Gå til innhold

Ditt syn på nyhetsjournalist

Anbefalte innlegg

Hei, 

Hvordan er ditt syn på en nyhetsjournalistikk som jobber på tv?

Ser du på denne personen som "viktig". Det jeg mener er at synes du personen har en viktig rolle i samfunnet eller en mindre viktig en? 

Ser du "opp" til dem eller "ned"? 

Ville du sammenlignet dem med advokat og leger osv. ? 

Ønsker oppriktige og ærlige svar. 

Takk på forhånd

Endret av FutureTalkshowHost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved introduksjon av ny nyhetsanker: Håper på godt arbeid, balanse, nyanser der de både 1: finnes og 2: er vesentlig for forståelse av storyen. Vedkommende bør være mer en formidler enn en kritiker, og bør være fortrolig med stoffet som presenteres.

Etterhvert: Vurderes på prestasjon ift. ovennevnte. Ser ikke opp eller ned, men har enten tillit eller mistillit til vedkommende. Ved tillit beholdes jeg som seer, ved mistillit sjekker jeg andre kanaler. Alternativt kan det være vedkommende ikke utmerker seg noen vei, og blir borte i mengden.

Utegående reporter: Vurderes på prestasjon. Bør være fortrolig med storyen, formidle den på en troverdig måte. Bør fremstå som trygg og solid (noen stotrer i overkant mye og virker famlende). God presentasjonsteknikk, stemmebruk, og fokusert fremtoning bidrar til å gi tillit.

Lenke til kommentar

Mitt syn er at journalister generelt heller altfor mye til venstre for å kunne gi et balansert og nyansert nyhetsbilde.

Visste du at når man lager falske nyhettsaker i forskningsøyemed, som er så objektiv formulert som mulig, så synes "høyrefolk" den er venstrevridd, og "venstrefolk" at den er høyrevridd?

AtW

Lenke til kommentar

Dessverre har jeg lite respekt igjen for journalister generelt. Jeg har sett altfor mye dårlig journalistikk, og etter hvert har jeg fått inntrykket av at dårlig journalistikk er regelen snarere enn unntaket.

Det er klart journalister gjør mye viktig og setter søkelyset på mye viktig i samfunnet, men samtidig villeder de befolkningen. Man får som regel bare et svært smalt bilde av saken. Ofte er det mye feilopplysninger også.

Jeg vet ikke om det fantes noe slik som journalistisk integritet i tidligere tider, men nå virker det som det mangler totalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt syn er at journalister generelt heller altfor mye til venstre for å kunne gi et balansert og nyansert nyhetsbilde.

Det er positivt.

Det må være det dummeste jeg har hørt hele dagen!

Du tilhører frepperne tenker jeg.

Hvor jeg er politisk er faktisk irrelevant. Det eneste som betyr noe er at journalistene formidler nyheter, hendelser og politiske spørsmål på en balansert måte. At folk ikke ser det er i mine øyne skremmende.

Hvordan blir samfunnsdebatten dersom man har et politisk vridd media? Er demokratiet tjent med en slik situasjon?

For å vri litt på det - hadde du synes det var like ok dersom media hadde vært ekstremt høyrevennlig? 

Spørsmålet handler ikke om høyre eller venstre - det handler om objektivitet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...