Gå til innhold

Her kontrollerer hackeren bilen med en mobiltelefonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*facepalm*

 

For bilen din skal kunne "hackes" må det altså være plugget inn en fjernstyrt enhet i bilens kablede nettverk. Ikke akkurat en sårbarhet man kan blame bilfabrikkene for.

 

Jeg blir så lei av dette tullet... visste dere at man ved kun å knuse ruten i en bil, kan løsne håndbrekket?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

*facepalm*

 

For bilen din skal kunne "hackes" må det altså være plugget inn en fjernstyrt enhet i bilens kablede nettverk. Ikke akkurat en sårbarhet man kan blame bilfabrikkene for.

 

Jeg blir så lei av dette tullet... visste dere at man ved kun å knuse ruten i en bil, kan løsne håndbrekket?

 

Jeg oppfattet det som at det er noe som er innebygd, ikke noe brukere kobler til. Men dersom det er en "diagnostic", hvorfor skal den kunne ta kontroll over noe som helst? Må denne delen ha en "opplinje"?

Lenke til kommentar

En OBD2 dongle er jo slett ikke noe forsikringsselskap mest av noen andre bruker for sitt og datt. De kan vel hvis de vil men det er jo diagnoseverktøy det er snakk om. Brukes til alt fra diverse konfigurering av bilen, lesing av feilkoder, kontrollere systemer i bilen fra ekstern datamaskin av et eller annet salg osv til EU kontroll. Sist jeg sjekka så blir ingen "nyere" biler målt avgassen på med en sensor i enderøret slik de gjorde før, de leser lambda verdi fra bilens sensor i eksos systemet. Osv osv.

 

Så nei. Det blir feil å fremstille dette som noe for det meste forsikringselskapet bruker for å oppklare omstendigheter.

 

OBD2 har forøvrig vært standard protokoll I biler iallfall i EU de siste 15 årene ca. Noen var enda tidligere ute mens andre drev på med sine egne proprietære protokoller.

 

Har ikke veldig peiling på dette selv så jeg kan selvsagt ta feil...

 

Men det at noen kan kontrollere bilens systemer med en mobiltelefon koblet til en OBD2 dongle som må kobles til bilens diagnosekontakt er ikke nytt. Disse kommuniserer gjerne med en datamaskin via usb eller en mobil via bluetooth osv.

 

En kan også hente informasjon om bilens systemer som fart, turtall, drivstoff blanding osv on the fly med disse donglene og rett programvare i andre enden.

Lenke til kommentar

 

*facepalm*

 

For bilen din skal kunne "hackes" må det altså være plugget inn en fjernstyrt enhet i bilens kablede nettverk. Ikke akkurat en sårbarhet man kan blame bilfabrikkene for.

 

Jeg blir så lei av dette tullet... visste dere at man ved kun å knuse ruten i en bil, kan løsne håndbrekket?

Jeg oppfattet det som at det er noe som er innebygd, ikke noe brukere kobler til. Men dersom det er en "diagnostic", hvorfor skal den kunne ta kontroll over noe som helst? Må denne delen ha en "opplinje"?

 

Det er en diagnostikkenhet som plugges i servicekontakten til bilen. En bruker må altså aktivt gjøre bilen sårbar. Denne donglen har tydeligvis mulighet for kommunikasjon over WLAN (mobilnett), de vanligste er kablet, bluetooth eller Wi-Fi.

 

Det disse gjør for aktivere disse funksjonene, er å injisere datapakker som starter opp eller deaktiverer enheter. At dette er mulig skyldes åpne protokoller som bilfabrikantene er påtvunget av myndighetene. Men for at sårbarheten skal oppstå må man altså ha fysisk tilgang til bilen og en mottaker må plugges inn.

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Når ble det god journalist-skikk å bruke ordet "dings"?

 

Stiller meg ellers bak tidligere kommentarer angående OBD2-standarden. Ved å lese originalartikkelen, virker det som en direkte oversettelse uten kunnskap om fagfeltet som fører til noen merkelige formuleringer.

Lenke til kommentar

Leste litt av wired sin artikkel nå, og ser som du sier at det blir en del merkelige konklusjoner i tek sin artikkel basert på at journalist ikke har tilstrekkelig innhentet kunnskap om OBD2.

 

Har selv en "dings" (hehe) liggende men har i grunn aldri fått prøvd den skikkelig, siden den jeg har er tydeligvis laget for å støtte obd2 før can bus ble standard, mens bilen jeg hadde på den tida, en Peugeot 406 1999 brukte stort sett sine egne greier på diagnosen. Tror de kalla det for Peugeot planet eller noe slikt. Var iallfall alt for dyrt å kjøpe noe slikt for privat bruk.

 

Så jeg sitter med en "dings" som ikke lenger er brukandes fordi den ikke kan brukes på nyere kjøretøy uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...