Studenten! Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Hei, Jeg forstår ikke helt hvorfor folk som jobber i staten skal trekkes 36 prosent i skatt, og i tillegg er det obligatorisk trekk på to prosent for statens pensjonskasse. Det fører jo til at jeg som jobber i staten må gi fra meg to prosent ekstra av min inntekt, mens bekjente som jobber privat kun skal skatte de 36 prosentene. Hvilke fordeler har man mtp pensjon når man jobber i staten? Altså de som jobber privat får jo også pensjon selv om de ikke betaler inn ekstra til en pensjonskasse? For statens medarbeidere da ekstra i pensjon når den tid kommer? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Ja, man får pensjon fra SPK i tillegg til den ordinære pensjonen. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Pensjonen man (for tiden) har i SPK gruser den private til de grader (med unntak av toppledere i statseide selskaper). Statlig ansatte har fortsatt ytelsesbasert pensjon, og den er veeeldig bra. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Med mindre du er 50+ så ville jeg ikke regnet med at den samme ordningen eksisterer når du pensjonerer deg. Regn med en hybridordning eller fullstending konvertering til innskuddsbasert når du går av med pensjon. 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Pensjonen man (for tiden) har i SPK gruser den private til de grader (med unntak av toppledere i statseide selskaper). Statlig ansatte har fortsatt ytelsesbasert pensjon, og den er veeeldig bra. Og at offentlig tjenestepensjon er en gullpensjon er myte. Offentlige lønner sine ansatte mindre enn private jevnt over, derfor bruker man god tjenestepensjonsordning som et salgargument. Tidligere var det slik at alle hadde rett på 66% av lønnen sin hvis de hadde full opptjeneing. Etter siste reformen innen alderspensjon, der man innførte levealderjustering og forholdstall, er det kun de som er født i 1958 eller senere som er garantert 66% av lønnen sin i tjenestepensjonsordning. Forholdstallene fastsettes endelig for et årskull det året årskullet blir 61. Altså vil de som er født i 2000 få sitt endelige forholdstall i 2061. NAV publiserer derimot prognoser. For at en som er født i 2001 skal bli garantert 66% av lønnen sin i tjenestepensjon må han i følge de foreløpige forholdstallene arbeide helt frem til 74 år. En som blir født i år må jobbe frem til 74,5 år. 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Hei, Jeg forstår ikke helt hvorfor folk som jobber i staten skal trekkes 36 prosent i skatt, og i tillegg er det obligatorisk trekk på to prosent for statens pensjonskasse. Det fører jo til at jeg som jobber i staten må gi fra meg to prosent ekstra av min inntekt, mens bekjente som jobber privat kun skal skatte de 36 prosentene. Hvilke fordeler har man mtp pensjon når man jobber i staten? Altså de som jobber privat får jo også pensjon selv om de ikke betaler inn ekstra til en pensjonskasse? For statens medarbeidere da ekstra i pensjon når den tid kommer? Staten sin pensjon er ytelsesbasert og ikke innskuddsbasert. Det betyr at alle født i 58 og tidligere er garantert 66% av lønnen i pensjon ved 67år. For de som er født i 59 eller senere må man se på forholdstallene. De fastsettes først når årskullet blir 61 år, men NAV lager prognoser som man kan se på. De som er født i f.eks. 2000 og som vil få full opptjeningsrett i staten, må jobbe til de er 74 år for å få 66% av lønnen sin i pensjon. Det er en forhandling om revurdering av avtaleverket, så det kan godt skje at 2016 kan bli et pensjonsslag. Slik ordningen er i dag er den ikke tilpasset den nye alderspensjonen. 1 Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Logg deg på NAV.NO og klikk inn på pensjon siden. Der viser NAV hvor mye pensjon du har betalt i skatt. Pensjon er dine egne penger uansett. Staten bare sparer det for deg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 (Folketrygd)Pensjon er alle andres penger. Pengene du betaler inn i 2015 blir brukt i 2015, de sitter ikke på konto og venter på at du skal bli pensjonist. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Det fører jo til at jeg som jobber i staten må gi fra meg to prosent ekstra av min inntekt, mens bekjente som jobber privat kun skal skatte de 36 prosentene. 1: De to prosentene er ikke skatt. 2: De aller fleste ansatte i privat sektor får også satt av (minst) 2% av lønna til pensjon (OTP-obligatorisk tjenestepensjon), men det trekket vises muligens ikke på lønnsslippen.(?) Altså, det er jo en viss forskjell om det blir satt av 2% (eller mer...) "i tillegg til" den lønna man skal ha, eller om det blir trukket 2% av den avtalte lønna -her er det muligens en forskjell på offentlig og privat sektor, og noe man må tenke over om man skal sammenligne lønn? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 (endret) Hei, Jeg forstår ikke helt hvorfor folk som jobber i staten skal trekkes 36 prosent i skatt, og i tillegg er det obligatorisk trekk på to prosent for statens pensjonskasse. Det fører jo til at jeg som jobber i staten må gi fra meg to prosent ekstra av min inntekt, mens bekjente som jobber privat kun skal skatte de 36 prosentene. Hvilke fordeler har man mtp pensjon når man jobber i staten? Altså de som jobber privat får jo også pensjon selv om de ikke betaler inn ekstra til en pensjonskasse? For statens medarbeidere da ekstra i pensjon når den tid kommer? Jo vi betaler inn alle til pensjonen, så hva er 2% av 500000? Går du konk? Poenget er ikke klag, du vil få glede av dem når din tid kommer Endret 18. august 2015 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå