Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cystoskopi

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

Da prøvene hos fastlegen ikke visste noe unormalt, har jeg blitt henvist til videre utredning på sykehuset. Saken er at det kommer utflod fra penis som lukter helt jævlig. Dette kan skje noen ganger om dag.

Jeg har fått brev fra sykehuset og er satt opp på time. Det er planlagt å gjøre Cystoskopi.

Det er en undersøkelse av urinrøret og blærens innside med en kikkert. Kikkerten består av et fleksibelt (bøyelig) rør med kamera i enden. Kameraet føres inn gjennom urinrøret og opp til blæren.

Jeg vurderer å ringe å avbestille timen. Her skal ingenting opp urinrøret! Dette høres forferdelig vondt og ubehagelig. Noen som har tatt cystoskopi før, og kan fortelle litt mer om dette?

Anonymous poster hash: f90bc...96a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slutt og tøys, du vil vel finne årsaken til lukta? Du får påsmurt lokalbedøvelse og merker ingenting. Og det er ingenting "homo" med det heller. Du klarer neppe å få en diger ereksjon mens legen holder på heller, hvis du er redd for det.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Isåfall vil det bare være en fordel :rofl:

Har sett dette på tv, der så de at blæra blødde i veggene osv, det var ikke måte på hva de kunne finne ut av ved å kikke inni.

Den er innsmurt med slimhinnebedøvelse pga menn har en svingete veg inn dit.

Lenke til kommentar

De behøver den ja, antagelig dytter de inni bedøvelse først så kamera. Er neppe behagelig men noen ting må man faktisk bare bite i seg. Så vidt jeg har hørt er det bare veldig ubehagelig, ikke vondt.

Utrolig hva man diskuterer på fest med sykepleiere :p

Lenke til kommentar

Cytoskopi er helt udramatisk.

Har selv fått lagt inn tuber og annet dren i penis pga operasjon og kan ikke si at det var spesielt med ubehag , det mest ukomfortable var vel at det var en kvinnelig sykepleier lærling som gjorde det og var sinnssyk hot så ja , stå...

Lenke til kommentar

Om du ikke skulle tåle det - ja da er du ikke mye til "mann" :-)

Ingen fare - så og si smertefritt - de smører på med bedøvende salve og er du helt hysterisk kan du få noe å slappe av på også.

Så føler du at du trenger det er det lurt å ikke kjøre bil dit!

Om jeg hadde valget mellom den vonde lukten du beskriver og noen sekunder ubehag for å finne ut av det - hadde jeg ikke vært mye i tvil!

Lykke til med undersøkelsen - dette klarer du fint!

Endret av tvv
Lenke til kommentar

Bare pass på at de ikke bruker et som er for tykt. (Regner med at de har forskjellige størrelser?)

Da jeg var 15 fikk jeg kateter etter opperasjon. En uke etterpå skulle jeg ta det ut og de hadde tydeligvis stappet inn et som var alt for stort da de la meg i narkose. Jeg har opplevd mye smertefult, men det å få dratt det ut av kølla er det jævligste. Var sikker på at urinrøret mitt revnet eller noe rett etterpå.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hvordan gikk det her for trådstarter?

Jeg tok en delvis omskjæring med lokalbedøvelse for noen år tilbake og legen hadde ikke bedøvd ordentlig (bedøvelsen i seg selv var vond også, med sprøytestikk flere steder). Jeg hylte til som bare det. Det var mareritt å tisse etterpå (måtte proppe i meg alt av ibux og først etter 6-7 timer med forsøk klarte jeg det) og var så ømfintlig at jeg gikk rundt naken hele sommeren - jeg har knekt masse annet før, smertene kan ikke sammenlignes. Stingene strammet om natten og blod fosset ut slik at jeg våknet hver 2. time. Ringte legevakten, men der kunne de bare hjelpe hvis det ble feber. Og jeg måtte ta taxi.

Det ble sagt at jeg kunne returnere til jobb bare noen dager etter, ren rutineoperasjon, for meg tok det altså flere måneder Og ingen gav uttrykk for at noe gikk galt heller. Så jeg stoler ikke helt på "slapp av, det går fort over" som mange sier. Har også vært innom gastropi og her forsvant jeg totalt, fikk brekningsfornemelser og følte jeg ble kvalt før jeg besvimte.

Det er som om helsevesenet bare antar at alt går på rutine og kjører på, uten å ta hensyn til individuelle forskjeller. Hvis det er smerte, så må man tåle det.

Derfor: Hvordan kan jeg event. be om full narkose? Kan jeg ringe sykehuset på forhånd eller må jeg gå via legen som har sendt inn forespørsel om denne cystoskopi til sykehuset? Jeg venter nå på time, noe som kan ta måneder. Men ser for meg at jeg kanskje ikke kan få narkose hvis jeg bare dukker opp til timen..

Anonymous poster hash: b9ebd...d05
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...