, tenker jeg skal forsøke å kontakte de! Lenke til kommentar
Du veit ikkje ka du snakka om Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 (endret) Kommer du til å oppdatere oss fortløpende, Snylter? Endret 15. august 2015 av Du veit ikkje ka du snakka om Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå