Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Dårlig oppløsning på stasjonær PC og blinkende farger

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Jeg kjøpte en stasjonær PC for noen dager siden og det er to problemer med den.

Den ene er blinkende farger når den øverste delen av den stasjonære PCen der PC skjermen kobles til, det blinker rød...grønn...blå...hvit...svart igjen og igjen.

Har sjekket at den er koblet godt til både på den stasjonære PCen og PC skjermen, kjøpte akkurat en ny kabel til mellom PC skjermen og den stasjonære PCen også for å være sikker, men den får ikke noe signal (?) og isteden bare blinker i forskjellige farger.

Det er enda en del litt lenger nede på den stasjonære PCen som jeg prøvde å koble til PC skjermen, da fikk den signal men da er oppløsningen på skrivebordet for usynkronisert og ubrukelig, som om skrivebordet er for stor til skjermen og alt er forstørra på en måte.

Vet ikke helt om den må returneres, sendes til reparasjon eller hva som kan fikse dette.

Ser også at den har mulighet for HDMI tilkobling ved siden av både den nederste delen der PC skjermen kobles til og den øverste, men den PC skjermen som jeg har har ikke mulighet for HDMI tilkobling. Vet ikke om det kunne ha hjulpet noe?

PC og spesifikasjoner: http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/LE90B80044MT/lenovo-h30-50-stasjonar-pc#tab-more-info

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, den ser sånn ut. :) Jeg kjøpte den på elkjop.no og henta den i Buskerud, Kongsberg. Er den øverste delen der PC skjermen plugges til ødelagt og at det er derfor skjermen blinker i forskjellige farger når den er kobla til, eller er det bare å ignorere det og skifte til HDMI istedenfor? Den øverste delen der PC skjermen kobles til fungerte greit på den forrige stasjonære PCen som jeg hadde, men jeg prøvde å koble til og fra med den ødelagte PC skjerm kabelen på den nye stasjonære PCen og vet ikke om det kanskje kan ha ødelagt noe på den øverste delen der PC skjermen kobles til ved å ikke være koblet godt nok til el.

Lenke til kommentar

Problemet her er neppe driveren til skjermkortet i pc. Det ville jo være helt usansynlig at ikke maskinen var rett installert med alle drivere hvis den kom med os ferdig installert.

Problemet ditt er med skjermen eller kabelen. Forstår du bruker vga kabel. Videre sier du at skjermen din vises, i enhetsbehandlinga antar jeg, som "Generisk ikke-PnP-skjerm". "Ikke PNP" betyr "ikke plug and play", dvs at pc-en din ikke lykkes med å kommunisere med skjermen. Det betyr at pc-en din ikke aner hvilken skjerm du har og mest sansynlig heller ikke aner hvilken oppløsning og hvilket format skjermen har.

Du har altså VGA og DVI inngang på skjermen din? Du kunne prøvd med overgang i pc-en fra HDMI til DVI, så DVI kabel til skjermen din. Du kan også prøve å laste ned driver til skjermen din og installere den og se om pc-en din da skjønner hvilken skjerm du har og du kan velge rett oppløsning. Hva er modellnummeret til skjermen din?

Edit: Hvilket os har du?

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Har en Fujitsu Siemens skjerm med bare en inngang til VGA kabelen og en til strøm. Fikk tatt to bilder til siden jeg ikke har så god greie på sånt, begge tatt på baksiden av PC skjermen. 2070uit.jpg tv08.jpg Har Windows 8.1. Prøvde også å gå inn på bios, men jeg har ikke den menyen av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Din skjerm støttes kun av xp og Vista. Det er ikke noen driver som kan lastes ned fra Fujitsu sine sider, det står at driver er inkludert i os, og da kun xp og Vista som sagt. Siden skjermen kun har vga så er jeg tilbøyelig til å konkludere med at den ikk er er kompatibel med din pc og ditt os.

Forøvrig har skjermen ei oppløsning på 1680x1050.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe .. kongeskjerm. Kun vga og ingen drivere. Den har du hatt lenge :)

Kjøp en 1080p .. koster ikke mye og nesten alt vil være en upgrade fra det der

Enig med Kyrre, den skjermen har nok levd sin levetid, i allefall når du har ganske ny pc du har bruk for skjerm til.

Lenke til kommentar

Har flere skjerme jeg på vga til dvi som det står "Generic pnp monitor, men heter hyunday image guest v773.

Og den + de andre funker på win 10.

Men trådstarters skjerm er "Generisk ikke-PnP skjerm". Se innlegg #8 fra trådstarter.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Jepp så det, så jeg tror du har rett. Men kan du få ikke pnp skjerm om driverne ikke er installert. Han har 2 gpu i7 og nvidia.

Den skjermen jeg sa om er veldig gammel.

Det er jo litt rart det med Generisk ikke pnp skjerm. Det kan jo være at det er noe feil med skjermen og. Jeg har heller ikke vært ute for noe sånt før.

Til TS: Når virket skjermen sist, og på hvilken pc, hvilket os?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...