Gå til innhold

Er psykiske lidelser en sykdom eller er dette onde ånder?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som nevnt i en annen tråd, men uten svar spør jeg igjen.

Er psykiatrisk sykdom en godtatt diagnose blandet de kristne? Jeg vet selv om et menneske som har slitt hele livet med psykiske problemer, men problemene hennes ble av menigheten og kristne venner avvist som psykisk lidelse, men påstått at hun var besatt av onde ånder. Så istedenfor hjelp fra helsevesenet. Ble det utallige ganger samlet sammen folk fra menigheten som skulle be og drive ut de onde åndene. Hun ble imidlertid ikke kvitt sine problemer så lenge hun levde.

Ja ha, sa de onde åndene noe, siden alle var overbevist om at de var der ?

Lenke til kommentar

Er psykiatrisk sykdom en godtatt diagnose blandet de kristne? Jeg vet selv om et menneske som har slitt hele livet med psykiske problemer, men problemene hennes ble av menigheten og kristne venner avvist som psykisk lidelse, men påstått at hun var besatt av onde ånder. Så istedenfor hjelp fra helsevesenet. Ble det utallige ganger samlet sammen folk fra menigheten som skulle be og drive ut de onde åndene. Hun ble imidlertid ikke kvitt sine problemer så lenge hun levde.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke svaret ditt, men det er vel snakk om hva enkelte kristne mener utifrå hvordan de tolker bibelen

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke svaret ditt, men det er vel snakk om hva enkelte kristne mener utifrå hvordan de tolker bibelen

Det er ikke så mye å tolke enten har du en ren ånd, som Jesus Kristus og snakker der etter, eller så har du en uren (ond) ånd og snakker der etter.

Lenke til kommentar

Det er ikke så mye å tolke enten har du en ren ånd, som Jesus Kristus og snakker der etter, eller så har du en uren (ond) ånd og snakker der etter.

Er psykiske lidelser en akseptert diagnose blandt kristne eller er mennesket besatt av onde ånder som må drives ut ved bønn?

Lenke til kommentar

Er psykiske lidelser en akseptert diagnose blandt kristne eller er mennesket besatt av onde ånder som må drives ut ved bønn?

Det er forskjell på besatt av ond ånd og psykisk lidelse, derfor de spørsmålene du fikk. Begge deler er en realitet for kristne. Noen ganger kan det være vanskelig å skille det ene fra det andre.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Er psykiatrisk sykdom en godtatt diagnose blandet de kristne?

Ja, selvfølgelig.

Jeg mener også det, men vet at ikke alle er enig med det svaret.

Neida, det er riktig, og jeg vet at mitt svar var kort og kategorisk. Men det er viktig å si at i vår norske kristne virkelighet er psykisk sykdom ikke bare anerkjent, men og det første vi skal tenke på og prøve å løse dersom noen har denne type problemer. Det betyr ikke at vi ikke skal være nær den som sliter og også gjerne be med og for den det gjelder dersom de ønsker det, men ikke i form av eksorsisme.

Men det er rett at det er ulike syn på dette. Bla viste NRK dokumentaren The Exorsist in the 21st Century om den katolske presten José Antonio Fortea - "en av få eksorsister i verden med godkjenning fra Vatikanet i Roma". Han hadde eksorsisme som sitt felt, men og der var det svært få prester som kunne og skulle drive med dette.

I land med generelt større folkelig religiøsitet og tro på ånder vil man sikkert og finne mer av det i kristne miljøer.

Lenke til kommentar

De som ønsker å tjene Jehova må kvitte seg med alt som har med spiritisme og andre former for okkultisme å gjøre. Det innebefatter bøker, filer, plakater og musikk som oppmuntrer folk til å drive med okkultisme og får det til å virke som noe positivt og spennende. Det innbefatter også amuletter og andre ting som en har på seg som en beskyttelse mot det som er ondt.

Vi har en kamp mot de onde åndemaktene. ( ef 6:13 ) Demonene hadde ikke gitt opp. De prøvde fortsatt å få overtaket.  Så hva mer trengte disse kristne å gjøre. Paulus sa: Ta framfor alt opp troens store skjold, med det vil dere kunne slokke all den ondes ( Satan ) brennende piler. ( ef 6:16 ) Jo sterkere vårt skjold vår tro er, desto større motstandskraft har vi mot onde åndemakter.

Lenke til kommentar

Lol Cair Paravel fordi vi vet at naturlige fenomer inntreffer uten en skaper. Dere kristne må lære dere å skille mellom hva som er skapt av mennesker og hva som er naturlige fenomer.

Men fortell meg. Klar det ingen andre kristne har klart. Bevis at dere har rett og at bibelen er sann! Kom med bevisene, hvorfor om dere har rett kan dere ikke bevise det? Å påstå noe uten å kunne bevise det er å lyve. Jeg kan si at månen er av ost, men jeg kan ikke bevise det altså lyver jeg. Hvis du vil ha folk til å tro må du kunne bevise at du har rett.

Korleis kan du sikkert vite at naturlege fenomen inntreff utan ein skapar bak? Kvar kjem naturen ifrå? Kvifor trur du det er sannsynleg at naturlovene er eit produkt av tilfeldighet? Korleis kan kaos verte til kosmos?

Til det andre, lat oss anta at vi fekk eit slik bevis som du vil ha. Til dømes viss Gud heva røysta si slik at alle menneske kunne høyre, og at han sa at Jesus er einaste vegen til fred med Gud. Kva trur du ville skjedd? For det første ville menneska ikkje lenger ha eit fritt val. Kjærleik fordrar eit fritt val, og Gud ønskjer ikkje robotar. Gud vil at vi skal elske han av eit heilt hjarte. For det andre ville ikkje menneske lært å stole på Gud. Ja, det er nettopp det trua handlar om. Trua handlar om å la seg falle i Guds armar, og erfare at Gud er god. Gud er vår kjærlege far, som veit kva vi treng mest. Kvifor har ateistar så vanskeleg med å forstå kva det vil seie å tru?

Lenke til kommentar

Vi er alle syndarar i tankar, ord og gjerningar. Heldigvis er Guds nåde stor nok for alle syndarar som tek si tilflukt i Jesus :)

Den som trur på Jesus har ingenting å frykte, korkje for døden eller domen.

Det er en av tingene jeg virkelig hater med såkalte kristne. Å tilgi massemord, voldtekt, barnemishandling, tortur og det som verre er kun fordi personen har "tatt imot den hellige ånd"/ tror på Jesus er latterlig. Det er greit å snu det andre kinnet til i noen sammenhenger men ikke alle.

Det står faktisk en del om at man må betale/ skal dømmes for sine synder her på jorda i bibelen. Det er ikke bare opp til en gud å gi tilgivelse eller straff som er logisk hvis vi ble skapt i hans bilde.

Jeg personlig tror ikke en kristen gud er så blåst som alle kristne beskriver ham. Dere her som er tydelig religiøse har så merkelige oppfattninger av visse temaer at det er skremmende. Dere unnskylder også alt galt som har blitt gjort i "guds navn" med at de misforsto Bibelen eller at de ikke var "ekte troende". Hvis det er slik at man kan være en "falsk troende" så vil jeg si at mange kristne som argumenterer her på diskusjon.no havner i den kategorien!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen om de tror på Jesus eller ikke har noe å frykte fra "dommens dsg", fordi det bare er en røverhistorie. De eneste som har noe å frykte er religiøse som kaster bort livene sine.

Etter (mangelen på) bevisene å dømme, så er det meget sannsynlig at hele opplegget bare er en røverhistorie. Det eneste de religiøse har som i det hele tatt ligner på et argument er dette med hvor perfekt naturen er. Grunnen til at naturen er slik kan forklares med evolusjon, og dermed er vi tilbake til utgangspunktet.

Men siden bønn ifølge de troende fungerer, hvorfor kan ikke de be guden sin om å "komme ned fra himmelen" og bevise seg selv? Da hadde vi sluppet å ha denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

. Og la oss si at denne "symfonien har en komponist". Hvorfor er det akkurat din gud sann, og alle andre guder usanne?

Fordi vi trur på ein levande Gud, som alle kan bli kjent med gjennom bibel, bøn, brorskap og brødsbryting.

Jer 10:10a - "Men Herren, han er i sanning Gud, ein levande Gud og ein evig konge."

Lenke til kommentar

. Og la oss si at denne "symfonien har en komponist". Hvorfor er det akkurat din gud sann, og alle andre guder usanne?

Fordi vi trur på ein levande Gud, som alle kan bli kjent med gjennom bibel, bøn, brorskap og brødsbryting.

Jer 10:10a - "Men Herren, han er i sanning Gud, ein levande Gud og ein evig konge."

Du kan også legge til: En ynkelig svak gud. Jeg kan ikke bøye meg for en så patentisk gud som den du snakker om.
Lenke til kommentar

Lol Cair Paravel fordi vi vet at naturlige fenomer inntreffer uten en skaper. Dere kristne må lære dere å skille mellom hva som er skapt av mennesker og hva som er naturlige fenomer.

Men fortell meg. Klar det ingen andre kristne har klart. Bevis at dere har rett og at bibelen er sann! Kom med bevisene, hvorfor om dere har rett kan dere ikke bevise det? Å påstå noe uten å kunne bevise det er å lyve. Jeg kan si at månen er av ost, men jeg kan ikke bevise det altså lyver jeg. Hvis du vil ha folk til å tro må du kunne bevise at du har rett.

Korleis kan du sikkert vite at naturlege fenomen inntreff utan ein skapar bak? Kvar kjem naturen ifrå? Kvifor trur du det er sannsynleg at naturlovene er eit produkt av tilfeldighet? Korleis kan kaos verte til kosmos?

Til det andre, lat oss anta at vi fekk eit slik bevis som du vil ha. Til dømes viss Gud heva røysta si slik at alle menneske kunne høyre, og at han sa at Jesus er einaste vegen til fred med Gud. Kva trur du ville skjedd? For det første ville menneska ikkje lenger ha eit fritt val. Kjærleik fordrar eit fritt val, og Gud ønskjer ikkje robotar. Gud vil at vi skal elske han av eit heilt hjarte. For det andre ville ikkje menneske lært å stole på Gud. Ja, det er nettopp det trua handlar om. Trua handlar om å la seg falle i Guds armar, og erfare at Gud er god. Gud er vår kjærlege far, som veit kva vi treng mest. Kvifor har ateistar så vanskeleg med å forstå kva det vil seie å tru?

Vi forstår utmerket godt hva "tro" er. De aller fleste av oss har jo vært troende. Spør heller om hvorfor og hvordan vi mistet troen, og sa fra oss guds, og Jesus sin kjærlighet og det evige liv, og det helt frivillig! 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mange offentlige rapporter på psykisk sykdom,så også selvmord.(nevrodegenerativ sykdom)

Mye genererer seg til mutasjoner og genfeil pga inngifte(innavl) i tidligere tider.

Følger blodslinjene.

For rapport for indre østlandet, "psykohisis and suicide in a rural community",gjort av sykehus innlandet i 2006,se dokumentarkivet "Rendalen Historie".

Dokumentarkivet inneholder 10 000 vis av sider,og er gratis og bruke.

Mvh.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Mange offentlige rapporter på psykisk sykdom,så også selvmord.(nevrodegenerativ sykdom)

Mye genererer seg til mutasjoner og genfeil pga inngifte(innavl) i tidligere tider.

Følger blodslinjene.

For rapport for indre østlandet, "psykohisis and suicide in a rural community",gjort av sykehus innlandet i 2006,se dokumentarkivet "Rendalen Historie".

Dokumentarkivet inneholder 10 000 vis av sider,og er gratis og bruke.

Mvh.

Det er vel heller sosial arv som er forklaringen til personlighetsforstyrrelsene og at blodslinjer er en mistolkning. 

https://da.wikipedia.org/wiki/Social_arv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...