Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Dårlig oppløsning på stasjonær PC og blinkende farger

Anbefalte innlegg

Sjekket gjennom hele device manager og alle tilhørende enhetene der, ingen av de har gule utropstegn.

Skjermen fungerte normalt på den forrige stasjonære PCen som jeg hadde. Her er bildene av den. Fulgte guiden til Bios men UEFI Firmware Settings er ikke der. Merker ogsaa at den nye PCen er veldig treig, mye treigere enn den forrige stasjonaere PCen som ogsaa var i7. Vet ikke helt hva det kan skyldes, den burde vaere minst like kjapp hvis ikke kjappere enn den forrige. Mener at den var kjappere foerste gang jeg kjoerte den, men jeg proevde aa resette windows etter aa ha installert norton antivirus for aa se om UEFI Firmware Settings valget kom opp uten hell, men den burde vel ikke bli treigere av det. Vet ikke om tregheten og skjermopploesningen henger sammen.r73t4j.jpg 16la1yt.jpg dmfnut.jpg

Endret av NearUchiha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at bildene fra post#21 er fra den gamle maskinen - en Acer.

Link i post#1 - den nye maskinen - er en Lenovo.

-

Hvorfor byttet du egentlig maskin? Og har du fortsatt den gamle og den fungerer? Grunnen til at jeg spør er jo at den gamle maskinen har akkurat samme prosessor og mengde RAM. Ser ikke helt poenget i byttet ditt. Den nye har litt bedre GPU, men det er rimelig dårlig uansett.

Hvis jeg skal få lov til å tenke litt fritt her .. Hvis du fortsatt har den gamle maskinen som du viser på bildet (Aspire) så hadde jeg gjort følgende:

Hevet kjøpet mot Elkjøp på Lenovo-maskinen

Plukket ut hovedkort, CPU, RAM og HDD fra gammel maskin.

Kjøpt et kurrant kabinett, strømforsyning og SSD og gjerne en OK CPU kjøler.

Bygd opp en maskin basert på disse delene og re-installert windows på SSD.

Dette ville kostet deg rundt 3000,-

Kjøp en OK skjerm i tillegg, kanskje 1500,-

Med tanke på at du har brukt 8500,- på en ny maskin har du jo nå flere tusen igjen av disse. Du har faktisk råd til en skikkelig GPU i tillegg, hvis du benytter deg av delene fra Acer maskina.

Kan jeg spørre om hvorfor du har kjøpt en ny maskin, når den gamle har mer eller mindre de samme specs'a?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Den gamle Acer maskinen har fått virus, også leste jeg at GTX 745 var et "fast middle-class" kort, har dessverre ikke råd til noe dyrere enn det, 8500 kr er egentlig litt mer enn det jeg har råd til også, men det går greit hvis det kan spille spill som Fallout NV, Fallout 3 og Skyrim og forhåpentligvis Fallout 4 også på medium settings og samtidig spille av annet multimedia greit. Har dere noen erfaringer om disse spilla med de specsa som Lenovo maskinen har? Har null peiling på bygging av PCer, men jeg kan høre litt med en som kanskje vet noe om åssen man bygger PCer og få kjøpt en bedre skjerm. :)

Lenke til kommentar

Det Kyrre mener er jo at det er for galt at du har brukt 8.500 kroner på ny pc når din gamle pc er nokså nøyaktig like kraftig som din nye og du i stedet kunne fått hjelp til å fjernet virus, og kanskje en liten oppgradering på din gamle til bare et par tusen kroner om du ønsket det.

Lenke til kommentar

Virus? Du kjøper ikke ny maskin av den grunn.

I og med at du ikke retter på meg så antar jeg at jeg har rett? Du sitter nå på to stykk socket 1150 i7 prosessorer.

Da kan jeg ikke annet enn å anbefale på det sterkeste det jeg skriver. Få hjelp til å bygge opp en ny maskin delvis basert på delene fra den gamle maskinen og delvis nye deler. Du vil få en bedre maskin, et skikkelig skjermkort, SSD og ny skjerm for mindre enn 8500,-.

Du må da heve kjøpet med Elkjøp og få pengene igjen først.

Lenke til kommentar

Ingen av skjermkortene du har vil kunne drive noen av spillene du nevner heller (spesielt bra) - du må ha mer GPU kraft.

Edit: Hvis dette er noe du kunne tenke deg å prøve (jeg vil garantere du blir fornøyd hvis du gjør det) så kan vi hjelpe deg med å velge deler.

