Gå til innhold

"Meteor storm"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var ute i hele natt for å forsøke å ta bilder av det samme, og jeg vil nok si at de helhetsmessig ikke ikke er like bra som det du har tatt her, så dette er slett ikke dårlig! :)

Det forferdelige er at mens jeg sto der, for det en ildkule av dimensjoner over himmelen, men dessverre i en annen retning enn kameraet pekte. Hvordan tror du muligheten er ttil natten? er det bryet verdt å holde seg oppe?

Lenke til kommentar

Det er store muligheter i natt også ja. Den varer i omtrent 3 dager, hvor natten som var var "høydepunktet", men det blir absolutt aktivitet i natt også ja.

Så også en gigantisk ildkule i natt, varte i mage sekunder og bokstavelig talt lyste opp himmelen og mer til, men kameraet mitt var dessverre rettet like utenfor... :'(

Lenke til kommentar

Det er store muligheter i natt også ja. Den varer i omtrent 3 dager, hvor natten som var var "høydepunktet", men det blir absolutt aktivitet i natt også ja.

Så også en gigantisk ildkule i natt, varte i mage sekunder og bokstavelig talt lyste opp himmelen og mer til, men kameraet mitt var dessverre rettet like utenfor... :'(

Takk for informasjonen. Da blir det et nytt forsøk i natt :)

Lenke til kommentar

Hadde du noe flaks i natt? :)

Var ute noen timer selv, og det var en del aktivitet, dog vesentlig lavere enn i går.

Ja, jeg var ute i natt, men som du sier, mindre aktivitet. Har ikke sett gjennom bildene ennå. Måtte endre taktikk. Satte kameraet på 20s og knipset kontinuerlig. Å prøve å reagere hver gang det dukket opp noe, gikk ikke. Denne type fotografering er nytt for meg, så jeg må prøve meg frem. Har fått med mye fly. Overraskende hvor stor flytrafikk det er i de øvre luftlag om natten.

Lenke til kommentar

Hehe ja, det er en del fly mange steder i landet - for ikke å nevne så mange satelitter også da... :)

Manuell "knipsing" av dette "motivet" er ikke tingen vil jeg si nei, det er over før du rekker å reagere, og stresser man med å reagere kjapt nok er det veldig fort å få kamerarystelser som ødelegger bildet uansett.

Jeg også gjør som deg her, setter lengre eksponering, og kontinuelige bilder. Har vel tarr omlag 1000-1200 bilder de siste 2 dagene.

Lenke til kommentar

Hehe ja, det er en del fly mange steder i landet - for ikke å nevne så mange satelitter også da... :)

Manuell "knipsing" av dette "motivet" er ikke tingen vil jeg si nei, det er over før du rekker å reagere, og stresser man med å reagere kjapt nok er det veldig fort å få kamerarystelser som ødelegger bildet uansett.

Jeg også gjør som deg her, setter lengre eksponering, og kontinuelige bilder. Har vel tarr omlag 1000-1200 bilder de siste 2 dagene.

Satelitter også, ja. det har jeg ikke tenkt på. De lyse stripene uten noe markant hale eller hode er antaglig satelitter, da? De ser jeg ikke med det blotte øye, som f. eks fly. det ble ikk mange meteorer igjen, nei :)

Lenke til kommentar

Alle "strekene" som ikke har forskjellig lysstyrke og farge er 99% sannsynelig satelitter ja. Fly kjennes godt igjen på de blinkende lysene. Fikk fanget alle 3 i løpet av gårsdagens natt, så satte de sammen så du lettere kan se forskjellen. Merk at ikke alle ekte meteor er like åpenbare som dette eksempelet.

post-13836-0-05660900-1439587555_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Alle "strekene" som ikke har forskjellig lysstyrke og farge er 99% sannsynelig satelitter ja. Fly kjennes godt igjen på de blinkende lysene. Fikk fanget alle 3 i løpet av gårsdagens natt, så satte de sammen så du lettere kan se forskjellen. Merk at ikke alle ekte meteor er like åpenbare som dette eksempelet.

Takk for lærerik informasjon. Nå blir det bare å følge med på meteorstormer frremover. Virkelig artig å få prøve noe nytt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...