Gå til innhold

Hvordan selge aksjer?

Malmern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger enten en megler eller en bank som lar deg selge aksjer direkte. Så går du inn nettbanken (eller instruerer megleren) og setter en pris du ønsker deg og et antall du vil selge, og venter på at noen slår til. Etter noen dager kommer pengene på konto. Husk at det er 27% skatt på eventuell gevinst, denne skal enten forhåndsbetales i år eller etterbetales neste år. 

Lenke til kommentar

Du må nok flytte dem til en annen vps-konto ja

Har prøvd meg frem noen dager nå,

men finner ikke ut hvordan jeg overfører fra en VPS konto til en annen,

har lagd en ny VPS konto hos Nordea,

og når jeg logger inn på VPS.no og velger Nordea har jeg en ting som heter "Overføring",

men når jeg trykker på denne,

kommer en feilmelding opp:

"Du har ingen gyldig VPS konto hvor overføring kan gjennomføres."

Jeg tror problemet ligger i at kontoen jeg har fra før ikke har rettigheter til nettoverføring,

kontoen jeg har fra før er i "Agasti capital markets",

og når jeg logger inn på denne har jeg ikke valget om å trykke på "Overføring",

den er rett og slett ikke tilstede.

Så jeg må ha ett alternativ som ikke går via internett,

sannsynligvis må jeg ha ett eller annet skjema som må fylles ut,

noen anelse om hvor jeg får tak i ett slikt skjema?

Lenke til kommentar

Du må få tak i påloggingsinformasjon til investortjenester slik at du kan logge deg inn her for å se VPS-kontoen du har hos Agasti Capital Markets: http://www.vps.no/pub/

Når du er logget inn kan du flytte verdipapirene dine fra en VPS-konto til en annen. Alternativt kan du høre med Nordea om de har en overføringsfullmakt du kan fylle ut for å få flyttet aksjene dine. 

Lenke til kommentar

Du må få tak i påloggingsinformasjon til investortjenester slik at du kan logge deg inn her for å se VPS-kontoen du har hos Agasti Capital Markets: http://www.vps.no/pub/

Når du er logget inn kan du flytte verdipapirene dine fra en VPS-konto til en annen. Alternativt kan du høre med Nordea om de har en overføringsfullmakt du kan fylle ut for å få flyttet aksjene dine. 

Det er jo investortjenester jeg logger inn på,

men får kun tilgang til å overføre fra Nordea VPSen,

og ikke Agasti capital markets VPSen. Skal høre med Nordea og se om de har overføringsfullmakt. ^^

Edit: Aksjene jeg har er følgende:

Global Skipsholdning, Global Infrastruktur og Global Eiendom Utbetaling.

Har også fått ett tips om at aksjer som ikke er kjøpt på børsen,

ikke kan selges på børsen,

stemmer dette, og viss det stemmer,

hvordan går jeg da frem for å selge disse?

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Kontakt Nordea på  22 48 51 50, og forklar at du skal flytte aksjene fra VPS fra annen tilbyder til din VPS i Nordea. De kan da sende deg en fullmakt som du fyller ut og signerer, så tar de seg av flytteprosessen.

Når det gjelder salg av aksjer som ikke er notert på børsen, så bør de kunne svare deg på dette.

Endret av learntofly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...