DevN Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Har for tiden maskinen på døgnet rundt. Er ikke noen grunn, men blir rett og slett for stille f.eks. om natten med maskinen av. Og er så lat at jeg ikke gidder å vente på at den skal starte opp, har liksom det lett, slik at jeg bare kan hoppe på stolen når jeg skal bruke maskinen. Eneste tiden jeg slår den av, må da være når jeg drar bort for å overnatte andre steder, elns. Hvordan reagerer diverse hardware på å stå på hele døgnet? Er det noen betydelig mindre levetid på ting og tang hvis den står på i ett sett? //zalo Lenke til kommentar
CB87-Bergen Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Den hardwaren det går mest utover, er vel CPU og harddisk(er). Dette kommer vel også an på temperaturer... Det minker vel levetiden en del, men ikke for mye vil jeg tro. Du har sikkert fått ny pc innen den tid pcen takker for seg Lenke til kommentar
darker Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 er ikke no problem så lenge du ikke har overklokka noe veldig mye. Tenk på servere... Tror nok at Os'et ditt tryner lenge før noe annet Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Servere osv står jo på døgnet rundt. Tror ikke det skal være noe problem. Bare pass litt på temperaturer. Lenke til kommentar
Raz Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Ta f.eks på jobben min, der står alle utviklings pc'ene på konstant, også i ferier. Jeg tror faktisk at det sliter mer på hardware'n å holde på å slå den av og på ett par ganger i døgnet en å la den stå på hele tiden. Et lite tips er vel å ta en liten "vårrengjøring" inni pc'en og fjerne alt støv og smuss som har bygget seg opp det siste året... Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Har også pcen min på hele døgnet. Runder nå en uptime på 7 dager med windows xp...hadde 6 dager før det men da kom jeg borti strømknappen pcen er like rask og det er ingen problemer med den...Temp er helt ok så jeg tviler på at noe går galt. Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 heh. når jeg begynte å skrive, hadde ingen posta noen kommentarer.. Lenke til kommentar
gittela Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Har også pcen min på hele døgnet. Runder nå en uptime på 7 dager med windows xp...hadde 6 dager før det men da kom jeg borti strømknappen pcen er like rask og det er ingen problemer med den...Temp er helt ok så jeg tviler på at noe går galt. Oppetid 7 dager? *sukk* howard@kitty:~$ uptime 22:03:05 up 181 days :-D Lenke til kommentar
akzj0n Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Har også pcen min på hele døgnet. Runder nå en uptime på 7 dager med windows xp...hadde 6 dager før det men da kom jeg borti strømknappen pcen er like rask og det er ingen problemer med den...Temp er helt ok så jeg tviler på at noe går galt. Oppetid 7 dager? *sukk* howard@kitty:~$ uptime 22:03:05 up 181 days :-D Man kan ikke sammenligne med de stakkars windows gutta vet du Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Jeg også har minst en maskin på bestandig, dog ikke på soveværelset... :-) For å spare maskinen litt, bør du sette den opp slik at skjermen og harddisken skrues av etter en stund. Dette skrues på når det trengs automastisk likevel. Hvis man er borte i lengre perioder, så er det lurt å trekke ut kontaktene pga. fare ved lynnedslag og slikt. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Hehe, går nok mer med Windows Skal sjekke nå..med mindre jeg klarer å rive ut en kabel eller no under skrivebordet. Begynte ikke med sånn "idling" hele døgnet før for 2 uker siden så jeg har ikke fått sjekka helt enda =) Lenke til kommentar
durabit Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Det er sant. Windows har en tendens til å miste ytelse etter en stund. En av mine Windows-maskiner runder 18 dager nå. Jeg pleier normalt å gi den en reboot hver måned. Lenke til kommentar
TonyMontana Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Har også pcen min på hele døgnet. Runder nå en uptime på 7 dager med windows xp...hadde 6 dager før det men da kom jeg borti strømknappen pcen er like rask og det er ingen problemer med den...Temp er helt ok så jeg tviler på at noe går galt. Oppetid 7 dager? *sukk* howard@kitty:~$ uptime 22:03:05 up 181 days :-D Man kan ikke sammenligne med de stakkars windows gutta vet du Nei, men 7 dager er ikkje akurat så mykje å juble over da. Kan ikkje sei eg hoppa i taket da eg klarte 16 dager elns med win2K Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Som jeg akkurat skrev i "nabo-tråden": elektronikk har best av å stå på hele tiden. Lenke til kommentar
Ghostrider Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Jeg har opplevd problemer med disker som har stått på for lenge, og som ikke vil starte opp igjen etter reboot. På en OpenBSD server jeg hadde stående oppe i nesten 2 år uten reboot, var en av diskene død etter reboot. Sjekket litt rundt, og flere hevder at disker har godt av å bli slått av/på med jevne mellomrom. Skal se om ikke jeg kan finne linken. Heldigvis var det ikke ikke systemdisken, eller backupdisken, men bare /var/spool på den. Dersom du har maskinen på hele tiden, kan det være en ide og ta backup i ny og ne, Murphys lov slår gjerne til dagen før du har tenkt å ta backup off topic: WinRAR er genialt til å ta backup med kommandolinje, og alle filene du vil ta backup av listet i en vanlig tekstfil. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Sjekket litt rundt, og flere hevder at disker har godt av å bli slått av/på med jevne mellomrom. Skal se om ikke jeg kan finne linken. Jeg kan tenke meg det merker at mine disker ikke er så veldig kalde der de står. De må jo ha gått av å få kjøle seg ned en gang i blandt. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Har enda ikke opplevd noen treg het med windows... Får teste litt. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Går det ikke an å slå av diskene som ikke brukes ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Nei, det er slett ikke sikkert at ting har godt av å kjøle seg ned. Materialer utvider seg når de blir varme, og trekker seg sammen når de blir kalde. Dette stresser materialene, er bedre at de holder jevn temperatur. En svært vanlig feil før i tiden var at loddingene røk pga bevegelser i kretskortet pga temperatursving. Har selv jobbet med radio / TV service og reparert hundrevis av slike feil. Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Har også pcen min på hele døgnet. Runder nå en uptime på 7 dager med windows xp...hadde 6 dager før det men da kom jeg borti strømknappen pcen er like rask og det er ingen problemer med den...Temp er helt ok så jeg tviler på at noe går galt. Oppetid 7 dager? *sukk* howard@kitty:~$ uptime 22:03:05 up 181 days :-D Det synes det blir helt feil å sammenligne Windows med Unix/Linux. Spesielt siden mesteparten av *nix boksene står i ett kott og samler støv og uptime. De blir bare brukt gjennom en eller annen form for et shell. Og mesteparten av maskinene som kjører windows blir brukt "direkte" uten noen form for nettverk mellom. Skjønner? Og btw, jeg har hatt denne maskina på i 5 uker og noen dager nå... Og jeg kjører Windows :!: Og maskina er ikke særlig mye tregere av den grunn... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå