Gå til innhold

FrP vil ha kommunalt hijab forbud i Kristiansand

Anbefalte innlegg

Nei, at dere påstår det gjør det ikke til noen sannhet, og det er tvert imot mange som går med det av religiøse eller kulturelle grunner som selvsagt ikke skal nektes å kle seg som de vil. Klespoliti hører ikke hjemme i frie siviliserte vestlige land :)

Det er forbudt for elever på skolen å bruke Caps og lue, men ikke Hijab. Det er vel forskjellsbehandling.

Endret av Rioter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, at dere påstår det gjør det ikke til noen sannhet, og det er tvert imot mange som går med det av religiøse eller kulturelle grunner som selvsagt ikke skal nektes å kle seg som de vil. Klespoliti hører ikke hjemme i frie siviliserte vestlige land :)

Det er forbudt for elever på skolen å bruke Caps og lue, men ikke Hijab. Det er vel forskjellsbehandling.

Det er en forskjell på uteplagg som caps og lue og kulturelle og religiøse plagg som også kan brukes innendørs, dog er jeg selv imot forbud mot begge deler med unntak av for soldater og politifolk som må være nøytrale mht. religion.

Lenke til kommentar

Eventuelle forbud mot klesplagg må begrunnast i praktiske forhold. Dersom vi begynder å forby klesplagg som enkelte meiner symboliserer umoralske verdiar så kjem vi raskt ut på viddene.

Å forby plagg som dekker/skjuler ansiktet i enkelte samanhengar der direkte ansikt til ansikt interaksjonar er viktig vil være heilt innanfor, men ein hijab vil det skjeldan være gode argumenter for å forby sidan den ikkje skjuler ansiktet. I politiet og forsvaret så vil eit forbud mot hijab kunne være saklig begrunna med at du ikkje skal ha noke rundt halsen som ein eventuell angripar kan bruke mot deg (politiet bør av denne grunn kun bruke slips med strikk og ikkje vanlige slips).

Tilsvarande må det kunne være forbud mot hijab og skaut for personar som jobbar med roterande maskiner (på samme måte som ein i dag må sette opp håret dersom ein har langt hår og jobbar som dreiar.

Og korleis skiller ein eigentleg mellom ein hijab og eit skaut eller liknande hodeplagg? Kan muslimske kvinner gå over til å bruke tradisjonelle norske skaut og dermed omgå ei slik lov?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kom på en gammel personlig anekdote her, uten sammeligning forøvrig: I min yngre og meget langhårede ungdom fikk jeg jobb på Ullevål sykehus som portør. Det gikk bra til jeg ble overført til medisinsk avdeling. Der kunne oversykepleiersken (tror jeg det het den gang) fortelle meg at jeg kunne ikke ha langt hår på den avdelingen. Men hvorfor ikke, spurte jeg. Nei det var uhygienisk. Men sykepleierskene har jo langt hår, innvendte jeg. Ja, men de gikk med hårnett. Så da kan vel jeg gå med hårnett da, foreslo jeg, vel vitende om at hygienen bare var en unnskyldning for at hun ikke likte langhårede gutter.

Forslaget i Kristiansand har selvsagt ingen praktisk eller etisk begrunnelse. Det er et moralpolitisk utspill, myntet på partiets velgere i lokalvalgkampen. De vet godt at de ikke får flertall for det. Det er ikke av bekymring for undertrykte kvinner, det er - som et par poster her i tråden sier - fordi at når innvandrere kommer til Norge får de vær så god oppføre seg som oss.

Hvordan det gikk på Ullevål? Sykepleierne, velsignet være dem, utstyrte meg med hårnett og tok mitt parti. Men så fikk jeg en skoleplass jeg hadde ventet på, og så ble jeg ikke så lenge allikevel...

Geir :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Et forbud må selvsagt begrunnes i praktiske forhold. Skulle skaut (også kalt Hijab på utenlandsk) bli forbudt så vil dette bli et bilde av kriminell adferd:

post-3851-0-72852900-1439542773_thumb.jpg

En annen morsom kontrovers at at Frp ofte tar til orde for avbyråkratisere og kritiserer ofte andre partier for å være forbudskåte. Pussig hvor uforholdsmessig forbudskåte og byrårkatiserende de blir når saken gjelder Hijab.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kan muslimske kvinner gå over til å bruke tradisjonelle norske skaut og dermed omgå ei slik lov?

Vel, tøyremsa (hijab) er vel kulturell, det er ikke noe i religionen (islam/koranen) som pålegger dem å bruke den. Så enten er det en motegreie, og vi veit jo hvor sære kvinnfolk er der, ellers så burde de jo kunne bruke hva som helst dersom målet er å dekke til parykken. Sykkelhjelm er sikkert fint, det er jo mote blandt noen helt andre for tia. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det er vel verd å minne om at dette ikke er noe som kom til Norge for første gang med de muslimske innvandrerne, det forlot derimot norsk kultur med den generelle avkristningen av samfunnet. Det var ikke bare mormor til de 8 ungene som dekket seg til, Paulus (vi snakker altså om det nye testamentet her) var meget klar på dette:

"2 Dere skal ha ros for at dere husker på meg i alle ting og holder fast på de overleveringer jeg har gitt videre til dere.  3 Jeg vil dere skal vite at Kristus er enhver manns hode, mannen er kvinnens hode, og Kristi hode er Gud.  4 En mann som ber eller taler profetisk med noe på hodet, fører skam over sitt hode.  5 Men en kvinne fører skam over sitt hode når hun ber eller taler profetisk uten å ha noe på hodet. Det er jo det samme som om hun var snauklipt.  6 Hvis hun ikke vil ha noe på hodet, kan hun like godt klippe av seg håret! Men når det nå er en skam for en kvinne å klippe eller barbere av seg håret, da må hun ha noe på hodet.  7 Mannen må ikke dekke hodet, for han er Guds bilde og ære. Men kvinnen er mannens ære.  8 For mannen ble ikke til av kvinnen, men kvinnen av mannen.  9 Mannen ble heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens. 10 Derfor må kvinnen for englenes skyld ha noe på hodet, som et myndighetstegn."

Vi får som sagt håpe at muslimske kvinner "tar til fornuften" som de kristne, men vi må kanskje unne dem tid til å finne ut av det selv. Kristne kvinner klarte det jo helt uten forbud eller andre forordninger. Hvorfor skal vi tro dårligere om de muslimske?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kan du forklare ordet freppere? Har googlet litt, men vet ikke denne definisjonen er riktig: "Den delen av FRP som aldri blir fornøyd", spesielt gjelder når de uttaler seg om innvandring. 

For meg er "frepper" bare en er medlem av FrP. Det er ikke ment hverken nedlatende eller opphøyende...

Beklager, men påstanden tror jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

En må huske hva en hijab symboliserer. Hvorfor skal ikke folk få gå rundt med hakekors? Kan det ha noe med symbolverdien å gjøre?

Hijab er et plagg som sier følgende:

Du som mann kan ikke kontrollere dine lyster, derfor må kvinnen dekke seg til.

Du som kvinne er en vandrende fristelse, og hvis du ikke dekker deg til å er det din feil at du blir utsatt for overgrep.

Nei, hijab signaliserer over hodet ikke dette til meg.

Er dette holdninger som skal få lov å spre seg i det norske samfunnet?

Nei, men det er ikke hijabens feil, det er de som innehar de holdningene sin feil. Ta ondet ved rota.

Så en strak høyrearm og et solkors kombinert signaliserer heller ikke nazisme for deg? Hijab er og blir et politisk plagg, og skal behandles således.

Da forbeholder jeg meg retten til å ikke ha noen som helst form for interaksjon med hijab, burka og niqb kledde individer. Det bør vel være helt gangbart i et fritt samfunn?

Lenke til kommentar

Da forbeholder jeg meg retten til å ikke ha noen som helst form for interaksjon med hijab, burka og niqb kledde individer. Det bør vel være helt gangbart i et fritt samfunn?

Er selvsagt ingen som kan tvinge deg til å ha kontakt med disse, akkurat dere da ikke vil kunne tvinge andre til å kle seg som de vil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Er selvsagt ingen som kan tvinge deg til å ha kontakt med disse, akkurat dere da ikke vil kunne tvinge andre til å kle seg som de vil.

Men, hvis jeg nekter å handle der de ansetter hijab-damer, så er en jo stemplet som rasist. om en nekter å ansette noen fordi de har hijab, så er en rasist. Om en nekter å motta behandling fra en hijab-dame som jobber som sykepleier, så er en rasist. Om en ikke ønsker at sine barn skal bli påtvunget en lærer med forkastelige kvinnesyn (som er det hijaben er et politisk symbol på), så er en rasist. Mens om en nekter det samme fra en som løper rundt i SS-uniform så er en oppegående... Go figure...

Igjen, det finnes bare en måte å angripe dette problemet, det er å slakte hijaben og dens politiske budskap høyt og tydelig om og om igjen. Si nei til å ansvarlige gjøre kvinner for seksuelle overgrep de er offer for! Ett element her er å forby hijaben som det politiske plagg det er og klart og tydelig be de som mener slik hundsing av kvinner er greit at de er mindreverdige mennesker med mindreverdige meninger. Finnes ingen grunn til å behandle mennesker som ønsker å styre kvinner i ett og alt et fnugg av respekt.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen? De kan jo bare erstatte det med ett skaut, skjerf, håndkle osv? Jeg ser problemstillingen med at noen kvinner blir "tvunget" til å dekke seg til, men dette kommer ikke forbudet til å endre. En må ta problemet fra en Anne vinkling.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Men, hvis jeg nekter å handle der de ansetter hijab-damer, så er en jo stemplet som rasist. om en nekter å ansette noen fordi de har hijab, så er en rasist. Om en nekter å motta behandling fra en hijab-dame som jobber som sykepleier, så er en rasist. Om en ikke ønsker at sine barn skal bli påtvunget en lærer med forkastelige kvinnesyn (som er det hijaben er et politisk symbol på), så er en rasist. Mens om en nekter det samme fra en som løper rundt i SS-uniform så er en oppegående... Go figure...

Igjen, det finnes bare en måte å angripe dette problemet, det er å slakte hijaben og dens politiske budskap høyt og tydelig om og om igjen. Si nei til å ansvarlige gjøre kvinner for seksuelle overgrep de er offer for! Ett element her er å forby hijaben som det politiske plagg det er og klart og tydelig be de som mener slik hundsing av kvinner er greit at de er mindreverdige mennesker med mindreverdige meninger. Finnes ingen grunn til å behandle mennesker som ønsker å styre kvinner i ett og alt et fnugg av respekt.

Ganske naturlig det ja :)

Hijaben er ikke noe politisk plagg uansett hvor mye dere gjentar det, det er et religiøst og kulturelt plagg, det er slik de aller fleste ser på det. Forbyr dere plagg dere ikke liker er dere akkurat like ille som dere påstår de er, like sterkere tilhengere av klespoliti.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Folk skal få gå med det de vil, så lenge de kan identifiseres. Måtte det være hijab eller hakekors og brunskjorte. Hva man måtte mene om det politiske/religiøse bak plagget er noe annet. Er ikke begeistret for Islam personlig, men forbud mot hijab blir vanskelig å opprettholde, og skaper sannsynligvis mer problemer enn noe annet.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...