Fremgangsmåten må da bli:

1. Forsikre deg om at du kan heve kjøpet mot Elkjøp og at du får pengene igjen.

2. Ta et detaljert bilde av innmaten i Acer maskina, så vi kan se om det er noe ukurrante løsninger på HK.

3. Vi velger ut deler for deg - du får en bedre maskin for enb billigere penge og ny skjerm

4. Du får hjelp til å montere og re-installere windows. Det ser jo ut som du har en 8.1 lisens der.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg fått hevet kjøpet på elkjøp og fått pengene tilbake. :D Hvilken av skruene skal jeg skru på for å få åpnet Acer maskina? Har skrudd ut alle de svarte skruene men har ikke våget meg på de to grå skruene, er det bare å skru ut alle skruene på baksiden for å åpne den og få sett på innmaten eller er det noe mer avanserte verktøy som må til? Det er også en "Read the Warranty Conditions before breaking this seal!" lapp på den venstre delen som kan åpnes så jeg er litt usikker på å åpne den.

Endret av NearUchiha
Lenke til kommentar

Ja ...

Du har jo en utfordring ifm skjermkort. Du trenger lav-profil og single-slot.

Det finnes ikke akkurat mange av dem.

Jeg klarer ikke helt å se om det er standard ITX HK. Klarer du lese av noe informasjon om hovedkortet?

Sånn umiddelbart så vil jeg si:

Hvis hovedkortet passer på skruefestene til et standard kabinett (og har standard header for strøm) så kjøper du:

- Kabinett

- Stømforsyning

- Skjermkort

- Ny monitor (den du har er vel klar for dynga)

- SSD

Optisk drev, I/O-shield, harddisk, hovedkort, RAM og CPU/m kjøler kan du flytte. Resten er egentlig skrot.

Men du må skru fra hverandre mer så vi får sett alle strømtilkoblinger på hovedkortet, at det ikke er noe ukurrante greier.

Og så må du/vi finne ut av om hovedkortet vil passe i et standard kabinett.

Hvis og når alt er på plass så kan vi snakke om (skikkelig og korrekt) re-install av windows

Edit: Legger opp et forløpig utkast.

http://www.prisjakt.no/list.php?l=204830&view=m

Du får så sykt mye mer for penga ved å gjøre det slik som dette. Godt du fikk retunert den andre :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hk har to utvidelsesspor, så det er ikke et ITX kort. Men det er samtidig mindre enn et micro ATX. Så forhåpentlig passer det i et (micro)ATX kabinett. Ser ut som det har standard 4-pin cpu strøm. Blir interessant å se om det har vanlig ATX strømkontakt for resten av strømmen.

Lenke til kommentar

Beklager for dårlig bilde. ^^" Info på hovedkortet: Model 9DDW166S061H, Mfg Date: 2014/02/04, vet ikke helt åssen jeg får opp den øverste delen på hovedkortet så jeg får lest resten, prøvde å skru av de to øverste skruene til den, men den ble ikke noe løsere, så jeg er redd for å ødelegge noe hvis jeg prøver å løsne noe mer på den/tvinge den opp.

Endret av NearUchiha
Lenke til kommentar

Sikker på at det ikke var det optiske drevet da?

Ang demontering: begynn med å få vekk DVD-rom, den er nok skrudd fast i branketten den står i. Så kan du dra den ut fremover. Du kan også skru ut skjermkortet (pass på å ikke ødelegge låsen på PCIE sporet). La RAM og CPU/CPU-kjøler være.

Du kan også ta ut kabler fra hovedkort og DVD. Når du får vekk DVD så kommer du vel til harddisken din. Her kan du også ta ut kablene.

Ikke dra og slit i noe. Hovedkortet sitter skrudd fast med flere skruer (hos meg er det 10 - sikkert noen færre hos deg) men alt skal bli helt løst og fint når det er gjort riktig.

Komponenter du tar ut får du legge forsiktig fra deg en plass de kan ligge i fred og hvor de ikke utsettes for masse støv eller vann o.l. Helst skal de ligge i såkalte antistatiske poser, men det går fint å droppe dette så lenge man er forsiktig.

Du kan gjerne lade deg selv ut ved å ta på noe metall (kabinettet f.eks) mens du skrur. Forsiktig nå, siden du ikke helt vet hva du gjør.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å demontere noe for å finne ut hva du har. Installer dette: http://www.hwinfo.com/download.php

Håper det hjelper :w00t:

Maskinen til TS er visstnok ubrukelig pga virus.

Han kjøpte ny maskin som viste seg å være helt lik (samme cpu).

Retunerte den nye og skal nå forsøke å oppgradere den gamle for å få mest mulig bang-for-the-buck

Krever ny re-install av windows, fortrinnsvis på SSD.

Ikke hjelp hvis du ikke leser :p

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...